جدیدترین اخبارجهان

حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند

دیگر گروه‌های محور مقاومت مانند حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی در عراق نیز از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه از حدود هفت ماه پیش وارد میدان شده‌اند

حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند

یک مقام ارشد جنبش حوثی های یمن که قبلاً درگیر رویارویی مستقیم با اسرائیل و نیروهای ایالات متحده بوده، فاش کرد که این گروه متعهد است در صورتی که درگیری‌های جاری در اطراف غزه به یک مارپیچ تبدیل شود، به کمک ائتلاف خود با جمهوری اسلامی برای جنگ بزرگ منطقه ای بیایند. 

حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند
حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند

ناصرالدین عامر، معاون دبیر اطلاع رسانی انصارالله که به حوثی ها نیز معروف است، گفت در مورد دفاع ما از خود، منطقه و کسانی که با آنها ائتلاف داریم، مانند محور مقاومت. در مقابل هرگونه تجاوز خارجی و غربی به هر کشوری در جهان اسلام ما بیکار نمی مانیم.

اکنون، عامر تاکید کرد که در صورت وقوع یک درگیری همه جانبه، که شامل دفاع از متحدان محور مقاومت خود می‌شود، این گروه نقش رهبری را بر عهده خواهد گرفت.

عامر گفت حتی اگر یکی از کشورهایی باشد که با آن اختلاف نظر داریم، هرگز آن را به حال خود رها نمی کنیم. محور جهاد و مقاومت، یقیناً با تمام قدرت و اراده در کنار هم خواهیم ایستاد و اینها اساساً آموزه های قرآنی است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که حوثی ها به حملات بی‌سابقه‌ی دریایی خود علیه کشتی‌های عمدتا تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین حملات موشکی و پهپادی دوربرد علیه اسرائیل ادامه می‌دهد. این گروه که در حال حاضر با حملات هوایی مکرر ایالات متحده و بریتانیا مواجه شده است، تاکید کرده است که تا زمانی که اسرائیل تهاجم خود به غزه را متوقف نکند، کارزار آن پایان نخواهد یافت.

حوثی ها همچنین مدعی حمله مستقیم به تجهیزات آمریکایی شده است. یحیی سریع سخنگوی انصارالله روز دوشنبه در آخرین عملیات اعلام شده این گروه یمن مدعی شد که نیروهای دریایی، موشکی و هوایی در کنار حمله به کشتی باری سیکلادس که توسط مقامات آمریکایی و ردیاب‌های دریایی شناسایی شده بود، به دو ناو جنگی آمریکایی حمله کردند. 

حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند
حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند

در پاسخ، فرماندهی مرکزی آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تروریست‌های حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی سه موشک بالستیک ضد کشتی (ASBM) و سه پهپاد از یمن به سمت دریای سرخ شلیک کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که دارایی های ایالات متحده با موفقیت یک هواپیمای بدون سرنشین پرتاب شده حوثی ها را در مسیر پرواز به سمت رزمناو کلاس Ticonderoga نیروی دریایی ایالات متحده USS Philippine Sea و ناوشکن کلاس Arleigh Burke USS Sea Laboon در دریای سرخ رهگیری و منهدم کردند.

سنتکام بعداً در مورد حادثه دیگری که در آن گفته شد نیروهای آمریکایی با موفقیت یک کشتی سطحی بدون سرنشین (USV) را در مناطق تحت کنترل حوثی ها در یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، درگیر و منهدم کردند.

سنتکام گفت مشخص شد که USV یک تهدید قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی های تجاری در منطقه است. این اقدامات برای محافظت از آزادی ناوبری و ایمن تر کردن آب های بین المللی برای ایالات متحده، ائتلاف و کشتی های تجاری انجام می شود. 

تنها دو روز پیش از آن، انصارالله مسئولیت سرنگونی پهپاد ریپر MQ-9 آمریکا را بر عهده گرفت که گفته می شد در حال انجام ماموریت های جنگی بر فراز استان صعده بود. پنتاگون از دست دادن یکی از پهپادهای خود بدون تایید سرنگونی آن توسط اقدام دشمن، را پذیرفته است.

حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند
حوثی ها آماده ایفای نقش خود در جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل هستند

سریع گفت نیروهای مسلح یمن تأیید می‌کنند که تا زمان رفع محاصره و توقف تجاوز به مردم فلسطین در نوار غزه، به عملیات نظامی بیشتر در حمایت از مردم فلسطین ادامه خواهند داد.

واشنگتن به دنبال رد این فرضیه است که انصارالله در راستای منافع واقعی فلسطینیان عمل می‌کند، اما پیام‌های این گروه کاملاً فراگیر شده است.

یک نظرسنجی که ماه گذشته توسط مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین منتشر شد، نشان داد که حدود ۸۳ درصد از فلسطینی‌های غزه و کرانه باختری از عملکرد انصارالله یمن در درگیری‌ها راضی هستند، که به طور قابل‌توجهی بیش از هر بازیگر منطقه‌ای دیگر از جمله قطر، حزب‌الله، جمهوری اسلامی، اردن و مصر است. 

درگیری در غزه اصطکاک منطقه ای را دوباره شعله ور کرده است. در حالی که تلاش ها برای حل مناقشه و بحران انسانی در یمن از طریق مذاکره ادامه دارد و تنها یک کشور عربی، بحرین، تا کنون رسما به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که در دسامبر برای حفاظت از تجارت دریایی تشکیل شده است، پیوسته است، در پادشاهی شبه جزیره عربستان به طور فزاینده نگرانی ها افزایش یافته اند. این ناآرامی های فزاینده در سواحل آنها را تهدید می کند.

جاسم محمد البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه در نشست مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان سعودی، نگرانی شدید این گروه منطقه‌ای هشت کشوری را از گسترش درگیری ها در دریای سرخ، پس از حملات مداوم ابراز کرد.

بلینکن همچنین علیه حوثی ها که به گفته وی نه تنها امنیت را تضعیف کرده است، بلکه زندگی و معیشت مردم در سراسر منطقه از جمله در یمن و همچنین علیه ایران را تضعیف کرده است، انتقاد کرد و از جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه و امنیت منطقه نام برد. 

در همین حال، مقامات جمهوری اسلامی از نقش تهران در حفظ صلح منطقه ای در حالی که این کشور روز دوشنبه روز ملی خلیج فارس را جشن گرفت، ستایش کردند.  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، پیشنهاد جمهوری اسلامی برای ایجاد ائتلاف با کشورهای همسایه را تکرار کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه بیشتر مشکلات خلیج فارس ناشی از مداخله و حضور قدرت های خارجی در منطقه است که درک سطحی، کاذب و سودجویانه از تحولات آن دارند، گفت مداخله و نقش کشورهای فرامنطقه ای نه تنها موجب شده که ثبات و امنیت را برای مردم این منطقه به ارمغان نمی آورد، بلکه همکاری مسالمت آمیز را به تقابل و تفرقه تبدیل کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا