ایرانجدیدترین اخبار

وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران فراموش نمی‌شود

پزشکیان در ایام تبلیغات انتخابات در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وعده‌های زیادی داده است

وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود

طرفداران مسعود پزشکیان تأکید می‌کنند که او با وعده‌ی تشکیل دولتی صادق و بدون دروغ، توانست اکثریت آرا را در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری کسب کند.

وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود
وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود

با این حال، بر اساس سخنان ایام تبلیغات انتخابات، پزشکیان برخلاف ادعای حامیانش، مجموعه‌ای از وعده‌ها در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مطرح کرده که به باور منتقدان، بخشی از آن‌ها خارج از توان و اختیارات رئیس‌جمهوری است و بخشی هم با واقعیت‌های سیاسی حاکم بر ساختار حکومت هم‌خوانی ندارد. با این‌ وجود، مهم‌ترین وعده پزشکیان به مردم ایران دروغ نگفتن و صادق بودن است.

مسعود پزشکیان در سومین مستند تلویزیونی خود که در آخرین روز تبلیغات پخش شد، به‌صراحت اعلام کرد اگر نتواند آنچه را که بهبود وضعیت زندگی مردم و تحقق مطالبات جامعه نامید، انجام دهد، برای همیشه از فعالیت سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد و مردم حق دارند رأی خود را از او پس بگیرند. با این حال، مشخص نیست که این وعده کناره‌گیری از قدرت در صورت عدم تحقق مطالبات مردم چگونه عملی خواهد شد.

در حوزه سیاست داخلی، مهم‌ترین وعده مسعود پزشکیان، تشکیل دولتی تخصص‌گرا و فراگیر است که بدون تمایلات جناحی، از تمام ظرفیت‌های متخصصان و کارشناسان بهره‌برداری می‌کند. رئیس جدید دولت تأکید کرده که توهم دانایی ندارد و در تصمیم‌گیری‌ها تابع نظر متخصصان و کارشناسان خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی، اولین آزمون جدی پزشکیان برای تحقق وعده‌هایش در هنگام معرفی کابینه پیشنهادی خواهد بود، ترکیبی که جهت‌گیری آینده تصمیم‌گیری‌ها در دولت را مشخص می‌کند.

یکی دیگر از وعده‌های پزشکیان، کاهش تنش‌های جناحی درون حاکمیت است؛ با توجه به وسعت اختلافات در ساختار حاکمیت، تحقق این هدف دشوار به نظر می‌رسد. پزشکیان در پاسخ به سوالات مختلف درباره راهکارهایش برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی، همیشه بر این نکته تأکید می‌کرد که شرط نخست، رفع اختلافات داخلی و ایجاد همبستگی بین نیروهای سیاسی درون حاکمیت است.

از دیدگاه مردم، وعده‌های اصلی نهمین رئیس‌جمهور حکومت اسلامی در حوزه اجتماعی، شامل پایان دادن به سرکوب زنان در خیابان‌ها و احترام به حق انتخاب پوشش آن‌ها است.

پزشکیان در پاسخ به سوال برخی کارشناسان در میزگرد فرهنگی گفت که باید مطابق قانون عمل شود. اما تاکید او بر آزادی پوشش عرفی این پرسش را به وجود می‌آورد که چگونه می‌توان تناقض بین تبعیت از قوانین مرتبط با حجاب اجباری و حق انتخاب پوشش اختیاری را در دولت او حل کرد. همچنین، راهکار او برای متوقف کردن طرح‌هایی مانند گشت نور، حضور آمران به معروف آتش‌به‌اختیار در خیابان و لایحه جنجالی و در شرف تصویب عفاف و حجاب چیست.

وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود
وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود

پزشکیان در حوزه فضای مجازی به‌وضوح اعلام کرد که بساط فیلترینگ را برمی‌چیند و به فروش فیلترشکن‌ها پایان خواهد داد.

این وعده نیز با یک سوال اساسی روبرو است، و آن این است که با در نظر گرفتن طرح توسعه اینترنت ملی که جزء لایحه هفتم توسعه است، دولت چگونه قادر خواهد بود با محدود شدن فضای مجازی، به فیلترینگ گسترده و فعالیت فیلترشکن‌های فروشی مقابله کند؟

برای شرح تناقض وعده‌های پزشکیان باید به این موضوع اشاره کرد که او هم‌زمان با وعده رفع فیلترینگ، حق قطع سراسری اینترنت در مواقع ضروری یا بستن دسترسی به برخی سایت‌ها را برای حکومت محفوظ می‌داند.

حضور آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی که به عنوان طراح ایده فیلترینگ طبقه‌بندی‌شده شناخته می‌شود، در جلسات و ستادهای پزشکیان، باعث ایجاد تناقضاتی در وعده‌های اعلامی او شده است. او به‌وضوح اعلام کرده که دولت او به حفظ آزادی دسترسی به اینترنت جهانی متعهد است، در حالی که گذشته‌اش در ارتباط با فیلترینگ طبقه‌بندی‌شده ایران مورد انتقاد قرار گرفته بود.

یکی از وعده‌های اصلی پزشکیان، رفع تبعیض در واگذاری فرصت‌ها، مسئولیت‌ها و حتی مدیریت دستگاه‌های دولتی است. او در این مدت به منظور جلب حمایت از اقوام و مذاهب مختلف، بارها تأکید کرده که چرا افراد از قومیت‌ها و مذاهب مختلف مانند کُرد، لُر، بلوچ و سنی‌مذهب نباید بتوانند به مسئولیت‌های رده‌بالای دولت دست یابند؟

این وعده می‌تواند در زمان معرفی کابینه به مجلس مورد سنجش قرار گیرد. رئیس‌جمهوری که با این وعده توانست بخش مهمی از آراء اقوام و به‌ویژه اهل‌سنت را به‌دست آورد، حداقل تحقق وعده‌اش می‌تواند معرفی یک وزیر اهل‌سنت باشد.

بازگرداندن استادان و دانشجویان معترض تعلیق یا اخراج‌شده از دانشگاه وعده دیگر پزشکیان است که به‌سرعت قابل راستی‌آزمایی خواهد بود؛ هچنین وعده پذیرش و آزادی حق اعتراض برای صنوف و دانشجویان که او با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی، آن را حق اختصاص‌یافته به جامعه اعلام کرد.

در عرصه‌های هنری، نیز پزشکیان کاستن از دخالت دولت در حوزه فرهنگ، مخالفت با سانسور سلیقه‌ای و مخالفت با ممنوع‌شدن فعالیت هنرمندان را در برنامه‌هایش اعلام کرد و آن را راهکاری برای افزایش امکان فعالیت هنرمندان در داخل و کم‌ شدن مهاجرت هنرمندان دانست.

وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود
وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود

در حوزه سیاست خارجی، وعده اصلی پزشکیان که برنامه‌هایشان را در حوزه اقتصاد متمرکز کرده‌، شامل آغاز فوری مذاکرات با کشورهای غربی و دستیابی به نتایجی از جمله لغو تحریم‌ها و افزایش تعاملات بین‌المللی است.

این وعده برای تحقق نیازمند دو تغییر اساسی داخلی در سیاست‌های کلان حکومت است. ابتدا تغییر نظر رهبر جمهوری اسلامی که به‌صراحت نگاه به غرب را ممنوع کرده و دوم قانون اقدام راهبردی مجلس در خصوص توقف برجام که حتی در صورت دستیابی احتمالی به توافق، مانعی بزرگ بر سر اجرای آن خواهد بود.

در حوزه اقتصادی، منتقدان پزشکیان ادعای بی‌برنامه بودن برنامه‌های وی را به دلیل عدم شفافیت حامیانش در مسائل وعده‌ها پنهان کرده‌اند. این اظهارات براساس بررسی سخنان پزشکیان در ایام تبلیغات آشکار می‌شود، به‌رغم ادعاهای خود پزشکیان که به‌طور مکرر خود را مسئول اجرای برنامه‌های هفتم توسعه معرفی کرده‌ است، مجموعه‌ای از وعده‌های اقتصادی را به حامیانش ارائه داده‌ است.

آزادسازی نرخ ارز به‌منظور مقابله با رانت و فساد ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، کاهش نفوذ دولت و اتخاذ سیاست‌های بازاری در حوزه اقتصاد، به استثنای بخش‌های بهداشت و آموزش، جزو وعده‌هایی است که پزشکیان ارائه داده‌ است.

پزشکیان در زمینه بورس ادعا می‌کند که دولت‌های پیشین بودجه خود را از طریق تنظیم نوسانات بورس جبران کرده‌اند و تعهد کرده است با کاهش دخالت دولتی، ثبات را به این بازار بازگرداند.

آزادسازی واردات خودرو دیگر وعده پزشکیان است که در پاسخ به سوال کارشناسان مبنی بر چگونگی تامین ارز آن، گفت هرکس که ارز دارد، اقدام به واردات کند.

پزشکان در حوزه مسکن اعلام کرد که تعهدات دولت سیزدهم را در طرح مسکن ملی اجرایی می‌کند، اما یادآوری کر که دولت قادر به انجام وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، که در برنامه هفتم توسعه مشخص شده است، نمی‌باشد

دستیابی به تورم تک‌نرخی و رشد اقتصادی هشت درصدی از دید پزشکیان جز با گشایش‌ها در حوزه رفع تحریم‌ها و حل مسئله تصویب اف‌ای‌تی‌اف ممکن نیست. از این‌ رو اصرار پزشکیان بر توانایی رفع مشکل تحریم‌های بانکی در شرایطی عنوان شده که این اقدام از حوزه اختیارات دولت به مجمع تشخیص مصلحت واگذار شده است.

در بخش ناترازی مصرف سوخت و‌ یارانه‌های نقدی نیز وعده پزشکیان اصلاح ساختار مصرف از طریق تغییر رویه پرداخت یارانه‌ها است.

پزشکیان که در گذشته از آزادسازی قیمت بنزین تا ۲۵هزار تومان دفاع کرده بود، در ایام انتخابات وعده داد تا زمانی که شرایط تورمی به شکل فعلی باشد، جز با اطلاع و هماهنگی و موافقت جامعه، برای گران‌‌کردن بنزین هیچ اقدامی انجام نخواهد داد.

حذف یارانه دهک‌های پرمصرف و افزایش پرداخت یارانه به دهک‌های ضعیف وعده پزشکیان در این حوزه است. افزایش معافیت مالیاتی کارمندان، کارگران و اصناف هم دیگر وعده‌ای است که در روزهای پایانی تبلیغات او اعلام شد.

اجرای قانون همسان‌سازی حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان تا سطح تورم سالانه، وعده دیگر پزشکیان است که مشخص نیست با توجه‌ به کسری بزرگ بودجه دولت چگونه بنا بر اجرای آن دارد.

در کنار تمامی وعده‌ها، او بارها تصریح کرده است، دولتی شفاف و‌ صادق با مردم خواهد داشت و هرجا در روند اجرای وعده‌هایش ممانعتی مشاهده کند، با مردم در میان می‌گذارد. همین وعده در ظاهر ساده شاید چالشی برای او طی دوران سکانداری دولت باشد. چرا که بعید به نظر می‌رسد او جسارت و توان آن را داشته باشد از کارشکنی‌هایی سخن بگوید که حسن روحانی و جواد ظریف در همین ایام به آن‌ها اشاره‌ای گذرا داشتند و بر این اساس، موفق‌نشدن دولت دوازدهم را نتیجه دخالت‌هایی بیرون از دولت دانستند.

آیا مسعود پزشکیان که بارها گفته گردنم را در گرو وعده‌هایم می‌گذارم، همان‌طور که به رقیبش در مناظره گفت در صورت موفق نشدن رساندن رشد اقتصادی به هشت درصد اعدامتان کنیم، حاضر است همین تضمین را به حامیان خود هم بدهد؟

وعده‌های مسعود پزشکیان برای تغییر شرایط مردم ایران که فراموش نمی‌شود

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا