انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

ابداع روش جدیدی برای درمان تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی

درمان تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی به نام glioblastoma

ابداع روش جدید برای درمان تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی

گروهی از محققان دانشگاه مک‌مستر (McMaster) در انتاریو، روش جدیدی برای درمان تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی به نام glioblastoma ابداع کرده‌اند. در این روش از سلول‌های سیستم ایمنی بدن به نام تی-سل (T cell) برای هدف قرار دادن و نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

نتایج این تحقیق که انجام آن تا کنون ۷ سال طول کشیده، روز جمعه ۲ آگست در مجله علمی Nature Medicine منتشر شده است.

این روش فعلا فقط بر روی موش‌ها آزمایش شده اما مدیر این تیم تحقیقاتی ابراز امیدواری کرده که تا قبل از سال ۲۰۳۰، تست این روش بر روی انسان نیز آغاز شود.

این روش درمانی برای درمان آن نوع وخیمی از تومور مغزی (گلیوبلاستوما) ابداع شده که با وجود جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، باز هم برمی‌گردد و بیمار معمولا بعد از چند ماه جان خود را از دست می‌دهد. این روش همچنین در درمان انواع دیگر تومور مغزی مثل تومور مغزی مهاجم کودکان به نام مدولوبلاستوما (medulloblastoma) نیز موثر عمل می‌کند.

خلاصه این روش درمانی این است که تی-سل‌ها (سربازان سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها) از خون استخراج می‌شوند، در آزمایشگاه در آنها تغییراتی ایجاد می‌گردد و سپس در مغز قرار داده می‌شوند و به خاطر تغییراتی که در آنها به وجود آمده قادرند سلول‌های سرطانی را شناسایی و به آنها حمله کنند.

در حال حاضر ۹۶ درصد افرادی که به تومورهای مغزی تهاجمی مبتلا می‌شوند، معمولا بیشتر از ۵ سال زنده نمی‌مانند. نتیجه این تحقیق برای این دسته از بیماران در آینده، بسیار نویدبخش است.

داده های این مطالعه منجر به تشکیل یک شرکت جدید ایمونوتراپی سرطان مغز مبتنی بر همیلتون به نام Empirica Therapeutics شده است. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ آزمایش‌های بالینی را در بیماران عودکننده گلیوبلاستوم برای برنامه سرب CAR-Tهای اختصاصی CD133 و سایر درمان‌ها انجام دهد.

جزئیات مطالعه در Cell Stem Cell منتشر شده است.

پرویز وورا، نویسنده اول این مطالعه، عضو سابق تیم آزمایشگاهی پروفسور شیلا سینگ در مک مستر و مدیر توسعه پیش بالینی در Empirica Therapeutics، گفت که سرطان های گلیوبلاستوما پیش آگهی بدی دارند.

پس از تشخیص اولیه، بیماران گلیوبلاستوما تحت درمان تهاجمی از جمله جراحی برای برداشتن تومور، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند. با این حال، سرطان در کمتر از هفت ماه عود می‌کند و در نتیجه میانگین بقای کلی کمتر از ۱۵ ماه است.»

ابداع روش جدید برای درمان تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی
ابداع روش جدید برای درمان تهاجمی‌ترین نوع تومور مغزی

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا