جدیدترین اخبارجهان

گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده؛ آینده خاورمیانه چیست؟

تبادلات شدید بین اسرائیل و حزب‌الله بدنبال هفته‌ها تهدیدهایی صورت گرفت و ترس از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را برانگیخت

گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟

مجموعه ای از حملات فرامرزی بین اسرائیل و حزب الله در آخر هفته باعث ترس از درگیری منطقه ای گسترده تر شد، اما به نظر میرسد در حال حاضر از یک جنگ همه جانبه جلوگیری شده است.

گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟
گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟

گسترش درگیری هایی که مدت‌ها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید، به آتش حملات فرامرزی در آخر هفته رسید، اما خاورمیانه در آستانه روز دوشنبه از خواب بیدار شد که از جنگ همه جانبه فرار کرد حداقل در حال حاضر.

و روز یکشنبه، اسرائیل حملات پیشگیرانه ای را به جنوب لبنان انجام داد، پس از اینکه اعلام کرد تدارک یک حمله در مقیاس وسیع توسط گروه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی را شناسایی کرده است.

اندکی پس از آن، حزب الله صدها موشک و پهپاد را به سمت اسرائیل هدف قرار داد و مدعی شد که یک پایگاه اطلاعاتی نظامی در نزدیکی تل آویو را هدف قرار داده است به گفته این حزب، در انتقام ترور یک فرمانده ارشد ماه گذشته در بیروت بوده است.

این سنگین‌ترین آتشی بود که دو طرف در ۱۰ ماه درگیری‌های داغ با یکدیگر مبادله کردند.

اما اسرائیل و حزب‌الله هر دو به سرعت اعلام کردند که فعلاً خوشحال هستند که همه چیز را در آنجا رها کنند. تهران با تکرار قول خود مبنی بر انتقام قاطع علیه اسرائیل، حملات حزب الله را موفقیت آمیز خواند. و واشنگتن، متحد سرسخت اسرائیل، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس در غزه ادامه یابد.

آوی ملامد، یکی از مقامات اطلاعاتی و مذاکره‌کننده سابق اسرائیل، گفت مبادله آتش در کنار مرز اسرائیل و لبنان و پیام‌های پس از حمله اسرائیل و حزب‌الله ظاهراً نشان می‌دهد که هیچ‌کدام به یک جنگ همه‌جانبه علاقه‌ای ندارند.

گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟
گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟

او گفت که دور خشونت‌ها می‌تواند آرامش را در منطقه به ارمغان بیاورد و به دوره اضطراب‌آور انتظار برای حملات تلافی جویانه پایان دهد که به خوبی می‌توانست به جنگی همه جانبه منجر شود.

گسترش درگیری در بحبوحه مذاکرات جاری در قاهره، پایتخت مصر، برای مذاکره بر سر توافقی میان اسرائیل و حماس صورت گرفت که به عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه پایان می‌داد و آزادی گروگان‌هایی را که حماس در منطقه تحت محاصره فلسطین در اختیار داشت، تضمین می‌کرد.

یک مقام آمریکایی گفت، گفت‌وگوهای سطح بالا در قاهره روز یکشنبه بدون هیچ توافق نهایی پایان یافت، اگرچه انتظار می‌رود در روزهای آینده در سطوح پایین‌تر در تلاش برای رفع شکاف‌های باقی مانده در مذاکرات ادامه یابد. این مقام گفت، گفتگوها سازنده بوده و با روحیه ای از همه طرف ها برای دستیابی به توافق نهایی و قابل اجرا انجام شده است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز یکشنبه در یک سخنرانی خطاب به غیرنظامیان لبنانی گفت که این گروه واکنش خود به ترور فرمانده فواد شکر را به تعویق انداخته تا اجازه دهد مذاکرات ادامه یابد و هیچ قصدی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی ندارد.

نصرالله گفت لبنان می‌تواند استراحت کند. اما او هشدار داد که اگر نتایج عملیات روز یکشنبه کافی نباشد، ما حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می داریم.

حزب‌الله که بر اساس گزارش‌های سازمان‌های تسلیحاتی، بزرگترین زرادخانه موشکی را در بین سایر بازیگران غیردولتی در جهان دارد، قبلاً گفته بود در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس، حملات خود به اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟
گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله فرا رسیده است، آینده خاورمیانه چیست؟

ناداو شوشانی، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل گفت که حمله حزب‌الله ممکن است به دلیل آنچه که اسرائیل به عنوان حمله پیشگیرانه خود توسط ده‌ها جت جنگنده توصیف کرده، آرام‌تر به نظر برسد.

شوشانی گفت بخشی از این حمله که چندان بزرگ به نظر نمی‌رسید، حمله دفاع شخصی ما در صبح قبل از حمله آنها بود.

حزب الله گفت که در نهایت حدود ۳۲۰ موشک کاتیوشا به سمت ۱۱ پایگاه و پایگاه نظامی اسرائیل شلیک کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری روز یکشنبه گفت که ارتش اسرائیل از کشته شدن حداقل شش شبه نظامی در این حملات مطلع بوده است. وی گفت که یکی از سربازان ارتش اسرائیل بر اثر اصابت قایق گشتی که در آن حضور داشت با رهگیر گنبد آهنین یا ترکش های رهگیری جان خود را از دست داد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ابتدای جلسه کابینه در تل آویو هشدار داد که خصومت های روز یکشنبه پایان ماجرا نیست.

جمهوری اسلامی که قول انتقام خود را از اسرائیل برای ترور شکر و اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس داده است، هنوز اقدامی نکرده است.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی، اواخر روز یکشنبه گفت که پاسخ جمهوری اسلامی قطعی است و سنجیده و محاسبه خواهد شد. و اوایل دوشنبه، سخنگوی او حمله حزب‌الله را تمجید کرد و تاکید کرد که اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ایکس نوشت با وجود حمایت همه جانبه کشورهایی مانند آمریکا، اسرائیل نتوانست زمان و مکان پاسخ محدود و مدیریت شده مقاومت را پیش بینی کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا