جدیدترین اخبارجهان

تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است

رژیم ایران بسیار آسیب پذیرتر از آن است که به نظر میرسد پدافند هوایی آن نسبتا ضعیف و توانایی آن برای انجام حملات هوایی دوربرد محدود است

تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است

رویکرد کنونی آمریکا در قبال تهدید حمله گسترده جمهوری اسلامی به اسرائیل اشتباه است و مانع از جنگ منطقه ای نخواهد شد. به جای تمرکز بر موضع تدافعی و کاهش تنش، بهترین راه برای بازدارندگی آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه ای جمهوری اسلامی، ارائه یک تهدید معتبر برای دارایی های استراتژیک آن است.

تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است
تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است

در مانور بین المللی جاری برای جلوگیری از حمله جمهوری اسلامی، ایالات متحده بر رویکرد دفاعی تاکید دارد. در ۵ آگوست، آستین، وزیر دفاع ایالات متحده پستی در ایکس منتشر نمود که با همتای اسرائیلی خود، حرکات موضعی نیروهای دفاعی ایالات متحده و بر اهمیت تلاش‌های مداوم برای کاهش درگیری ها در منطقه تاکید کرد.

بر اساس گزارش‌ها، مقامات آمریکایی به اسرائیل هشدار داده‌اند که به هیچ حمله جمهوری اسلامی پاسخ قاطع ندهد. به نظر می‌رسد هدف واشنگتن تکرار پاسخ بین‌المللی به حمله هوایی در ۱۳ آوریل است که طی آن ائتلاف به رهبری آمریکا اکثریت قریب به اتفاق ۳۰۰ موشک و پهپاد شلیک شده توسط جمهوری اسلامی به اسرائیل را سرنگون کرد.

این رویکرد آمریکا نه رژیم ایران را باز می دارد و نه از جنگ منطقه ای جلوگیری خواهد کرد. یک تهدید معتبر آمریکا و اسرائیل برای حمله به دارایی‌ها و سایت‌های مهم ایران از جمله تأسیسات نظامی، هسته‌ای، نفت و برق، و همچنین بنادر هوایی و دریایی به احتمال زیاد به نتیجه مطلوب منجر می‌شود.

رژیم ایران بسیار آسیب پذیرتر از آن چیزی است که بخواهد به نظر برسد. پدافند هوایی آن نسبتا ضعیف است. توانایی آن برای انجام حملات هوایی دوربرد موفق در حال حاضر محدود است. سایت‌های استراتژیک، که برای قدرت نظامی و اقتصاد آن و همچنین برای ثبات رژیم حیاتی هستند، می‌توانند در یک حمله به رهبری ایالات متحده تخریب یا به شدت آسیب ببینند.

جمهوری اسلامی علیرغم غوغای خود، به خوبی به نقاط ضعف خود واقف است. دقیقاً به همین دلیل است که رژیم ایران اکنون در تلاش است تا سامانه‌های دفاع هوایی و راداری پیشرفته را از روسیه دریافت کند.

تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است
تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است

ضعف جمهوری اسلامی

ضعف جمهوری اسلامی همچنین دلیلی است که رژیم آیت الله استراتژی نیابتی خود را در جنگ علیه اسرائیل اتخاذ کرده است. تهران تا به امروز از بهترین های هر دو دنیا برخوردار بوده است. از یک سو، نیروهای نیابتی که این کشور مسلح و آموزش می‌دهد، مانند حزب‌الله، حوثی‌ها، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، هزاران حمله را علیه دولت یهود انجام داده‌اند، از جمله کشتار ۷ اکتبر.

از سوی دیگر، تهران تا حد زیادی از تلافی مستقیم در پاسخ به چنین حملاتی پرهیز کرده است، زیرا عملیات اسرائیل و ایالات متحده عمدتاً نیروهای نیابتی را هدف قرار می دهد تا اینکه دولت آنها را تسلیح و قدرت می بخشد.

اگر رژیم ایران به این باور برسد که در صورت حمله گسترده به اسرائیل، با تهدید جدی برای ثبات و حتی بقای خود مواجه است، احتمالاً با حمله بسیار محدودتری اکتفا می کند. در مقابل، اگر جمهوری اسلامی معتقد است که در پی چنین حمله ای، تلاش های بین المللی بر جلوگیری از پاسخ قاطع اسرائیل متمرکز خواهد شد، دلیلی برای اجتناب از انجام چنین حمله ای ندارد.

در واقع، در حالی که ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در ۳۱ ژوئیه در تهران باعث شرمساری مقامات جمهوری اسلامی و محرومیت آنها از شریک مهمی شد، بعید است که رژیم شیعه ایران ثبات خود را برای انتقام از مرگ یک فلسطینی به خطر بیندازد. رهبر تروریست های رژیم در عوض ترجیح می دهد به ارسال تسلیحات، بودجه و تخصص به حماس و هر کسی که به جای هنیه منصوب شود، ادامه دهد.

تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است
تهدید شدید ثبات جمهوری اسلامی تنها راه جلوگیری از حمله به اسرائیل است

اگر علیرغم یک هشدار صریح و موثق، جمهوری اسلامی با این وجود حمله شدیدی را انجام دهد، ایالات متحده و اسرائیل باید ضربه ای ویرانگر به زیرساخت های استراتژیک ایران وارد کنند، ضربه ای که سایت های هسته ای و نظامی آن را تخریب می کند، اقتصاد آن را فلج می کند و بقای رژیم را تهدید می کند.

چنین ضربه ای ممکن است منجر به بروز گسترده تری از خصومت ها در منطقه شود. با این حال، بسیار سودمندتر است که چنین شیوعی در حال حاضر، قبل از اینکه جمهوری اسلامی فرصتی برای استقرار پدافند هوایی پیشرفته روسیه داشته باشد و به سلاح هسته‌ای دست یابد، بسیار سودمندتر از زمانی است که فرصتی برای این کار پیدا کند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی هفته ها تا داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. برنامه تسلیحاتی رژیم ایران ممکن است بسیار فراتر از تصور قبلی باشد. اگر این حمله زیر چتر هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام شود، مقابله با حمله‌ای در آینده توسط رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن علیه منافع ایالات متحده یا اسرائیل بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

هشدار موثق ایالات متحده همچنین پیامی روشن برای متحدان منطقه ای مانند عربستان سعودی و اردن که جمهوری اسلامی را دشمن اصلی خود می دانند و روسیه و چین که روابط خود را با تهران تعمیق می بخشند ارسال خواهد کرد. چنین رویکرد راهبردی بیشترین شانس را برای بازدارندگی رژیم ایران، جلوگیری از یک جنگ گسترده تر، حفاظت از منافع آمریکا و پیشبرد ثبات منطقه دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا