جدیدترین اخبارجهان

رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی و قطر در تلاش برای مقصر دانستن اسرائیل در قتل عام حزب‌الله شکست خوردند

رسانه‌های قطری و جمهوری اسلامی تلاش کردند اسرائیل را مسئول قتل عام حزب‌الله در ورزشگاه مجدال شمس بدانند

رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی و قطر در تلاش برای مقصر دانستن اسرائیل در قتل عام حزب‌الله شکست خوردند

لبنانی‌ها و دیگر مخالفان حزب‌الله تحت‌تأثیر تلاش‌های طرفداران جمهوری اسلامی و قطر برای تبلیغ روایتی مبنی بر مقصر دانستن اسرائیل برای انجام قتل عام حزب‌الله در زمین فوتبال مجدال شمس قرار نگرفتند.

رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی و قطر در تلاش برای مقصر دانستن اسرائیل در قتل عام حزب‌الله شکست خورد
رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی و قطر در تلاش برای مقصر دانستن اسرائیل در قتل عام حزب‌الله شکست خورد

رسانه‌های قطری و جمهوری اسلامی در کنار نویسندگان و سخنگوهای وابسته به حزب‌الله، در ساعات گذشته تلاش کرده‌اند اسرائیل را مسئول قتل عام حزب‌الله در ورزشگاه مجدال شمس که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و زخمی شدن حدود ۴۰ نفر شد، بدانند.

حزب‌الله در گزارش‌های رسمی خود، دو بار در سه ساعت، هر گونه ارتباط با حادثه مجدال شمس را به شدت تکذیب کرد. با این حال پیام‌های دیگری به شیوه‌ای تقریباً سازمان‌دهی‌شده توسط هواداران و وابسته‌های حزب‌الله منتشر شد، در تلاشی برای ادعای این که اسرائیل پشت این قتل‌ها بوده، یا به دلیل رهگیری ناموفق سیستم گنبد آهنین، یا حتی عمداً به دنبال یک ماجراجویی در برابر نیابت لبنانی جمهوری اسلامی است.

سالم زهران، نویسنده وابسته به حزب‌الله نیز در اکانت ایکس خود نوشت تیراندازان حزب‌الله ماهر هستند و از ابتدای جنگ مراقب بودند که غیرنظامیان را هدف قرار ندهند. پس چگونه ممکن است که وقتی غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند، این مردم مجدال شمس باشند که از یهودیت سرکشی می‌کنند بله، آنچه اتفاق افتاد یا اشتباه صهیونیست‌ها با موشک‌های اسرائیل از گنبد آهنین بود. یا اقدامی عمدی برای استفاده میدانی و سیاسی همزمان با حضور نتانیاهو در واشنگتن و در آستانه نشست رم با رهبران سرویس های امنیتی برای بحث در مورد آتش بس غزه است.

به همین ترتیب، حسین صبرا، نویسنده طرفدار حزب‌الله نیز به دروغ گفت که در داخل اسرائیل صد در صد مسلم شده که موشکی که سقوط کرده از گنبد آهنین آمده است و افزود از سوی دشمن برنامه‌ریزی شده بود. این بهانه ای بود برای به راه انداختن جنگی گسترده علیه لبنان.

شبکه ایرانی العالم که به زبان عربی پخش می‌کند، به‌طور عجیبی همین ادعاها را به نقل از منابع محلی که ادعا می‌کنند اکثر ساکنان با چشمان خود موشک رهگیر پرتاب شده توسط گنبد آهنین اسرائیل را دیده‌اند که داخل ورزشگاه مجدال شمس سقوط کرد، تکرار نمود. 

این شبکه متعلق به رژیم جمهوری اسلامی همچنین تلاش کرد تا [با وجود سایر رسانه‌های وفادار به موسوم به محور مقاومت مانند شبکه خبری مقاومت که با خوشحالی از هدف قرار دادن مجدال شمس و جشن مرگ ۱۱ شهرک‌نشین در اوایل شامگاه شنبه خبر می‌داد.] مدعی شود که از ابتدای جنگ، شهرهای عرب نشین جولان شاهد هیچ گونه اصطکاک یا پهپادهای حزب الله نبوده، علیرغم اینکه کانال خود حزب الله از آژیرهای مجدال شمس خبر داده است.

کمک‌های اضافی از سوی سنی‌ها انجام شد، زیرا کریستین ریماوی، خبرنگار شبکه قطری العربی، در گزارش خود از مجدال شمس در شنبه شب ادعا کرد که از داوطلبی که پیراهن ستاره داوود پوشیده بود شنیده بود. به گفته شاهدان عینی در روستای دروزی شمالی، موشکی که سقوط کرد، به قول خودش، موشک گنبد آهنین بود.

این گزارش بی اساس و نسبتاً پیچیده در فضای مجازی پخش شد و به ترویج روایتی کمک کرد که اسرائیل را به قتل عام ۱۲ کودک متهم می کرد که توسط نماینده جمهوری اسلامی، حزب الله، انجام شد. ریماوی همچنین مدعی شد که این داوطلب از بیان این موضوع به دلیل ترس از فرستادن به زندان خودداری کرده، این رویه بیشتر از کشورهای دموکراتیک برازنده سلطنت‌های توتالیتر است.

رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی و قطر در تلاش برای مقصر دانستن اسرائیل در قتل عام حزب‌الله شکست خورد
رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی و قطر در تلاش برای مقصر دانستن اسرائیل در قتل عام حزب‌الله شکست خورد

مخالفان حزب الله تحت تأثیر قرار نگرفتند

علیرغم این تلاش‌ها برای سفید کردن حمله حزب‌الله، بسیاری از کاربران آنلاین حاضر به پذیرفتن حرف آنها نشدند. ریموند حکیم، وبلاگ نویس ضد حزب الله لبنان در حساب کاربری ایکس خود نوشت امروز، فردا، بعد و دیروز همه چیز مثل خورشید روشن است نصرالله بچه ها را می کشد و آخرین آن در مجدال شمس بود.

یکی دیگر از وبلاگ نویسان لبنانی به نام ریماس افزود لبنان پس از اقدامات حسونه (نام تحقیر آمیز حسن نصرالله) از روی نقشه محو خواهد شد. ما فقط می توانیم بگوییم خدا از غیرنظامیان محافظت کند.

کاربر سومی به نام منبع رسمی ویدئویی از مجدال شمس را بارگذاری کرد که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن سخنران به مکان‌هایی در روستا اشاره کرد که موشک‌های حزب‌الله در آن سقوط کرد و به صورت مجازی اضافه کرد هزاران موشک در حال باریدن بود! این کاربر افزود یک منبع محلی در جولان اشغالی رگبار موشکی سنگین توسط نیروهای مقاومت از جنوب لبنان به سمت جولان اشغالی شلیک شد که تعدادی از آن در شمال حاره الجبل در مجدال شمس و مجاور آن دامنه‌های کوه، در میان تلاش‌های دفاعی اسرائیل برای رهگیری آن فرود آمد. 

یک وبلاگ نویس ضد جمهوری اسلامی اهل عراق به نام مجتهد العراق (مبارز عراق) در توییتی نوشت می دانم که اسرائیل از اینها انتقام خواهد گرفت، زیرا از شیعیان محترم تر است و قربانیان را شهروندان خود می داند. امیدوارم هر دروزی که امروز کشته می‌شود با صد نفر از عوامل بشار، حزب‌الله و جمهوری اسلامی مواجه شود و انتقام کمتر از آنچه در حدیده پس از کشته شدن یک شهروند اسرائیلی در تل‌آویو رخ داد، نباشد.

قتیبه یاسین، نویسنده سوری برای شبکه تلویزیونی ضد رژیم سوریه، آشکارا حزب‌الله را مسئول این قتل عام می‌داند و می‌افزاید اینها سوری‌هایی بودند که حاضر نشدند تابعیت خود را رها کنند و تابعیت اسرائیل را بپذیرند.

مکرم رباح، استاد دانشگاه بیروت مخالف حزب الله نیز با اشاره به اینکه حزب الله در پشت این کشتار ایستاده است، افزود سلاح خیانت مجدال شمس را هدف قرار داد موشک های شما فقط به خون اعراب بی گناه اصابت کرد رحمت بر خون بچه ها.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا