جدیدترین اخبارجهان

آیا سینوار اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته یا اشتباه محاسباتی کرده؟

آیا درگیری حزب‌الله، اسرائیل را در چند جبهه در معرض غرق شدن قرار داده یا بطور زودهنگام هدر رفتن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به همراه دارد

سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است یا اشتباه محاسبانی کرده است

هیچ سئوالی در مورد آن وجود ندارد؛ آیا یحیی سینوار، رئیس حماس کسی را به دام انداخته است؟ و اما تنها سوال این است که چه کسی؟ آیا او اسرائیل را به دام انداخته که در ۷ اکتبر به طور ناشیانه وارد جنگ منطقه ای شده؟

سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است
سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است

آیا رئیس حماس، جمهوری اسلامی و حزب‌الله را به دام انداخته تا به‌جای اینکه اورشلیم را از حمله به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دور نگه دارد، لحظات، توانایی‌ها و تهدیدهای بزرگ خود را برای کمک به هدف از دست رفته سینوار در غزه هدر دهد؟

محاسبات اشتباه سینوار تا کنون؛ اشتباه محاسباتی این بود که اگر به جنوب اسرائیل حمله کند، حزب الله، جمهوری اسلامی، یمن، شبه نظامیان سوریه، تروریست های کرانه باختری و اسرائیلی های عرب همگی به آن خواهند پیوست.

همچنین بخش‌های بزرگی از اسرائیل را موشک باران می‌کرد تا هرج‌ومرج و بی‌نظمی بیشتر ایجاد کند و دولت یهود را در حالت تدافعی قرار دهد.

در عوض، حزب‌الله به یک رشته حملات راکتی و پهپادی عمدتاً نمادین در سطح استراتژیک فقط به روستاها و شهرهای اسرائیل که بسیار نزدیک به مرز قرار دارند، بسنده کرد.

در مراحل اولیه، حزب‌الله به بلندی‌های جولان یا مکان‌هایی مانند صفد، عکا یا نهاریا حمله نکرد. یمن هرگز بیش از یک راه پراکنده و با تاخیر قابل توجهی به آن نپیوست. جمهوری اسلامی تا ماه آوریل به آن ملحق نشد و از آن زمان تاکنون عمدتاً در حاشیه مانده است. جبهه های دیگر عوامل آرام یا غیراستراتژیک بوده اند.

اما شاید پس از ۱۱ ماه انتظار، سینوار می توانست اسرائیل را به دام بیاندازد تا درگیری بزرگتر با حزب الله را انتخاب کند، که در نهایت می تواند حزب الله، گروه تروریستی مستقر در لبنان، حامی جمهوری اسلامی آن و دیگران را به شکلی تمام عیار وارد جنگ کند.

سینوار همچنین امیدوار بود که روند عادی سازی اسرائیل با کشورهای عربی میانه رو سنی مانند سعودی ها را که در سپتامبر ۲۰۲۳ قریب الوقوع به نظر می رسید، به تعویق بیاندازد یا پایان دهد.

سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است
سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است

در نهایت، او امیدوار بود که اتحاد اسرائیل با ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا را تضعیف کند و اسرائیل را با دادگاه‌های بین‌المللی دچار مشکل کند.

این می تواند در نهایت اسرائیل را مجبور کند تا با شرایطش موافقت کند که به حماس اجازه می دهد در قدرت بماند و تعداد زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی را آزاد کند. سپس او را می توان صلاح الدین فلسطینی جدید قرن بیست و یکم دانست  مردی که اسرائیل را به زانو درآورد و آن را مجبور کرد حماس را به رسمیت بشناسد.

این فانتزی نیست

عادی سازی با سعودی ها به تعویق افتاده است، اتحاد با غرب به هم ریخته است، و دادگاه های بین المللی حتی در مقایسه با جنگ های قبلی به شکلی بی سابقه به دنبال اسرائیل هستند.

معضل بی پاسخ این است که چه کسی در گسترش درگیری با حزب الله در صدر قرار خواهد گرفت.

اگر حزب‌الله بتواند با زرادخانه موشکی خود به اسرائیل آسیب برساند یا از اورشلیم پیشی بگیرد تا شرایط آتش‌بس را برای خود و حماس بهبود بخشد، تله سینوار موفق خواهد شد، البته با تأخیر ۱۱ ماهه.

اما این دور از محتمل ترین سناریو است. از سه شنبه گذشته، حزب الله به گونه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفته که هرگز انتظارش را نداشت.

گروه تروریستی لبنان ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ جنگجو، فرمانده رضوان خود ابراهیم عقیل و ۱۳ تا ۱۵ تن از فرماندهان زیردستش، بیش از ۵۰۰ موشک انداز و هزاران راکت را از دست داده است.

اگر ارتش اسرائیل در نقطه‌ای بر توانایی حزب‌الله در ازدحام کردن آن با راکت‌های دقیق دوربرد و حجم عظیمی از راکت‌های کوتاه‌برد غلبه کند، چه؟

چه می‌شود اگر ارتش اسرائیل در نقطه‌ای به توانایی بیش‌بازی در برابر حزب‌الله دست یابد که در آن تهدیدات اصلی آن علیه اسرائیل خنثی شود و اگر خنثی نشود چه؟

سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است
سینوار یا اسرائیل یا جمهوری اسلامی و حزب الله را به دام انداخته است

به طور تکان دهنده، این حتی ممکن است بدون تهاجم امکان پذیر باشد.

یا اگر ارتش اسرائیل بدون اینکه حزب‌الله بتواند بخش‌های زیادی از جبهه داخلی را با زرادخانه موشکی‌اش نابود کند، همانطور که همیشه در بدترین سناریوها پیش‌بینی می‌شد، تهاجم به لبنان را مدیریت کند، چه؟

تمام هدف حزب‌الله از منظر جمهوری اسلامی، که زرادخانه موشکی، بودجه و آموزش خود را فراهم می‌کند، این بود که اسرائیل را از حمله به تاسیسات هسته‌ای تهران بازدارد تا مبادا تسلیم شود.

اگر سینوار حزب‌الله را وارد جنگی می‌کرد که آماده جنگ نبود، چه می‌شد، با دستیابی به غافلگیری استراتژیک عظیم و ناگهانی تهدید حزب‌الله به حدی که دیگر نقشی برای بازدارندگی دولت یهود از اقدام علیه جمهوری اسلامی نداشت؟

در این صورت، تله سینوار به تضعیف سر محور شرارت خاورمیانه، جمهوری اسلامی و همچنین خنثی کردن تهدید اصلی نیابتی آن حزب الله، تبدیل خواهد شد.

پس از آن او نه تنها به عنوان ویرانگر غزه بلکه به عنوان قماربازی که دهه ها برنامه ریزی دقیق جمهوری اسلامی را به خطر انداخت و اسرائیل را در قوی ترین موقعیت امنیتی خود در سال های اخیر قرار داد در تاریخ ثبت می شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا