جدیدترین اخبارجهان

روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می‌شوند

وقایع کورسک بر حمایت مردمی از جنگ در بین‌مردم عادی روسیه تأثیر گذاشته و نارضایتی آنها را از کرملین افزایش داده است

روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند

کرملین از زمان شروع جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین در حدود دو سال و نیم پیش، سخت کوشیده تا روایت داخلی پیرامون درگیری را شکل دهد. از جمله، این کار را با ترویج چشم اندازی از مبارزه میهن پرستانه علیه فاشیسم، اعمال اقدامات سانسور داخلی گسترده، پنهان کردن ارقام در مورد تلفات میدان جنگ و تصویب قوانین جدیدی که عملاً هرگونه پوشش انتقادی درگیری را جرم انگاری می کند، انجام داده است.

روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند
روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند

در مجموع، این کمپین موفق شده سطح نسبتاً بالایی از حمایت روس‌های معمولی را برای مبارزه‌ای که بسیار طولانی‌تر به طول انجامیده و تلفات بسیار سنگین‌تری نسبت به آنچه مقامات در مسکو در ابتدا تبلیغ می‌کردند، حفظ کند. اما از اواسط ژوئیه تهاجم غیرمنتظره اوکراین به منطقه کورسک روسیه و ناتوانی مسکو در پاسخگویی جدی به آن احساسات عمومی در روسیه را متزلزل کرده است.

فقط با چقدر؟ این در یک مطالعه جدید توسط OpenMinds، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده و ارتباطات اوکراینی مستند شده است. با تجزیه گسترده رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری روسیه، وقایع کورسک بر حمایت مردمی از جنگ در میان مردم عادی روسیه تأثیر گذاشته و همچنین نارضایتی آنها را از کرملین افزایش داده است.

به طور خاص، به افزایش محتوای مربوط به جنگ در نتیجه حمله اوکراین و همچنین کاهش قابل توجه احساسات مثبت در پست‌ها، پخش‌ها و پیام‌های مربوط به درگیری گسترده‌تر اشاره می‌کند. این مطالعه به دو علت نسبت می دهد.

روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند
روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند

اول، اشاره می‌کند که نشریه‌های شاد کمتری درباره جنگ توسط ارگان‌های تبلیغاتی دولتی روسیه منتشر شده است. دوم، شکایات بیشتری نسبت به دو ماه قبل وجود داشت. هر دو سرزنش مقامات روسیه و وحشت عمومی در مورد تهاجم است.

ترس های محلی در واقع در حال افزایش است. بسیج جزئی روسیه در سپتامبر ۲۰۲۲، همانطور که تلاش ولادیمیر پوتین برای خدمت اجباری داخلی به طور مستعار شناخته می شد، در داخل کشور بسیار نامحبوب بود، و جرقه ای را برای مهاجرت دسته جمعی شهروندانی که مشتاق به اجتناب از سربازی بودند، برانگیخت. اکنون، نگرانی‌ها دوباره افزایش یافته است که مبارزات مستمر مسکو در جبهه اوکراین می‌تواند کرملین را وادار کند تا تلاش جدیدی را برای تقویت درجات نظامی خود آغاز کند.

این مطالعه نگرانی فزاینده را برای بسیج مجدد برای پاسخ به تهاجم اوکراین مستند می کند. در هفته اول حمله اوکراین، تقریباً ۳۹ درصد از نشریات مربوط به بسیج، تهاجم کورسک را به عنوان یک عامل بالقوه تسریع کننده ذکر کردند. خشم آنقدر قابل توجه بود که قانونگذاران روسی مجبور شدند برای رد شایعات مبنی بر در دست ساختن طرح‌هایی برای سربازی اجباری جدید به طور علنی صحبت کنند.

روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند
روس ها با حماقت پوتین در اوکراین بیدار می شوند

همه اینها به شدت گزینه های کرملین را محدود کرده است. به طور معمول، مسکو سریعاً کشور را در مورد تهاجم کی‌یف، که همواره به عنوان یک تهدید وجودی برای حاکمیت خود به تصویر می‌کشد، جمع می‌کند. با این حال، هنوز این کار را نکرده است چیزی که مطالعه OpenMinds نشان می دهد این است که دولت روسیه خطرات اجتماعی سیاسی موج جدیدی از بسیج را درک می کند و از عواقب بالقوه مربوط به آن می ترسد.

اینکه همه اینها چه معنایی برای روسیه دارد هنوز زود است. سیاست گذاران در مسکو مجموعه ای از اقدامات را در پاسخ به تهاجم اوکراین آغاز کرده اند، از اعلام وضعیت اضطراری در کورسک و همچنین منطقه همسایه بلگورود، افزایش نیروها به منطقه و ایجاد واحدهای اداری جدید برای مدیریت بحران. با این حال، همانطور که مقامات ناتو اشاره کرده اند، واکنش رسمی روسیه حداقل تا کنون آهسته و پراکنده بوده است.

این که آیا به همین شکل باقی می ماند یا نه هنوز یک سوال باز است. با این حال، از قبل واضح است که اوکراین به یکی از اهداف اصلی حمله نظامی جسورانه خود دست یافته است بازگرداندن درگیری به خانه روس‌های عادی و تأکید بر این که جنگ انتخابی که رئیس‌جمهور آن‌ها آغاز کرده، پیامدهای بالقوه وخیمی برای شخص آنها دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا