آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاجدیدترین اخباردولت فدرالکاناداکِبِکمسکن و اقتصادمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا

کاهش نرخ‌ها در راه است، اما آیا این کاهش نرخ‌ها می‌تواند به اقتصاد کانادا کمک کند تا از بسیاری از خطرات پیش رو اجتناب کند؟

فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا

ماه‌هاست که بانک مرکزی کانادا تلاش می‌کند تا چرخ اقتصاد را راه بیاندازد و تورم را دوباره کنترل کند.

فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا
فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا

در گزارشی که این هفته منتشر شد، بانک مرکزی شواهد زیادی مبنی بر کارآمد بودن استراتژی خود ارائه کرد؛ تورم کاهش یافته است، رشد اقتصادی از سر گرفته شده در حالی که دستمزدها در حال بهبود هستند.

اما بانک کانادا همچنین فهرستی از مواردی دارد که می‌تواند به سرعت این پیشرفت را از مسیر خود خارج کند از تمدید وام مسکن گرفته تا پویایی جمعیت تا درگیری‌های خارج از کشور یا آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا.

خانوارهای کانادایی در دو سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ها و افزایش هزینه های وام، تحت تأثیر قرار گرفته اند. به راحتی میتوان به کاهش تورم نگاه کرد و فکر کرد روزهای بهتری در راه است.

بیشتر پیش بینی ها نشان می دهد که اقتصاد باید در بقیه سال جاری بهبود یابد.

اما ریسک‌های واقعی باقی می‌مانند که بانک به هنگام تصمیم‌گیری برای کاهش مجدد نرخ‌ها در اطلاعیه جولای، مراقب آن‌ها خواهد بود.

در رأس لیست ریسک های بانک برای رشد اقتصادی، سونامی تمدید وام مسکن در حال سقوط به اقتصاد است.

بانک مرکزی کانادا در خلاصه مذاکرات در تصمیمات سیاست پولی خود نوشت تعداد زیادی از خانوارهایی که وام مسکن را با نرخ‌های بالاتر و با پرداخت‌های بالاتر در سال ۲۰۲۵ تمدید می‌کنند، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و فعالیت اقتصادی و تورم را بیش از حد انتظار کاهش دهد. 

فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا
فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا

در عین حال، بانک مرکزی نگران است که کاهش نرخ سود موجب داغ شدن بیش از حد بازار مسکن شود. اقتصاددانان هشدار داده اند که کندی بازار املاک و مستغلات منجر به افزایش تقاضا در سراسر کشور شده است.

نگرانی کلیدی دیگر این است که چگونه اقتصاد با رشد جمعیت سازگار می شود.

آمارهای جدید منتشر شده در این هفته نشان می دهد که جمعیت کانادا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ از ۴۱ میلیون نفر فراتر رفته است، کمتر از یک سال پس از رسیدن جمعیت به ۴۰ میلیون نفر در تابستان گذشته. طبق آمار کانادا، تقریباً تمام این افزایش به دلیل مهاجرت بین المللی بوده است.

همه آن کانادایی های جدید به رشد اقتصادی می افزایند. آنها مواد غذایی و وسایل خانه ماشین را می خرند.

اما حتی با این افزایش، رشد تولید ناخالص داخلی ماه‌ها در حدود صفر درصد بود. اگر تولید ناخالص داخلی را بر اساس سرانه محاسبه کنید، تصویر اقتصاد قطعا بدتر است.

دولت فدرال گفته است که تعداد ساکنان غیردائمی که اجازه ورود به کشور را می دهد را کاهش می دهد. این امر، به ناچار یکی از عوامل محرکه رشد اقتصادی اندکی را که کانادا توانسته است به دست آورد، تغییر خواهد داد.

این بانک نوشت زمان بندی و تاثیر برنامه های دولت برای کاهش رشد سریع ساکنان غیردائم می تواند بر پیش بینی تورم و رشد تاثیر بگذارد.

فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا
فهرست رو به رشد نگرانی های بانک کانادا

مانند هر چیز دیگری در حال حاضر در اقتصاد، این تغییرات غرق در تناقض است.

رشد شدید جمعیت بر رشد اقتصادی افزوده است. اما هزینه های سرپناه، به ویژه اجاره بها را نیز افزایش داده است.

کاهش نرخ بیشتر در راه است؟

از زمانی که افزایش نرخ بهره را در مارس ۲۰۲۲ آغاز کرد، بانک مرکزی کانادا در مورد خطر افزایش بیش از حد یا کمتر از آن هشدار داده است. به عبارت دیگر، نگران بود که اگر نرخ ها را بیش از حد افزایش دهد، آسیب های غیرضروری به اقتصاد وارد کند. اما اگر به اندازه کافی انجام نشود، تورم به افزایش ادامه خواهد داد.

اما بنجامین ریتز، مدیر عامل BMO Economics، می‌گوید که اندازه‌گیری این ریسک در میانه چرخه افزایش نرخ، کار تقریباً غیرممکنی بود.

او گفت فقط می‌توانید بفهمید که خیلی دور بوده‌اید یا خیلی سریع. همیشه همین‌طور است. به طور دیگری هم همینطور خواهد بود اگر آنها خیلی سریع راحت شوند، فقط بعد از این واقعیت خواهند فهمید.

ریتز می گوید که معمولاً حدود ۱۸ ماه طول می کشد تا تغییرات نرخ بهره به طور کامل به اقتصاد وارد شود. اما او انتظار دارد که داده های چند ماه آینده با پیش بینی ها مطابقت داشته باشد. او می‌گوید که اگر این اتفاق بیفتد، کانادایی‌ها می‌توانند انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره را در ماه‌های آینده داشته باشند.

بازارها در سال جاری سه کاهش قیمت داشته اند. برخی فکر می کنند بانک تهاجمی تر از این خواهد بود.

تیاگو فیگوئرادو، استراتژیست کلان شرکت Desjardins می‌نویسد نظر ما همچنان این است که بانک کانادا سه بار دیگر در سال جاری سیاست‌ها را تسهیل خواهد کرد و سال ۲۰۲۴ را با نرخ سیاستی چهار درصد به پایان خواهد رساند.

اما این چند سال اخیر با پیش بینی ها مهربان نبوده است. تقریباً هر بار که به نظر می‌رسید کارشناسان بر آنچه اتفاق می‌افتد نظارت دارند، جهان تغییر می‌کرد. یک نوع جدید کووید، یک جنگ جدید در اروپا یا خاورمیانه، یک شوک دیگر در زنجیره تامین.

در پی آن همه نوسان، حتی بانک کانادا هم به نظر نمی‌رسد مطمئن باشد که از برخی داده‌های اقتصادی چه باید بکند.

خلاصه مذاکرات به افزایش اخیر در پس انداز خانوار اشاره دارد. معمولاً به عنوان یک خبر خوب دیده می شود. اکنون، بانک کاملاً مطمئن نیست.

این بانک نوشت پس انداز بیشتر می تواند نشان دهنده احتیاط بیشتر در میان مصرف کنندگان باشد، زیرا آنها منتظر بهبود شرایط اقتصادی هستند. همچنین می تواند نشان دهنده کاهش هزینه برای آن دسته از خانوارهایی باشد که در هنگام تمدید وام مسکن خود پیش بینی بازپرداخت بدهی بالاتری دارند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا