جدیدترین اخبارجهان

سوءقصد به ترامپ و خشونت آمریکا در رسانه‌های اجتماعی چین وایرال شد

بحث در مورد سوءقصد به ترامپ در پنسیلوانیا ساعاتی پس از حمله در رسانه‌های اجتماعی چین غالب شد

سوءقصد به ترامپ و خشونت آمریکا در رسانه‌های اجتماعی چین وایرال شد

همزمان با انتشار تصاویر دراماتیک از سوء قصد نافرجام علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سراسر جهان، اخبار مربوط به این حمله همچنین باعث جلب توجه آنلاین و همچنین انتقاد شدید از ایالات متحده در اینترنت چین شد که به شدت سانسور شده است.

شانس ترامپ و خشونت آمریکا بحث اینترنت چین است
سوءقصد به ترامپ و خشونت آمریکا در رسانه‌های اجتماعی چین وایرال شد

هشتگ‌های مرتبط صدها میلیون بازدید در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی ایکس و Weibo به دست آورد، جایی که دونالد ترامپ -که به عنوان رئیس‌جمهور نقش بزرگی در چارچوب بندی مجدد روابط آمریکا و چین به روابط جنجالی‌تر امروزی ایفا کرد- برای سال‌ها بحث، شیفتگی و اغلب تمسخر موضوعی مکرر بوده است. 

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به سرعت از رئیس‌جمهور سابق و نامزد احتمالی جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری ایالات متحده به‌عنوان خوش‌شانس یاد کردند که او آسیب جدی‌تر ندید و واکنش سریع ترامپ را تحسین کردند، در حالی که بسیاری دیگر درباره اینکه چگونه این وضعیت می‌تواند قدرت او را تقویت کند، به طعنه پرداختند.

ترامپ که گفته بود از ناحیه گوش مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، در پی این حادثه ایمن اعلام شد.

هنگامی که در حین سخنرانی وی در این تظاهرات صدای تیراندازی شنیده شد، رئیس جمهور سابق روی زمین افتاد و توسط ماموران سرویس مخفی تحت پوشش قرار گرفت. سپس قبل از اینکه ماموران او را از روی صحنه ببرند، مشت خود را در یک ژست پیروزی با خونی که روی صورتش نمایان بود، بلند کرد ژستی که در تصویری که به طور گسترده در سراسر جهان و در چین به اشتراک گذاشته شد، ثبت شد.

فقط با توجه به واکنش سریع و چابکی او، من به ترامپ رای خواهم داد.

یک وبلاگ نویس با بیش از یک میلیون دنبال کننده خاطرنشان کرد که این اتفاق باعث شد ترامپ بیشتر شبیه یک رئیس جمهور سنتی هالیوود به نظر برسد.

شانس ترامپ و خشونت آمریکا بحث اینترنت چین است
سوءقصد به ترامپ و خشونت آمریکا در رسانه‌های اجتماعی چین وایرال شد

مفسران دیگر شباهت‌های بدی را بین این حادثه و ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در سال ۲۰۲۲ ایجاد کردند، برای مثال اشاره کردند که این دو رهبر سابق در آخر هفته به دیدار نرسیدند.

همچنین پیوندهای مکرری بین این حمله و موارد مکرر خشونت مسلحانه در ایالات متحده وجود داشت که اغلب توسط رسانه های دولتی چین به عنوان نمونه ای از شکست های این کشور برجسته می شود.

یکی از نظرات در Weibo با چندین هزار لایک گفت در سرزمین آزادی، هر روز تیراندازی به صدا در می‌آید، در حالی که یکی دیگر می‌گوید ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی با شلیک گلوله تأیید می‌شود.

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه اظهارنظری رسمی ارائه کرد و یک سخنگوی آن گفت، شی جین پینگ، رهبر چین با ترامپ ابراز همدردی کرد.

رسانه های مرتبط با دولت نیز برای شکل دادن به بحث عمومی پیرامون این حادثه وارد عمل شدند. چندین مقاله یا سرمقاله منتشر شده توسط این رسانه ها خشونت روز شنبه را به عنوان نشانه ای از دموکراسی آمریکایی توصیف کردند که بازتاب فشار لفاظی طولانی مدت پکن برای نشان دادن سیستم سیاسی ایالات متحده به عنوان ناکارآمد و پست تر از سیستم خود بود.

سرمقاله ای که روز یکشنبه توسط پکن نیوز منتشر شد، ادعا کرد که این حادثه همه نمادهای سیاسی معمول یک انتخابات آمریکا را ترکیب کرده است خشونت، عدم اطمینان، و افراد سرسخت.

شانس ترامپ و خشونت آمریکا بحث اینترنت چین است
سوءقصد به ترامپ و خشونت آمریکا در رسانه‌های اجتماعی چین وایرال شد

روزنامه ملی‌گرای دولتی گلوبال تایمز روز دوشنبه نظری از یک پروفسور مستقر در پکن منتشر کرد که در آن توضیح می‌دهد که چگونه تشدید قطبی‌سازی سیاسی به خشونت نشان می‌دهد که افراد بیشتری نسبت به دموکراسی آمریکایی احساس ناامیدی می‌کنند.

در این مقاله آمده است قطب‌بندی و خشونت سیاسی ناشی از نابرابری شدید درآمد و ناامیدی نسبت به تغییرات اجتماعی است، در حالی که بازوی انگلیسی زبان این نشریه مضامین مشابهی را در سرمقاله‌ای برای مخاطبان بین‌المللی تکرار می‌کند.

از آنجایی که چنین تفسیری در رسانه های چین فیلتر شد، بایدن، عصر یکشنبه در یک سخنرانی در دفتر بیضی شکل، آنچه را بازیگران خارجی توصیف کرد، هدف قرار داد که شعله های تفرقه ما را شعله ور می کنند.

بایدن در اشاره آشکار به نگرانی واشنگتن مبنی بر اینکه چین، روسیه و سایر رقبا در کمپین های نفوذ بر روی شکاف های اجتماعی موجود در ایالات متحده بازی می کنند، گفت هدف آنها شکل دادن به نتایج منطبق با منافع آنها است، نه منافع ما، چیزی که پکن آن را رد می کند.

امشب، من از هر آمریکایی می‌خواهم که دوباره متعهد شود رئیس جمهور ایالات متحده گفت فکر کنید که چه چیزی آمریکا را بسیار خاص کرده است.

تمرکز شدید بر تلاش برای ترور در چین به آنچه قبلاً در اینترنت چین مکرر درباره ترامپ مطرح شده بود، می افزاید، جایی که او در دوران ریاست جمهوری خود لقب چوان جیانگو یا ترامپ، ملت ساز چینی را به دست آورد. کنایه ای که نشان می دهد سیاست خارجی انزواطلبانه و برنامه داخلی تفرقه افکنانه او در واقع به پکن کمک می کند تا در صحنه جهانی از واشنگتن پیشی بگیرد.

اعتقاد بر این است که تلاش ترامپ برای انتخاب مجدد در پکن به دقت زیر نظر گرفته می‌شود، به ویژه به این دلیل که رئیس‌جمهور سابق تهدید کرده است در صورت انتخاب مجدد، تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد که به گفته کارشناسان می‌تواند باعث جدایی دوفاکتو بین اقتصاد ایالات متحده و چین شود یک شوک. در حالی که چین با چالش های مالی داخلی متعددی دست و پنجه نرم می کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا