جدیدترین اخبارجهان

صحنه جنگی وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است

حملات پهپادهای سرویس مخفی و از دست دادن صادرات، پایگاه فضایی پوتین را فلج می‌کند

یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است

روسیه با گذشت بیست و نه ماه از جنگ گسترده‌تر خود علیه اوکراین، دقیقاً برنده نیست. هر ماه هزاران نفر و صدها وسیله نقلیه زرهی را نمی توان به راحتی جایگزین کرد را از دست می دهد.

یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است
یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است

اما روسیه نیز در مجموع در جنگ شکست نمی‌خورد زیرا اوکراینی‌ها با محدودیت‌های بیشتری در نیروی انسانی و قدرت آتش خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این حال، یک میدان جنگ وجود دارد که روس‌ها در آن در حال فروپاشی کامل هستند مدار زمین. یکی از اثرات ثانویه جنگ که کمتر گزارش شده، فروپاشی قدرت فضایی روسیه بوده است.

صنعت پرتاب فضایی روسیه به دلیل تحریم های خارجی و پایگاه مشتریان رو به زوال، تحت فشار قرار گرفته است. سرویس مخفی اوکراین با آسیب کمتر اما به همان اندازه شرم آور، هدف قرار دادن تأسیسات فضایی روسیه را به عنوان بخشی از کمپین گسترده حملات پهپادی خود به صنعت روسیه آغاز کرده است.

این یک واژگونی عمیق برای روسیه است. زمانی بود، در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، که اتحاد جماهیر شوروی قدرت فضایی پیشرو در جهان بود. بیشترین و بهترین راکت های سنگین را برای مصارف علمی و نظامی داشت. امروزه روسیه در خطر عقب افتادن از ژاپن در یکی از معیارهای کلیدی قدرت فضایی قرار دارد پرتاب های مداری سالانه.

در سال ۲۰۲۲، ایالات متحده با موفقیت ۸۴ موشک پرتاب کرد. چین ۶۲ پرتاب کرد. روسیه ۲۲ پرتاب کرد. ژاپن هیچکدام را پرتاب نکرد. سال گذشته، ایالات متحده ۱۰۹، چین ۶۶، روسیه ۱۹ و ژاپن دو فروند. امسال، روس‌ها دچار تزلزل شدند به شدت. تا ۱۳ اوت، آمریکایی ها ۹۴ راکت، چینی ها ۳۳ راکت و روس ها هشت راکت پرتاب کرده بودند. فقط پنج بیشتر از ژاپن.

یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است
یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است

اندکی پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده و سایر کشورها شروع به تحریم شرکت هایی کردند که با روسیه تجارت می کردند و روسیه بلافاصله با تحریم های خود پاسخ داد.

مشکل صنعت فضایی روسیه که توسط آژانس فضایی Roscosmos لنگر انداخته است این است که تحریم‌های آمریکا و اروپا بیشتر از آسیب تحریم‌های روسیه به صنایع فضایی آمریکا و اروپا آسیب می‌زند.

موسسه تحقیقات سیاست خارجی در فیلادلفیا توضیح داد روسیه برای حفظ صنعت فضایی خود برای مدت طولانی به همکاری و حمایت سایر کشورها متکی بوده است.

در دو دهه قبل از سال ۲۰۲۲، صنعت روسیه به مشتریان آمریکایی و اروپایی حدود ۱۰ میلیارد دلار پرتاب مداری، صندلی روی کپسول‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی و موتورهای موشک فروخت.

این موسسه خاطرنشان کرد این قراردادها حمایت قابل توجهی از صنعت فضایی روسیه را فراهم کرد. حتی اگر آنها اجازه ندادند روسکوسموس به یک شرکت سودآور تبدیل شود، ضررهای آن را جبران کردند. در نتیجه، بدون چنین قراردادهایی، روسکوسموس به ناچار با مشکلات مالی بیشتری مواجه خواهد شد.

این مشکلات در پرتاب ها رو به کاهش است. اگر فکر می کنید سال ۲۰۲۴ برای رتبه روسیه در بین قدرت های فضایی بد بوده است، منتظر سال ۲۰۲۵ باشید. این سالی است که یک استارت آپ جدید ژاپنی قصد دارد پرتاب های مداری خود را آغاز کند.

یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است
یک صحنه جنگ وجود دارد که روسیه در آن در حال فروپاشی کامل است

اینطور نیست که روسیه نتواند چند ماهواره بر روی چند موشک بسازد و پرتاب کند. هنوز هم سومین قدرت فضایی جهان است. فضاپیمای دو منظوره بازرسی روس ها به ویژه برای برنامه ریزان آمریکایی و اروپایی نگران کننده است. این فضاپیما دارای قابلیت‌هایی است که آن‌ها را برای بازرسی ماهواره‌های آسیب‌دیده روسی یا حمله به ماهواره‌های آمریکایی یا اروپایی مفید می‌کند.

اما پرتاب تعداد انگشت شماری از فضاپیمای دو منظوره، اخیراً در ماه مه، نمی تواند مسیر نزولی صنعت فضایی روسیه را تغییر دهد. اداره اصلی اطلاعات اوکراین، گویی برای تأکید بر فروپاشی مداری روسیه، حداقل دو بار در تابستان امسال پهپادهای تهاجمی دوربرد را به سایت‌های فضایی روسیه پرتاب کرده است.

طی دو هفته از اواخر ژوئن، هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات ارتباطی فضایی NIP-16 در کریمه تحت اشغال روسیه و همچنین بخشی از مرکز تحقیقات فضایی گسترده در کاپوستین یار در جنوب شرقی روسیه آسیب رساندند.  

این حملات فضایی زمانی انجام شد که اداره اطلاعات در کی‌یف حملات پهپادی خود را به صنعت روسیه، به ویژه صنعت نفت افزایش داد. 

آسیب به NIP-16 و کاپوستین یار احتمالاً سبک بوده است پهپادهای اوکراین صدها مایل برد دارند، اما با محموله های انفجاری سبک. با این حال، هر گونه آسیب مطمئناً برای مقامات فضایی روسیه تحقیرآمیز بود توهین به علاوه آسیب عمیق تر، بالقوه کشنده به قدرت فضایی روسیه ناشی از تحریم ها.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا