جدیدترین اخبارجهان

اظهارات نتانیاهو و حماس امیدها را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد

با وجود شکست‌ها، مذاکرات بر سر توافق آتش‌بس احتمالی در قاهره ادامه دارد

اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد

پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و گروه تروریستی حماس هر دو بیانیه هایی را صادر کردند که شانس دستیابی به مصالحه در مورد آینده این منطقه را کاهش داد، امیدها برای آتش بس در غزه روز دوشنبه کاهش یافت.

اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد
اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد

نتانیاهو یکشنبه شب در بیانیه‌ای گفت که تنها با توافقی موافقت می‌کند که به اسرائیل اجازه می‌دهد تا جنگ را از سر بگیرد تا زمانی که تمام اهداف جنگ محقق شود. این اظهارات موضع دیرینه او را تکرار کرد که جنگ باید تا زمانی که اسرائیل توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس را از بین نبرد ادامه یابد.

حماس که مخالف هرگونه آتش‌بس است، مگر اینکه آتش‌بس دائمی باشد، روز دوشنبه گفت که ادامه عملیات نظامی اسرائیل در سراسر غزه خطر بازگشت فرایند مذاکره به نقطه صفر را در پی دارد.

اصرار نتانیاهو برای از سرگیری جنگ، انتقادات گسترده‌ای را در روز دوشنبه در اسرائیل به دنبال داشت، جایی که حمایت فزاینده‌ای از توافق آتش‌بس که شامل آزادی حداقل برخی از گروگان‌های اسرائیلی است که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، وجود دارد.

رهبری نظامی این کشور بر این باور است که توافق آتش‌بس سریع‌ترین راه برای آزادی حدود ۱۲۰ اسرائیلی است که برخی زنده و برخی مرده در غزه باقی مانده‌اند. نظرسنجی های اخیر همچنین نشان می دهد که اکثریت اسرائیلی ها بازگشت گروگان ها را اولویتی بالاتر از ادامه نبرد علیه حماس در غزه می دانند.

با این حال، مذاکرات بر سر توافق روز دوشنبه در قاهره ادامه یافت، جایی که رونن بار، رئیس شین بت، آژانس اطلاعات داخلی اسرائیل، برای گفتگو با میانجیگری دولت مصر گرد هم آمد. قرار است گفتگوهای بیشتری در اواخر این هفته در قطر، یکی دیگر از میانجیگران بین اسرائیل و حماس انجام شود. برخی از مقامات و تحلیلگران گفتند که اظهارات نتانیاهو و حماس می تواند به عنوان تلاشی برای انجام یک معامله سخت تلقی شود تا رد روند مذاکره.

اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد
اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد

در کنار دستیابی به مصالحه بر سر طول مدت آتش بس، طرفین باید در مورد تعداد و هویت اسرای فلسطینی که قرار است با گروگان ها مبادله شوند، به توافق برسند. آنها همچنین باید در مورد میزان خروج نیروهای اسرائیلی از غزه به توافق برسند. حماس به دنبال عقب نشینی کامل است، در حالی که اسرائیل امیدوار است کنترل برخی از مناطقی را که تصرف کرده است، حفظ کند.

پس از ماه‌ها مذاکرات شکست خورده، هفته گذشته و در میان گزارش‌هایی مبنی بر انعطاف‌پذیری بیشتر حماس در نقاط حساس، امیدها برای رسیدن به توافق دوباره زنده شد و نتانیاهو را بر آن داشت تا مذاکره‌کنندگانی را به قطر بفرستد.

وزیر بانفوذ در ائتلاف نتانیاهو، بزالل اسموتریچ، روز دوشنبه در شبکه های اجتماعی اشاره کرد که در صورت دستیابی نخست وزیر به توافقی که حماس را در قدرت نگه می دارد، حزب او می تواند از ائتلاف خارج شود، بر شکنندگی ائتلاف تاکید کرد. اسموتریچ، گفت ما بخشی از یک معامله برای تسلیم شدن به حماس نخواهیم بود. اسموتریچ افزود این معامله شکست و تحقیر اسرائیل است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو ممکن است شخصا مخالف توافق نباشد، اما می خواهد با به تاخیر انداختن آن تا پایان ژوئیه، زمانی که پارلمان به تعطیلات می رود، شانس موفقیت آن را به حداکثر برساند.

به گفته ناداو اشتراوشلر، استراتژیست سابق نخست وزیر، بدون پارلمان در حال نشست، قانونگذاران برای سرنگونی دولت بسیار سخت تر خواهند بود و به نتانیاهو فضای بیشتری برای دستیابی به توافقی می دهند که ممکن است شرکای ائتلافی او در برابر آن مقاومت کنند. اشتراوشلر گفت او در تلاش است تا فضایی برای مانور ایجاد کند – و برای این کار، به زمان نیاز دارد.

اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد
اظهارات نتانیاهو و حماس امیدهای خود را برای آتش بس در غزه کاهش می دهد

نتانیاهو همچنین ممکن است از تاکتیک های مذاکره سخت استفاده کند تا حماس را به سازش های بزرگ تر وادار کند. اشتراوشلر گفت که هر روز که می گذرد، عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب غزه موقعیت حماس را در آنجا تضعیف می کند. اشتراوشلر گفت تلاش های ارتش در غزه ممکن است به او کمک کند تا از حماس امتیازات بیشتر بگیرد.

با این حال، یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون، که بر این فرض کار می‌کند که مقاومت نتانیاهو در برابر یک توافق سریع عمدتاً ماهیت سیاسی دارد، روز دوشنبه پیشنهاد کرد در صورت فروپاشی دولت بر سر معامله گروگان‌ها، به حفظ نخست‌وزیر در قدرت کمک کند.

لاپید در یک سخنرانی گفت این درست نیست که او باید بین زندگی گروگان‌ها و ادامه دوران نخست‌وزیری خود یکی را انتخاب کند. من به او قول دادم که یک شبکه ایمنی داشته باشم و به این قول عمل خواهم کرد.

نتانیاهو بلافاصله به پیشنهاد لاپید پاسخ نداد، اما تحلیلگران و متحدان نخست وزیر گفتند که بعید است او آن را بپذیرد زیرا به نیات لاپید اعتماد ندارد.

اشتراوشلر گفت لاپید برای این معامله خاص به او چتر نجات می دهد، اما ۲۴ ساعت بعد ناپدید می شود. او افزود این چیزی نیست که نتانیاهو بتواند قابل اعتماد بداند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا