جدیدترین اخبارجهان

مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است

مرگ رئیسی در سقوط هلیکوپتر تلاش برای انتقال آرام قدرت از خامنه ای به رهبری جدید را مختل می کند

مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است

مرگ ناگهانی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، فصل جدیدی از بی‌ثباتی را باز می‌کند، درست زمانی که جمهوری اسلامی به شدت منفور در حال انتخاب رهبر بعدی خود است. رئیسی ۶۳ ساله به عنوان یکی از نامزدهای اصلی شناخته می شد.

مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است
مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است

حتی قبل از سقوط هلیکوپتر که منجر به کشته شدن رئیسی شد، رژیم درگیر مبارزات سیاسی داخلی بود، زیرا رهبر انقلاب، علی خامنه‌ای، ۸۵ ساله طولانی‌ترین رئیس حکومت در خاورمیانه در وضعیت رو به زوال است.

اما با توجه به ترس از بی‌ثباتی در زمانی که جمهوری اسلامی با اعتراضات داخلی، اقتصاد ضعیف، فساد عمومی و درگیری ها با اسرائیل مواجه است، تحلیلگران انتظار دارند که تغییر کمی در سیاست‌های خارجی یا داخلی جمهوری اسلامی ایجاد شود. علی خامنه ای مسیر کشور را تعیین کرده است و هیچ رئیس جمهور جدیدی تغییر چندانی در آن ایجاد نخواهد کرد.

علی واعظ مدیر پروژه ایران و مشاور ارشد رییس گروه بین‌المللی بحران گفت این سیستم از قبل در مسیری قرار دارد تا مطمئن شود که جانشین مقام رهبری کاملاً با دیدگاه او برای آینده نظام مطابقت دارد.

او دیدگاه بسیار سختگیرانه ای را توصیف کرد که در آن حوزه های حیاتی سیاست خارجی مانند حمایت از شبه نظامیان نیابتی منطقه‌ای و توسعه اجزای سازنده سلاح هسته ای تغییر نمی کند.

مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است
مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است

واعظ گفت، هر کسی که به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب شود، باید فردی باشد که مطابق با این دیدگاه باشد، یک شخصیت مطیع.

الی گرانمایه، کارشناس ایران در شورای روابط خارجی اروپا نیز تداوم در موضوعات مهم سیاست خارجی از جمله امور منطقه ای و برنامه هسته ای را می بیند. او با اشاره به سپاه پاسداران گفت این پرونده‌ها تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی بوده و رئیسی در دوران ریاست جمهوری‌اش نفوذ کمی داشته است.

رئیسی مطمئناً برای برخی از اعضای سپاه پاسداران مفید بود. گرانمایه گفت بر خلاف سلف خود، حسن روحانی، رئیسی، یک وفادار محافظه‌کار، رژیم ایران را به چالش نکشید. چه در مورد مسائل سیاست داخلی یا خارجی.

او گفت اما انتقادات از عملکرد رئیسی به عنوان رئیس جمهور قبلاً این سؤال را ایجاد کرده بود که آیا او بهترین نامزد برای جانشینی علی خامنه ای است یا خیر.

رقیب اصلی رئیسی مجتبی ۵۵ ساله پسر خامنه‌ای بود که هاله جانشینی سلطنتی به نامزدی وی لطمه زده است.

مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است
مرگ رئیسی تهدیدی برای بی ثباتی جدید برای ایران است

شای خطیری، عضو ارشد مؤسسه یورک‌تاون، موسسه تحقیقاتی متمرکز بر ابرقدرت‌ها گفت با استدلال رهبران عالی پیشین مبنی بر اینکه حکومت ارثی در زمان شاه نامشروع است، اکنون به سختی می‌توانند رهبری موروثی را به مردم ایران بفروشند.

مرگ رئیسی ممکن است مسیر آسان تری را برای مجتبی خامنه‌ای برای جانشینی پدرش فراهم کند. اما عملکرد داخلی سیاست مذهبی و داخلی جمهوری اسلامی عمداً مرموز است و تصمیم در نهایت توسط شورایی از روحانیون ارشد موسوم به مجلس خبرگان اتخاذ خواهد شد. اگرچه مجتبی خامنه‌ای که خود یک روحانی است، یکی از افراد مورد علاقه روحانیت به حساب می‌آید، اما مجمع ممکن است تصمیم بگیرد یکی از خود را انتخاب کند یا بیشتر رهبری جمعی داشته باشد.

پدرش، رهبر جمهوری اسلامی سخت تلاش کرده بود برای کاهش غیرقابل‌پیش‌بینی بودن درون نظام با اصلاح رئیس‌جمهور رئیسی به‌عنوان جانشین بالقوه‌اش و اکنون همه آن نقشه‌ها از پنجره بیرون آمده و دوباره به تابلوی نقاشی برگشته‌اند. واعظ گفت آنها باید یک انتخابات داخلی برای رهبری بعدی در داخل نظام ترتیب دهند در زمانی که رژیم با بحران شدید مشروعیت در داخل مواجه است.

در مورد انتخابات علنی رئیس جمهور بعدی که قرار است ظرف ۵۰ روز آینده برگزار شود، نگرانی از بی تفاوتی مردم وجود دارد.

واعظ و دیگران گفتند که رژیم با سرکوب مخالفان عمومی، از جمله زنان معترض به قانون حجاب اجباری و عدم آزادی، به طور فزاینده ای از مردم جدا شده است.

واعظ گفت که با رد صلاحیت هر نامزدی که حتی منتقد وفادار نظام باشد، انتخابات به یک امر مسخره تبدیل شده است. جمهوری اسلامی واقعاً بر روی همنوایی ایدئولوژیک در بالا تمرکز کرده است تا مشروعیت از پایین.

این بی‌تفاوتی سیاسی عظیمی را ایجاد کرده است، زیرا تنها ۱۰ روز پیش کمتر از ۱۰ درصد از رأی‌دهندگان در تهران برای دور دوم انتخابات پارلمانی شرکت کردند. واعظ گفت تمام چیزی که دولت اکنون به آن توجه دارد انتقال آرام به رهبر بعدی است.

گرانمایه گفت که یک دولت جدید وارث یک اقتصاد شکسته و حتی یک قرارداد اجتماعی شکسته تر با جمعیتی خواهد شد که به شدت از جمهوری اسلامی ناامید شده اند.

از نظر بیرونی نیز چالش ها بسیار زیاد است. جمهوری اسلامی و اسرائیل در ماه آوریل مستقیماً به یکدیگر حمله کردند، حتی در شرایطی که اسرائیل در حال مبارزه با نیروهای نیابتی نظامی جمهوری اسلامی، حماس در غزه و، کمتر واضح، با حزب‌الله در لبنان است. رژیم ایران همچنین حوثی‌های یمن را که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده‌اند، حمایت می‌کند.

رژیم ایران برای جلوگیری از جنگ بزرگتر بین حزب الله و اسرائیل تلاش کرده است و درگیری مستقیم با اسرائیل نیز چیزی است که جمهوری اسلامی نمی تواند از عهده آن برآید.

این کشور مذاکرات متناوب با ایالات متحده در مورد کاهش درگیری منطقه ای و آینده برنامه هسته ای خود داشته است. مرگ رئیسی این مذاکرات را نیز تهدید می کند.

تریتا پارسی، کارشناس ایران در موسسه کوئینسی برای مرگ رئیسی، گفت در حالی که هیچ عشقی در دی سی برای رئیسی از دست نخواهد رفت، بی ثباتی در ایران در زمان بدی رخ خواهد داد.

سپاه پاسداران با سوء استفاده از سلامت ضعیف علی خامنه‌ای و ترس رژیم از بی‌ثباتی داخلی، هم در امور هسته‌ای و هم در امور منطقه‌ای قدرتمندتر تلقی می‌شود. سوال بزرگتر این است که آیا سپاه پاسداران که در حال حاضر یک بازیگر اصلی اقتصادی در داخل کشور است، از نظر سیاسی نیز آشکارا قدرتمندتر خواهد شد؟

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا