ایرانجدیدترین اخبار

سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ رقابت گزینه‌های مطلوب نظام با یکدیگر

سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری صبح شنبه ۱۲ خرداد آغاز شد و به نظر می‌رسد تعداد مدعیان همچنان در حال افزایش باشد.

سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری
سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

با گذشت سه روز از پنج روز مهلت قانونی، تنها ۱۰ چهره سیاسی از بین ۵۷ متقاضی ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند. علی لاریجانی و سعید جلیلی برجسته‌ترین این افراد هستند.

روز پنج‌شنبه، حضور محمدرضا صباغیان و عباس مقتدایی، نمایندگان سابق مجلس، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، قدرت‌علی حشمتیان، رییس خانه احزاب، و سعید جلیلی، چهره اصلی جبهه پایداری، در وزارت کشور آغازگر رقابتی در انتخاباتی هستند که صحت و استقلال آن مورد تردید جامعه است. همچنین، روز شنبه، مسعود پزشکیان و وحید حقانیان، عضو دفتر علی خامنه‌ای، ثبت‌نام کردند.

یکی از مهم‌ترین حواشی روز نخست، همراهی امیرحسین ثابتی، نماینده جوان مجلس شورای اسلامی، با سعید جلیلی بود. منتقدان جلیلی این اقدام را «کیف‌کشی» ثابتی و کاهش جایگاه نمایندگی مجلس توصیف کردند.

نادیده گرفتن مهلت مقرر برای سخنرانی توسط سعید جلیلی و اصرار او به ادامه صحبت حتی پس از قطع میکروفون‌ها، یکی از حواشی مهم روز نخست ثبت‌نام بود.

در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه، همزمان با تبلیغات حامیان جلیلی، انتشار تصویری از نقشه تاکسی‌های اینترنتی در صفحه اکس علی لاریجانی که در آن مبدا بیت رهبر جمهوری اسلامی و مقصد وزارت کشور و نهاد ریاست‌جمهوری تعیین شده بود، واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

این مطلب مقدمه طعنه و شوخی چهره‌های سیاسی با یکدیگر بود. امیرحسین ثابتی با بازنشر مطلب لاریجانی نوشت هیچ راننده‌ای سفر شما را نپذیرفت. 

این کنایه سیاسی واکنش آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، را نیز به دنبال داشت. او با استفاده از اصطلاحات تاکسی‌های اینترنتی خطاب به ثابتی نوشت کاسب افزایش هزینه‌های سفر نباشیم.

لاریجانی در آغاز دومین روز ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شد و به خبرنگاران درباره تصویری که منتشر کرده بود، اشاره کرد نکات مهم‌تری در آن پست وجود داشت.

سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری
سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

پاسخ لاریجانی، با توجه به مشخص‌ شدن محل بیت رهبری روی نقشه، تایید خبر دیدار او با علی خامنه‌ای و تضمین تایید صلاحیتش بود.

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی دولت روحانی و رقیب انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰، از دیگر شخصیت‌هایی بود که در روز دوم ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شدند. یک خبرنگار ادعا کرد که همتی لرزش دست داشته و تلاش می‌کرده است تا انگشت جوهری‌اش را با آب دهان پاک کند. این موضوع توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

محمد خوش‌چهره، مشاور اقتصادی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴، و محمود احمدی بیغش، نماینده سابق مجلس، دو چهره دیگری بودند که روز جمعه برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندید شدند.

در روز دوم ثبت‌نام، تنش کلامی میان جریان‌های سیاسی در رسانه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافت. انتشار پست جدید با هشتگ ارتفاع بگیریم توسط علی لاریجانی، واکنش‌های گسترده‌ای را در جریان اصول‌گرا به دنبال داشت. این جریان، شعار جدید لاریجانی را به شکلی که به تمسخر نوع مرگ ابراهیم رئیسی است، توصیف کرده و آن را به عنوان یک مثال بی‌اخلاقی در انتخابات معرفی کرده است.

شدت انتقادها به حدی بود که لاریجانی مجبور شد در خصوص دلیل انتخاب این هشتگ توضیح دهد و به ابراهیم رئیسی مجددا ادای احترام کند.
انتشار یک نظرسنجی که نشان داد شانس لاریجانی و دیگر چهره‌های اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب به‌طور قابل توجهی کمتر از گزینه‌هایی مانند محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی است، واکنش حامیان لاریجانی را برانگیخت. این گروه نظرسنجی را جعلی و دور از واقعیت ارزیابی کردند.
با استفاده از هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی، علی لاریجانی به نوشته‌ی سعید جلیلی که در آن او را متهم کرده بود که طی دوره ریاست مجلس هیچ اقدام موثری انجام نداده است، پاسخ داد و فهرستی از اقدامات خود را منتشر کرد. این پاسخ مورد توجه قرار گرفت.
اگرچه ابتدا به نظر می‌رسد که رقابت انتخاباتی اصلی بین علی لاریجانی و سعید جلیلی خواهد بود، اما فهرست بلندی از نامزدها وجود دارد که بر اساس شایعات، قرار است طی سه روز باقیمانده به وزارت کشور معرفی شوند. این وضعیت همچنان باعث ایجاد شایعات و گمانه‌زنی‌ها در میان مردم است.
سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری
سومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری
محمود احمدی‌نژاد، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، مهرداد بذرپاش، محمد صدر، محمود صادقی، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، سعید محمد، علی شمخانی، و پرویز فتاح از افرادی هستند که ثبت‌نام آن‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
در روز جمعه، محمدجواد ظریف، در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، اظهار داشت که همچنان تصمیم دارد در رقابت‌های انتخاباتی شرکت نکند. در گفت‌وگوی چندساعته خود، او به حمایت از ثبت‌نام نامزدهای اعتدال‌گرا پرداخت و انتقادهایی را نسبت به دوره حضور سعید جلیلی در شورای‌ عالی امنیت ملی مطرح کرد.
یکی از موارد مهم در دسته‌بندی اخبار انتخاباتی، چالش جریان سیاسی معروف به اصلاحات است که علی لاریجانی را حمایت می‌کند. این جبهه اعلام کرده است که اصلاح‌طلبان باید از محمد صدر یا مسعود پزشکیان حمایت کنند.
مساله ردصلاحیت‌ها نیز یکی از حساس‌ترین بحث‌های انتخاباتی روزهای اخیر است. رسانه‌ها و چهره‌های مختلف مدعی شده‌اند، با توجه‌ به رد صلاحیت‌ها، تا زمان اعلام رسمی شورای نگهبان نمی‌توان به‌روشنی درخصوص نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارنظر کرد.
با در نظر گرفتن اعلام مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان در صورت تایید صلاحیت نامزدان خود، این ابهام وجود دارد که در صورت رد صلاحیت نامزدهای این جریان سیاسی، ممکن است به جای حمایت از لاریجانی، تصمیم به تحریم انتخابات بگیرند.
در جبهه اصول‌گرایان، احتمال رد صلاحیت علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران، و کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، قبل از این نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.
مدیر سایت خبری صراط نیوز، در یکی از تندترین حملات به زاکانی، نوشت هنوز مشخص نیست آقای کاندیدا که پیش‌ از این همسرش در وزارت کشور او را همراهی می‌کرد، این بار با همسر اول خود به وزارت کشور می‌رود یا با همسر دومش؟!
دیگر خبر مهم صبح روز شنبه تلاش تیم رسانه‌ای نزدیک به محمود احمدی‌نژاد برای انتشار ادعای شانس تایید صلاحیت او بود.
صبح روز شنبه، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که وحید حقانیان، یکی از افراد موثر دفتر رهبر جمهوری اسلامی، قصد دارد در رقابت‌های انتخاباتی ثبت‌نام کند. این خبر در حدود ساعت یازده صبح با حضور وحید حقانیان در وزارت کشور تایید شد.
تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت‌نام مسعود پزشکیان و احمد رسولی‌نژاد، که هر دو سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه‌شان دارند، قطعی شده است.
روزهای باقی‌مانده از مهلت ثبت‌نام و همچنین روند بررسی صلاحیت‌ها به داغ‌ شدن اخبار انتخاباتی می‌انجامد، اما درعمل آنچه مهم است اخبار روز هشتم تیرماه است که مشخص می‌کند تب‌وتاب جریان‌های سیاسی در جمهوری اسلامی و رویکرد شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها چه شرایطی را رقم خواهد زد.  
هرچند تحلیلگران عقیده دارند رهبر جمهوری اسلامی، با توجه‌ به کاهش چشمگیر مشروعیت سیاسی نظام، تلاش خواهد کرد با ایجاد دوقطبی محدود درنهایت گزینه مطلوبش را راهی ساختمان دولت کند.
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا