جدیدترین اخبارجهان

آکسیوس: آمریکا و اسرائیل در حال ارزیابی اطلاعات جدید درباره مدل های هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند

این اولین گفتگوی سطح بالا و عمیق بین آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از مارس ۲۰۲۳ خواهد بود

آمریکا و اسرائیل در حال ارزیابی اطلاعات جدید درباره مدل های هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند

دو مقام آمریکایی به اضافه یک مقام فعلی و یک مقام سابق اسرائیلی به آکسیوس گفتند، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل در حال بررسی اطلاعات جدیدی درباره مدل‌سازی رایانه‌ای توسط دانشمندان ایرانی هستند که می‌تواند برای تحقیق و توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

هدف از مدل سازی نامشخص است.

آمریکا و اسرائیل در حال ارزیابی اطلاعات جدید درباره مدل های هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند
آمریکا و اسرائیل در حال ارزیابی اطلاعات درباره مدل های هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند

برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که این اطلاعات سیگنالی نگران‌کننده در مورد جاه‌طلبی‌های تسلیحات هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اما مقامات دیگر در هر دو طرف آن را نشان‌دهنده تغییر در سیاست و استراتژی تهران دانستند که به سمت سلاح‌سازی نیست.

جمهوری اسلامی بارها داشتن سلاح هسته ای را رد کرده است.

مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل روز پنجشنبه در کاخ سفید با گروه مشورتی راهبردی آمریکا و اسرائیل (SCG) ملاقات خواهند کرد تا در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و سایر موضوعات گفتگو کنند.

یکی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته است که اطلاعات جدید باعث ایجاد ظن و نگرانی در مورد فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای جمهوری اسلامی شده است.

یکی از مقامات اسرائیلی گفت که پس از شکست اطلاعاتی در حوالی حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، جامعه اطلاعاتی اسرائیل هر گونه اطلاعات کوچک در مورد گام های احتمالی جمهوری اسلامی به سمت سلاح های هسته‌ای را جدی تر بررسی می کند.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ ارزیابی کرد که تهران از سال ۲۰۰۳ تاکنون برنامه هسته‌ای نظامی فعالی نداشته است. مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که این ارزیابی تغییری نکرده است.

یک مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی می‌گویند سازمان‌های اطلاعاتی هر دو کشور هیچ نشانه‌ای مبنی بر دستور رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای برای از سرگیری برنامه هسته‌ای نظامی ندارند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت هیچ تغییری در ارزیابی ما مبنی بر اینکه تهران در حال حاضر فعالیت های کلیدی توسعه سلاحهای هسته‌ای لازم برای تولید یک دستگاه هسته ای قابل آزمایش را انجام نمی دهد وجود ندارد.

دستیاران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

مارس گذشته، روزنامه اسرائیلی یدیوت آحرونوت گزارش داد که جمهوری اسلامی در حال تلاش برای دستیابی به برخی اجزای مورد نیاز برای تولید کلاهک هسته‌ای مانند چاشنی های دقیق است.

مارک دوبوویتز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی ها به آکسیوس گفت اگر جمهوری اسلامی اکنون اقدامات اولیه ای را انجام میدهد که به ساخت کلاهک هسته‌ای کمک می کند، این با اجماع دیرینه اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر پایان دادن به کار تسلیحاتی در سال ۲۰۰۳ در تضاد است.

اسناد یافت شده در آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی که توسط موساد اسرائیل در سال ۲۰۱۸ به سرقت رفت، نشان می داد که دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی در حال مدل سازی انفجار هسته‌ای قبل از سال ۲۰۰۳ بودند.

به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی، تهران متعهد شد که در فعالیت‌هایی که بخشی از طراحی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای هستند، از جمله استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی وسایل انفجاری هسته‌ای، شرکت نکند.

در اوایل اردیبهشت، کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق رژیم اظهاراتی غیرعادی درباره احتمال تولید سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی بیان کرد. وی گفت ما تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای نداریم، اما در صورت تهدید موجودیت ما، چاره‌ای جز تغییر دکترین نظامی ما وجود نخواهد داشت.

گزارش آژانس در اواخر ماه مه می گوید جمهوری اسلامی تقریباً ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده دارد که نسبت به گزارش قبلی در فوریه بیش از ۲۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس ارزیابی‌های آژانس اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، جمهوری‌اسلامی برای غنی‌سازی این مقدار اورانیوم تا ۹۰ درصد میزان مورد نیاز برای یک سلاح هسته‌ای تنها به چند هفته زمان نیاز دارد. جمهوری اسلامی برای یک بمب اتمی به ۴۲ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصد نیاز دارد.

اطلاعات جدید یکی از موضوعاتی خواهد بود که روز پنجشنبه در مجمع راهبردی آمریکا و اسرائیل درباره جمهوری اسلامی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

یک مقام آمریکایی گفت هیچ نتیجه گیری مشخصی در مورد این اطلاعات جدید وجود ندارد، اما سؤالاتی را ایجاد می کند که باید توسط ایالات متحده و اسرائیل مورد بحث قرار گیرد.

طرف آمریکایی توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و طرف اسرائیلی توسط ران درمر وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل هدایت خواهند شد.

این دیدار نتیجه آخرین سفر سالیوان به اسرائیل در چند هفته پیش است. نتانیاهو و دستیارانش در دیدارهای خود در اورشلیم خواستار گفتگوی عمیق در مورد وضعیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شدند.

یک مقام آمریکایی گفت آمریکا و اسرائیل فکر می‌کنند که زمان خوبی برای گفتگو در این مورد است، درباره نحوه تفسیر اقدامات رژیم ایران و هماهنگی در مورد آنچه که باید انجام شود، بحث کنیم.

در ماه‌های اخیر، واشنگتن و تهران در مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری عمان به منظور تلاش برای دستیابی به تفاهم‌های غیررسمی در مورد محدودیت موقت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شرکت کرده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی، این تلاش‌ها دلیلی بود که ایالات متحده تلاش کرد فرانسه، انگلیس و آلمان را متقاعد کند که دو هفته پیش از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه سرزنش‌کننده علیه رژیم ایران را به دلیل عدم همکاری با بازرسان پیش نبرند.

این مقامات گفتند که ایالات متحده نگران بود که چنین اقدامی مذاکرات غیرمستقیم با تهران را از مسیر خارج کند و آن ها را به گسترش برنامه هسته ای خود سوق دهد.

پس از تصویب این قطعنامه، جمهوری اسلامی با نصب سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌تر در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم خود در فردو، اقدام متقابل کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا