جدیدترین اخبارجهان

جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند

اروپا مرکز ثقل سیاسی که مدتها منبع حیاتی حمایت از اسرائیل بوده از دولت نخست‌وزیر نتانیاهو دور می‌شود

جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند

به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط اسپانیا، ایرلند و نروژ، تغییر مرکز ثقل را برجسته می کند، اما کشورهایی که به شدت طرفدار اسرائیل در اروپا هستند نیز وجود دارند.

جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند
جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند

اسپانیا، ایرلند و نروژ روز چهارشنبه با وجود مخالفت شدید اسرائیل و آمریکا کشور فلسطین را به رسمیت شناختند و اکثر دولت های اروپایی این هفته پس از درخواست حکم بازداشت برای رهبران حماس از دادگاه کیفری بین المللی حمایت صریح کردند.

اسرائیل هنوز متحدان سرسخت خود در اتحادیه اروپا به ویژه مجارستان و جمهوری چک دارد و بازیگران کلیدی مانند آلمان، علیرغم افزایش نارضایتی از رفتار اسرائیل، هیچ تمایلی برای تغییر موضع خود نشان نداده‌اند. شکاف های فزاینده در داخل اروپا به این معنی است که اتحادیه اروپا بر اساس اجماع، موضع خود را به این زودی تغییر نخواهد داد.

اما کشورهای اروپایی با فشار فزاینده بین‌المللی و داخلی برای اتخاذ موضع محکم‌تری در برابر رفتار اسرائیل با سرزمین‌های فلسطینی و به‌ویژه جنگ ویرانگر غزه مواجه هستند.

سوئد یکی از معدود اعضای اتحادیه اروپا بود که یک دهه پیش کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. اروپا مدتهاست که از ایجاد نهایی یک کشور فلسطینی «راه‌حل دو کشوری» که دولت اسرائیل سرسختانه با آن مخالف است حمایت می‌کند و از مدیریت اسرائیل با نوار غزه و کرانه باختری ابراز ناامیدی می‌کند، اما بیشتر کشورها تمایلی به ادامه بیشتر ندارند. 

در عوض، اتحادیه اروپا، قبل از جنگ، به اسرائیل نزدیک‌تر می‌شد، از جمله از طریق مشارکت‌های مهم مالی و سیاسی در تجارت و علم.

جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند
جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند

جنگ، و نحوه تکامل آن، در حال تغییر آن است. دیدگاه‌های همدلانه‌ای که پس از حملات ۷ اکتبر از اسرائیل حمایت می‌کردند، با ادامه جنگ، بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در غزه، و اسرائیل برای بسیاری از مردم کمتر شبیه یک قربانی و بیشتر شبیه یک متجاوز به نظر می‌رسد.

ایرلند و اسپانیا، اتحادیه اروپا اعضا و نروژ، کشوری که نزدیک به بلوک است، گام بعدی را روز چهارشنبه برداشتند و کشور فلسطین را به رسمیت شناختند توبیخ شدید اسرائیل، حتی اگر تأثیر عملی کمی داشته باشد و چندان غافلگیرکننده نباشد. این سه کشور اروپایی با وجود محکوم کردن حماس و حمله وحشیانه آن علیه اسرائیل در ۷ اکتبر، انتقادات خود را از اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین به شدت ابراز کرده اند.

اگر همسایگان بیشتری از آنها پیروی کنند، اتحادیه اروپا می‌تواند به وزنه‌ای بزرگ در برابر موضع آمریکا مبنی بر اینکه تشکیل کشور فلسطین تنها باید از طریق مذاکره با اسرائیل حاصل شود، تبدیل شود. این امر شکاف بین اروپا و اسرائیل را عمیق تر می کند.

هشدارها و نگرانی‌هایی از سوی اروپا و سایر نقاط جهان درباره کارزار مرگبار و مخرب اسرائیل علیه حماس در غزه وجود دارد. اکنون توجه ویژه به بلژیک، یکی دیگر از اتحادیه اروپا که عمیقاً طرفدار فلسطین است، معطوف شده است. کشوری که انتقادات خود را از نحوه مدیریت جنگ توسط اسرائیل افزایش داده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی پرزیدنت بایدن در یک کنفرانس خبری گفت ما مطمئنا شاهد افزایش صداها، از جمله صداهایی که قبلاً از اسرائیل حمایت می‌کردند، به سمت دیگری می‌رفتند. این برای ما نگران کننده است، زیرا ما معتقد نیستیم که این امر به امنیت یا حیات بلندمدت اسرائیل کمک می کند.

جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند
جنگ، سیاست اروپا را از اسرائیل دور می کند

اتحادیه اروپا به عنوان یک بلوک، علیرغم درخواست‌های فزاینده برای قطع یا محدود کردن شدید آنها، به توافقات تجاری و دیگر توافق‌های خود با اسرائیل ادامه داده است.

اکثریت ۲۷ عضو اتحادیه اروپا از ۷ اکتبر تا کنون مواضع مشابهی در مورد جنگ اسرائیل و حماس داشته‌اند و دستخوش تغییرات مشابهی شده‌اند.

در کنار اسرائیل، کشورهایی مانند مجارستان و جمهوری چک ممکن است نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین اینکه اتحادیه اروپا می‌تواند و به‌ویژه در مورد خاورمیانه چه کاری نمی‌تواند انجام دهد، ایفا کنند. اتریش نیز به اسرائیل نزدیک بوده و دیگران از آن انتقاد کرده اند.

سیاست خارجی یک امتیاز ملی است که با حسادت توسط اتحادیه اروپا محافظت می شود. اعضایی که بسیاری از اختیارات دیگر را به بلوک واگذار می کنند. مواضع این گروه در امور بین‌الملل تنها با اجماع متفق القول قابل دستیابی است و بعید می‌داند که به این زودی موضع روشنی در قبال اسرائیل و فلسطین اتخاذ کند.

زمانی که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی روز دوشنبه خواستار صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل، اکثر کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا شد. خود، از اتخاذ موضع آشکار در این حرکت کوتاهی کرد، اما گفت که آنها به استقلال دادگاه احترام می گذارند.

اما نخست وزیر چک، پتر فیالا، در شبکه های اجتماعی گفت که تلاش برای دستگیری نمایندگان یک دولت منتخب دموکراتیک همراه با رهبران یک سازمان تروریستی اسلام گرا وحشتناک و کاملا غیر قابل قبول است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، این اقدام را پوچ و شرم آور خواند.

اما حاجه لهبیب، وزیر امور خارجه بلژیک، گفت جنایات ارتکابی در غزه باید بدون توجه به عاملان آن در بالاترین سطح پیگرد قانونی قرار گیرد.

وزارت خارجه فرانسه، دومین کشور بزرگ اتحادیه، گفت فرانسه از دادگاه کیفری بین‌المللی، استقلال آن و مبارزه با مصونیت از مجازات در همه شرایط حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه پس از آنکه چندین کشور اروپایی رسما این اقدام را انجام دادند، گفت به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای فرانسه «تابو» نیست، اما هنوز لحظه مناسب فرا نرسیده است. استفان سژورنه، وزیر امور خارجه در بیانیه ای گفت این تصمیم باید مفید باشد.

اگرچه فرانسه تاکنون از اقدام مستقل خودداری کرده است، ماه گذشته به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور عضو کامل سازمان ملل رای مثبت داد. بریتانیا که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست اما همچنان تأثیرگذار است، از آن رای خودداری کرد.

ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا همگی اعضای دائمی شورای امنیت هستند و این اختیار را دارند که هر اقدامی را در آنجا وتو کنند. فقط ایالات متحده از این قدرت استفاده کرد و شکاف گسترده با اروپا را نشان داد.

تحول موضع آلمان نقش مهمی در تعیین جهت اتحادیه اروپا خواهد داشت. روابط با اسرائیل آلمان بزرگ‌ترین عضو این بلوک است و مدت‌هاست که به دلیل تاریخ نازی‌ها و هولوکاست، تعهد منحصر به فردی را به اسرائیل ابراز کرده است.

برلین در پایان اتحادیه اروپا طرفدار اسرائیل بود. این طیف بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اما اکنون آشکارتر از نحوه اجرای جنگ توسط اسرائیل انتقاد می کند و در مخالفت با اسرائیل و ایالات متحده، خواستار آتش بس فوری شده است.

در یک کنفرانس خبری در برلین، کاترین دشاور، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناختن فلسطین توسط اسپانیا، ایرلند و نروژ، هیچ تغییری در موضع کشورش نشان نداد.

او گفت یک کشور مستقل فلسطین همچنان هدف قطعی سیاست خارجی آلمان است. او افزود که این یک موضوع فوری است، اما باید در پایان فرایند گفت‌وگو باشد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا