جدیدترین اخبارجهان

هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند

درخواست ولودیمیر زلنسکی برای اجازه حمله به نیروهای کرملین با موشک های غربی

هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند

روسیه در حال جمع‌آوری نیرو در مرز شمالی اوکراین است.

هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند
هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند

مؤسسه مطالعات جنگ اعلام کرد که تشکیلات جدیدی از سربازان و فعالیت های گسترده را در انبارها و در شهرک های شمال دومین شهر خارکف اوکراین شناسایی کرده است.

ولودیمیر زلنسکی هشدار داد که هزاران سرباز روسی در حال آماده شدن برای یک حمله جدید هستند.

زلنسکی بار دیگر از غرب درخواست کرد که اجازه دهد موشک های غربی را به سمت روسیه شلیک کند تا جلوی یک پیشروی دیگر را بگیرد.

ما می‌توانیم هر نقطه‌ای را ببینیم که نیروهای روسی در آن متمرکز شده‌اند. ما از تمام مناطقی که موشک‌های روسی از آنجا پرتاب می‌شوند و هواپیماهای جنگی بلند می‌شوند، می‌دانیم.

مقامات اوکراینی از این که اجازه ندارند اهدافی در داخل روسیه را با موشک های غربی مورد حمله قرار دهند، ناامید هستند و اساساً به نیروهای روسیه منطقه امنی برای آماده سازی حملات زمینی و شلیک موشک به شهرهای اوکراین می دهد.

هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند
هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند

آنها پس از حمله روسیه به خارکف در ۱۰ مه هشدار داده اند که کرملین همچنین قصد دارد به سومی شهر، که در ۱۰۰ مایلی دومین شهر اوکراین قرار دارد، حمله کند.

فشار بر ایالات متحده برای پیروی از بریتانیا و اجازه دادن به نیروهای اوکراینی برای حمله به اهدافی در داخل روسیه، علیرغم نگرانی از تشدید جنگ، در حال افزایش است.

در آخر هفته، لهستان و سوئد به اوکراین اجازه دادند تا اهدافی در داخل روسیه را هدف قرار دهد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از تغییر این سیاست حمایت کرده است.

او روز دوشنبه در نشست ناتو در صوفیه گفت اگر اوکراین نتواند به اهداف نظامی در خاک روسیه حمله کند، یک دست اوکراینی‌ها را به پشت می‌بندد و انجام دفاع را برای آنها بسیار دشوار می‌کند.

اما جو بایدن هنوز متقاعد نشده است و آلمان و ایتالیا هر دو آن را رد کرده اند.

هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند
هزاران سرباز روسی در مرز اوکراین تجمع کردند

زلنسکی روز دوشنبه در سفر به اسپانیا بسته کمک نظامی ۸۵۰ هزار پوندی دیگری را دریافت کرد اما پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، به فرماندهان اوکراینی اجازه شلیک سلاح های اسپانیایی به روسیه را نداد.

اسپانیا دو سال است که از اوکراین حمایت می کند. سانچز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت متأسفانه تجاوز روسیه ادامه دارد و ما باید حمایت خود را افزایش دهیم.

اوکراین از پهپادهای داخلی برای هدف قرار دادن اهداف در سراسر روسیه، عمدتاً پالایشگاه‌های نفت، راه‌آهن و فرودگاه‌های نظامی استفاده می‌کند، اما منابع روز دوشنبه تأیید کردند که یک ایستگاه رادار هسته‌ای روسیه در نزدیکی مرز با قزاقستان در ۱۰۰۰ مایلی دورتر مورد حمله قرار گرفته است.

این دومین حمله اوکراینی به زیرساخت‌های موشکی هسته‌ای روسیه در چهار روز گذشته بود که موجب نگرانی متحدان غربی کی‌یف شد که نگران گسترش بیشتر درگیری ها هستند.

در خط مقدم در اوکراین، روسیه مدعی شد که دو روستای دیگر را تصرف کرده است، یکی در شمال خارکف و دیگری در نزدیکی دونتسک.

نیروهای ولادیمیر پوتین از پاییز حملات مستمری را به خطوط اوکراین آغاز کرده‌اند که روزانه حدود ۹۰۰ تلفات می‌دهند اما به آرامی پیشروی می‌کنند.

این امر پوتین را تقویت کرد و اعتبار او را در میان متحدان سنتی روسیه پس از اینکه ارتش‌هایش در سال ۲۰۲۲ متحمل یک سری شکست‌ها شدند و او در روز دوشنبه در جریان سفر به تاشکند آرام به نظر می‌رسید و شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، سفر تاریخی او را تمجید کرد، به او بازگرداند.

میرضیایف پس از اعلام توافق روسیه برای ساخت اولین نیروگاه هسته ای ازبکستان گفت این خبر آغاز عصر جدیدی در روابط استراتژیک و مشارکت همه جانبه بین کشورهای ما است.

پس از حمله پوتین به اوکراین، غرب امیدوار بود نفوذ کرملین را بر پنج کشور آسیای مرکزی، که قبلا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، بشکند، اما پیشرفت‌های آن به طور کلی نادیده گرفته شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا