جدیدترین اخبارجهان

رسانه طرفدار حماس توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود

بلومنتال و رید هر دو برای پیشبرد برنامه های رژیم ایران و دولت روسیه تلاش کردند

رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود

درخواست‌هایی در ایالات متحده برای تحقیق در مورد این وب‌سایت خبری وجود دارد که موسس و سردبیر آن، مکس بلومنتال، توطئه‌ای را تبلیغ می‌کند که اسرائیل در ۷ اکتبر شهروندان خود را به قتل رساند.

رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود
رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود

وب‌سایت خبری ضد اسرائیلی گریزون از رژیم ایران و روسیه کمک‌های مالی دریافت کرد که جرقه‌ای برای اقدام کنگره علیه این رسانه توطئه‌آمیز برای نقض احتمالی تحریم‌های جمهوری اسلامی و قانون ثبت عوامل خارجی (فارا) شد.

افشاگری های مربوط به امور مالی گریزون اولین بار در هفته جاری در واشنگتن پست فاش شد. منتقدان مدت‌ها گمان می‌کردند که این برنامه بودجه خارجی دریافت کرده است، زیرا این رسانه صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، ایمیل‌های هک‌شده و سایر اسناد پرس‌تی‌وی تحت حمایت جمهوری اسلامی، پرداخت هزاران دلاری به نویسنده‌ای را نشان می‌دهد که اکنون سردبیر گریزون در واشنگتن است. در ادامه این مقاله اشاره شد که موسس این وب‌سایت ماکس بلومنتال، به طور مرتب در تلویزیون روسیه ظاهر می شود و یک بار سفر به مسکو را برای جشن شبکه ویدئویی تحت کنترل دولتی روسیه RT که ولادیمیر پوتین را به نمایش می گذاشت، پذیرفت.

الی کوهنیم، معاون سابق فرستاده ویژه ایالات متحده در مبارزه با یهود ستیزی و اولین فرستاده ایرانی الاصل، در مورد افشاگری در X توضیح داد همانطور که گفته‌ام، @HouseGOP باید بررسی کند که این یک تهدید امنیت ملی است.

رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود
رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود

واشنگتن پست توضیح داد که فایل‌های پرس تی‌وی بیشتر به زبان فارسی بوده و در سال ۲۰۲۲ توسط یک گروه هکری به نام پاداش سیاه در تلگرام منتشر شده است. WaPo به یک محقق فعال اطلاعات نادرست، نیل راوهاوزر، برای تبدیل آنها به قالب قابل استفاده تری که سپس در اختیار مقاله قرار گرفت، اعتبار داد.

واشنگتن پست نوشت به نظر می‌رسد این پرونده‌ها نشان می‌دهد که پخش‌کننده ایرانی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به یک خبرنگار مستقر در واشنگتن برای مشارکت‌های گاه به گاه در برنامه‌های خود در زمانی که او به عنوان خبرنگار برای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه کار می‌کرد، پول پرداخت کرده است. این روزنامه ادامه داد آن خبرنگار، وایت رید، در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، ۹ خط فرعی در نشریه آنلاین گریزون داشت و به دنبال آن دو سال و نیم فعالیتش فاصله داشت. او از اواسط سال ۲۰۲۳، زمانی که به عنوان سردبیر معرفی شد، ۲۴ خط فرعی دیگر گریزون داشته است.

گریزون خود را به عنوان یک وب سایت خبری مستقل که روزنامه نگاری تحقیقی اصیل در مورد سیاست و امپراتوری تولید می کند، توصیف می کند. عناوین مقاله‌های اخیر عبارتند از سرکوب کلمبیا به رهبری پروفسور دانشگاه که به‌عنوان یک شبح‌کننده پلیس نیویورک دو برابر شد و سرباز اسرائیلی از واحد بدنام به قتل یک شهروند آمریکایی اعتراف کرد.

رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود
رسانه طرفدار حماس که توسط جمهوری اسلامی و روسیه تامین مالی می شود

واشنگتن پست همچنین به مقاله ای که توسط بنیانگذار و سردبیر آن، ماکس بلومنتال نوشته شده است، استناد کرد که هزاران کلمه را به ادعای حملات گسترده اسرائیل علیه شهروندان خود در ۷ اکتبر اختصاص داد و گفت که حماس با گروگان ها به خوبی رفتار کرده و از تاکتیک های هوشمندانه استفاده کرده است.

این مقاله که در ۲۷ اکتبر منتشر شد، اظهارات شاهدان عینی اسرائیل را از این حملات دستکاری کرد و گزارش‌های رسانه‌های عبری را برای ارائه اثبات برای توطئه به طور انتخابی ویرایش و ترجمه اشتباه کرد. این مقاله به عنوان مبنایی برای توطئه ای بود که به طور گسترده در محافل حاشیه ای پخش شد، مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل بی رویه به سمت اسرائیلی ها در نزدیکی اهداف حماس شلیک کرد و بنابراین مسئول اکثر ۱۲۰۰ اسرائیلی بود که در ۷ اکتبر کشته شدند.

به گفته منتقدان آنها، بلومنتال و رید هر دو برای پیشبرد برنامه های رژیم ایران و دولت روسیه تلاش کردند. به نظر نمی رسد که هیچ یک به عنوان نماینده خارجی تحت فارا ثبت نام نکرده باشند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا