ایرانجدیدترین اخبار

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران

دیدگاه جلیلی در مورد ایران به طور بالقوه خطر برانگیختن افکار عمومی را در پی دارد

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است

سعید جلیلی، نامزد تندرو ریاست‌جمهوری ایران، شاید سال‌ها مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای تهران بود، اما هیچ‌گونه تحسین دیپلمات‌های غربی را که پشت میز نشسته بودند، را نداشت، زیرا او بارها در مورد همه چیز با آنها مذاکره می‌کرد، در حالی که چیزی ارائه نمی‌داد.

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است

جلیلی در ادامه گفت با پیشرفت میلیمتری، دقیق، ظریف و بادوام بافت فرش ایرانی، انشالله این روند دیپلماتیک نیز به همین منوال پیش خواهد رفت.

آن ساعت‌های سخنرانی در سال ۲۰۰۸ مذاکرات را متوقف کرد، زیرا محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور تندرو و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برنامه هسته‌ای کشور را پیش می بردند. این فشار را بر غرب وارد کرد که در نهایت با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی که تحریم‌های جمهوری اسلامی را لغو کرد، کاهش یافت.

اکنون جلیلی ۵۸ ساله در پرتگاه انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران ایستاده است و در دور دوم انتخابات روز جمعه در برابر مسعود پزشکیان اصلاح طلب کمتر شناخته شده، جراح قلب قرار دارد. با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که غنی‌سازی اورانیوم را در سطحی نزدیک به تسلیحات انجام می‌دهد، پیروزی جلیلی ممکن است دوباره مذاکرات متوقف‌شده را متوقف کند.

در همین حال، دیدگاه تندرو خود جلیلی در مورد ایران که توسط مخالفان به سبک طالبان مورد تمسخر قرار می‌گیرد به طور بالقوه خطر برانگیختن افکار عمومی را در پی دارد که پس از سرکوب خونین نیروهای امنیتی پس از اعتراضات سراسری بر سر قتل مهسا امینی در سال ۲۰۲۲ خشمگین هستند. 

جلیلی قبل از پیوستن به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به عنوان استاد دانشگاه با مدرک دکترا کار می‌کرد و پیش از پیوستن به شورای عالی امنیت ملی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور در دوره احمدی‌نژاد از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تبدیل شد.

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است

او بلافاصله بر همتایان غربی خود تأثیر گذاشت و ویلیام برنز، مذاکره کننده وقت، مدیر کنونی سیا، او را یک وفادار به انقلاب خواند. برنز در یکی از جلسات به یاد می‌آورد وقتی می‌خواست از پاسخ‌های مستقیم اجتناب کند، می‌توانست به طرز شگفت‌انگیزی مبهم باشد، و مطمئناً این یکی از آن موقعیت‌ها بود.

یک دیپلمات فرانسوی ناشناس که در آن زمان به نقل از یکی از دور مذاکرات جلیلی را به عنوان فاجعه اشاره کرد.

یکی دیگر از دیپلمات های اتحادیه اروپا ارزیابی مشابهی را در تلگراف دیپلماتیک ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ که توسط ویکی لیکس منتشر شد ارائه کرد.

در این تلگراف، بدون ذکر نام، آمده است یکی از مقامات اتحادیه اروپا که در آن روز در جلسات خصوصی و عمومی جلیلی شرکت کرده بود، از ناتوانی یا عدم تمایل ظاهراً وی برای انحراف از همان ارائه یا ارائه نکات ظریف متاثر شد و او را دیپلمات محصول واقعی جمهوری اسلامی خواند.

سعید جلیلی بعداً پس از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۱۳ در جایگاه سوم قرار گرفت، به شدت با توافق هسته ای دولت روحانی مخالفت کرد و در طول سال‌های دولت روحانی دولت در سایه تشکیل داد تا تلاش‌های وی را کمرنگ کند. جلیلی همچنین در مدیریت خود در سال ۲۰۱۳ توسط محمدتقی مصباح یزدی تندرو فقید تأیید شد، که زمانی نوشت جمهوری اسلامی نباید خود را از حق تولید سلاح‌های ویژه اشاره پنهانی به سلاح‌های هسته‌ای محروم کند.

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده تندرو سابق به دنبال ریاست جمهوری ایران است

در همین حال، مدافعان پزشکیان جلیلی را به‌عنوان بالقوه سیاست‌های تندرو که در صورت انتخاب شدن برای طالبان به ارمغان می‌آورد، توصیف کرده‌اند، چیزی که جلیلی به طور موقت به آن اذعان کرد.

حتی قبل از اعلام نتایج انتخابات، ۱۰ میلیون یا ۹ میلیون نفر را طالبان نامیدیم؟ جلیلی در مناظره اخیر با اشاره به انتقادات اصلاح طلبان از سیاست های خود گفت. آیا این کمک می کند؟

جلیلی هیچ اظهار نظر واقعی در مورد نحوه رسیدگی به مناقشه جاری بر سر حجاب اجباری در جامعه ایران ارائه نکرده است. اما کسانی که در مبارزات انتخاباتی جلیلی حضور دارند بسیار مستقیم‌تر بوده‌اند و خواهان مجازات شدیدتر برای کسانی هستند که از پوشیدن حجاب اجباری خودداری می‌کنند.  با این حال، جلیلی در طول مبارزات انتخاباتی خود درباره نحوه اجرای قانون مبهم بوده و حتی با زنی با حجاب باز عکس سلفی گرفته است، لحظه ای که در یک عکس خبری ثبت شده است.

سعید جلیلی همچنین توسط یکی دیگر از آیت‌الله‌های اصولگرا، محمدمهدی میرباقری، که متعلق به جبهه پایداری انقلاب اسلامی، لبه راست افراطی تندروهای کشور است، تأیید شده است. این گروه که از جلیلی حمایت می‌کند، پشت لایحه‌ای بود که در مجلس تصویب شد که می‌توانست برای نقض قانون حجاب اجباری تا۱۰ سال زندان تعیین کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا