جدیدترین اخبارجهان

نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی

در حالی که جنگ در غزه سرفصل خبرهاست، اروپا و ایالات متحده نگران تامین مالی غیرقانونی حزب الله هستند

نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی

این جنگ آرام خاورمیانه است. چگونه می‌توان حزب‌الله را از شریان حیاتی آن یعنی دلارهای نفتی جمهوری اسلامی قطع کرد؟

نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی
نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی

در حالی که توجه جهان به غزه و گسترش درگیری‌ها در شمال اسرائیل و حزب‌الله لبنان متمرکز شده است، که دیپلمات‌ها نگران آن هستند که جنگی گسترده‌تر را آغاز کند، نبرد بر سر تأمین مالی تروریسم جمهوری اسلامی در پشت صحنه آتش گرفته است.

این مناقشه قرار دادن چندین کشور عربی در برابر اروپا و ایالات متحده می تواند پیامدهای عمیقی بر امنیت منطقه داشته باشد و در هفته های آتی با تصمیم مقامات جهانی پولشویی که آیا لبنان را سخت می گیرند یا به لبنان می دهند، به اوج خود می رسد. عبور کند.

این درگیری در سالن‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مستقر در پاریس، ناظر جهانی پولشویی، جریان دارد. انتظار می‌رود در هفته‌های آتی لبنان را در فهرست خاکستری خود از حوزه‌های قضایی سرگردان قرار دهد و مشخص کند که این کشور باید چه اصلاحاتی را انجام دهد تا بتواند وضعیت سلامتی خوبی دریافت کند و از فهرست سیاه مخوف FATF اجتناب کند.

اگرچه FATF که توسط G7 در سال ۱۹۸۹ راه اندازی شد و از آن زمان تا کنون شامل ده ها عضو از سراسر جهان شده است هیچ قدرت اجرایی رسمی ندارد، ارزیابی های آن می تواند تأثیر وحشتناکی بر توانایی یک کشور برای فعالیت امور مالی در دنیای بین المللی داشته باشد. 

رویکرد سخت تر

حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل یادآوری وحشیانه از خطرات اجازه دادن به چنین سرمایه‌هایی برای جریان بدون کنترل بود. در واقع، اسرائیل، ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی فقط چشم خود را بر میلیون‌ها دلاری که از قطر و جمهوری اسلامی به سمت این گروه تروریستی سرازیر شده بود نبستند، بلکه آنها را تشویق کردند و استدلال کردند که این پول به ثبات غزه کمک می‌کند.

این تجربه ممکن است دلیلی باشد که مقامات امنیتی غربی در ماه‌های اخیر از تنظیم‌کننده‌های بین‌المللی خواسته‌اند تا رویکردی تهاجمی‌تر را برای تحریم پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لبنان با نهادهای مرتبط با حزب‌الله اتخاذ کنند.

مقامات آشنا با تحقیقات FATF که به شرط فاش نشدن نام آنها صحبت کردند، گفتند که لبنان به طور معمول یک پرونده باز و بسته خواهد بود، با توجه به اینکه شواهد فاحش پولشویی و تامین مالی تروریسم در این کشور چقدر است.

با این حال، پویایی گسترده‌تر در لبنان و خاورمیانه همه چیز را پیچیده کرده است. برای شروع، نفوذ حزب الله بر نهادهای اصلی لبنان به این معنی است که دولت مرکزی آن قادر به اجرای حتی ابتدایی ترین هنجارهای بین المللی پولشویی نیست.

نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی
نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی

دیپلمات‌های غربی گفتند که مشکل بزرگ‌تر این است که چندین کشور در منطقه، از جمله بحرین و لیبی، با لبنان در مخالفت با فشار تنظیم‌کننده‌های بین‌المللی برای سرکوب، دست بسته‌اند و هدف قرار دادن مؤثر تأمین مالی غیرقانونی حزب‌الله را غیرممکن می‌کند.

نبرد کنونی در FATF بر این نیست که آیا لبنان باید در لیست خاکستری قرار گیرد یا خیر، بلکه بر شرایطی است که برای خارج شدن از لیست پس از یک دوره بررسی دو ساله، به ویژه در رابطه با نقش حزب الله در سیستم بانکی کشور دارد.

بانک بی ضابطه

جمهوری اسلامی در دهه ۱۹۸۰ کمک مالی به حزب الله را آغاز کرد حمایتی که این گروه تروریستی را قادر ساخت تا کشوری در داخل یک کشور لبنان در حالی که در نبردهای خود علیه اسرائیل به راه انداخته است، ایجاد کند. علیرغم اختناق حزب‌الله بر لبنان و اقتصاد آن، این گروه تروریستی همچنان به شدت به کمک‌های مالی جمهوری اسلامی وابسته است که بیشتر آن را به صورت نقدی دریافت می‌کند و سپس به سیستم بانکی لبنان منتقل می‌کند.

مجرای اصلی آن یک شرکت مالی تحت کنترل حزب الله است که به نام انجمن القرد الحسن یا AQAH شناخته می شود. حزب الله برای پرداخت حقوق سربازان و سایر مقامات و همچنین ارائه خدمات بانکی به جوامع محلی به AQAH، در واقع یک بانک، متکی است.

مقامات غربی گفتند که در میان آشفتگی های سیاسی و اقتصادی که در سال های اخیر لبنان را گرفتار کرده است، AQAH فعالیت های خود را گسترش داده و به یکی از بزرگترین بانک های لبنان تبدیل شده است که سپرده های آن میلیاردها دلار تخمین زده می شود.

چیزی که AQAH را از سایر بانک های لبنانی متمایز می کند این است که این بانک تحت نظارت نیست و حتی مجوز بانکی ندارد.

بزرگترین تفاوت AQAH به دلیل نامگذاری آن توسط دولت لبنان به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، مالیات پرداخت نمی کند.

دولت ایالات متحده که AQAH را در سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم های خود قرار داد، این گروه را به عنوان پوششی برای مدیریت فعالیت های مالی حزب الله و دسترسی به سیستم مالی بین المللی توصیف می کند.

نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی
نبرد بر سر تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی

سابقه تروریسم

با این حال، نامگذاری ایالات متحده نتوانست مانع از تجارت AQAH شود. این گروه برای انجام تجارت خود در لبنان یا خاورمیانه گسترده تر مشکل کمی دارد. در واقع، پس از تصمیم اتحادیه عرب در ژوئن مبنی بر توقف نامیدن حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی، احتمالاً انجام فعالیت های فرامرزی القاعده آسان تر خواهد شد.

موضوع تروریستی بودن حزب الله نیز محل اختلاف FATF است. اختلاف نظر بر سر این موضوع به تأخیر ماهها در گزارشی درباره لبنان کمک کرد که سرانجام در دسامبر منتشر شد. در پایان، تنظیم‌کننده‌ها حزب‌الله را با نام صدا نکردند و در عوض به یک تعبیر ساده اکتفا کردند «ک سازمان شبه‌نظامی محلی بزرگ با سابقه‌ای مستند در ارتکاب اقدامات تروریستی.

FATF در گزارش اخیر خود درباره لبنان نوشت لبنان باید یک ارزیابی از خطرات پولشویی و تأمین مالی ترور مرتبط با یک سازمان شبه نظامی بزرگ محلی ارائه دهد و اطمینان حاصل کند که این خطرات کاهش می یابد.

حزب الله از دهه ۱۹۸۰ حملات تروریستی زیادی انجام داده است، از جمله بمب گذاری با خودرو، حملات انتحاری و حملات هواپیماهای بدون سرنشین که صدها نفر از جمله بسیاری از آمریکایی ها و اسرائیلی ها، پرسنل نظامی و غیرنظامیان را کشته اند. امروز، شبه نظامیان شیعه که به گفته تحلیلگران ممکن است ۵۰۰۰۰ سرباز پیاده داشته باشد، یکی از بزرگترین ارتش های خصوصی در جهان است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ده‌ها کشور در سراسر جهان، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

دیپلمات‌های غربی نگرانند که اگر FATF این کار را انجام ندهد، برای لبنان راحت‌تر می‌شود که از سرکوب AQAH اجتناب کند و پول از جمهوری اسلامی و جاهای دیگر بدون کنترل به حزب‌الله سرازیر شود.

دیپلمات‌ها استدلال کردند که در نهایت رویکرد قوی‌تر FATF به لبنان کمک می‌کند تا سیستم خود را اصلاح کند و شروع به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کند که در سال‌های اخیر از کشور فرار کرده است. بدون تضمین اینکه لبنان بهشتی برای پولشویی و تامین مالی تروریسم نیست، بعید است که آنها برگردند.

یکی از دیپلمات ها گفت یک ارزیابی سخت در واقع به لبنانی ها کمک می کند تا از این وضعیت خارج شوند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا