جدیدترین اخبارجهان

خوش‌بینی آمریکا به آتش‌بس اسرائیل و حماس با دور جدید مذاکرات در قاهره شروع شد

انتظار می رود مذاکرات در قاهره تا آخر هفته ادامه یابد اسرائیل و حماس ماه ها یکدیگر را به خرابکاری در مذاکرات متهم کرده‌اند

خوش‌بینی آمریکا به آتش‌بس اسرائیل و حماس با دور جدید مذاکرات در قاهره شروع شد

انتظار می‌رود دور جدید مذاکرات فوری با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس روز پنجشنبه در قاهره آغاز شود که در ادامه مذاکرات به سرعت اعلام‌شده هفته گذشته در دوحه برگزار شد. نتایج ممکن است نشان دهد که آیا خوش‌بینی پیش‌بینی‌شده توسط کاخ سفید در هفته گذشته بیشتر مبتنی بر واقعیت بوده یا خیال‌پردازی؟

یکی از بزرگترین اختلافات بین اسرائیل و حماس که قبل از مذاکرات مورد توجه قرار گرفت این بود که آیا اسرائیل با عقب نشینی ارتش خود از مرز جنوبی غزه با مصر به اصطلاح کریدور فیلادلفی موافقت می کند یا خیر؟

انتظار می‌رفت که بایدن، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را وادار کند تا در تماس عصر چهارشنبه خود با رهبر اسرائیل، با جابجایی نیروها موافقت کند؛ اما نتانیاهو در تلویزیون اسرائیل گزارش واشنگتن پست را رد کرد که گفته بود سربازان را از منطقه مرزی خارج خواهد کرد و گفت که صحت ندارد.

نتانیاهو ماه ها تاکید کرده است که مرزهای جنوبی غزه باید بسته و توسط اسرائیل کنترل شود تا اطمینان حاصل شود که حماس نمی تواند از طریق مصر سلاح قاچاق کند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه گفت که نیروهای اسرائیلی بیش از ۱۵۰ تونل حماس را در کریدور مرزی منهدم کرده اند، اما مقامات مصری ادعاهای اسرائیل مبنی بر اینکه حمایت مادی قابل توجهی از حماس از این مسیر انجام می شود را رد کرده اند.

سیما شاین، کارشناس ارشد اسرائیلی که قبلاً برای آژانس اطلاعاتی موساد کار می کرد، گفت که اگر مذاکرات آتش بس با شکست مواجه شود، پس از آن ما به خصوص اسرائیل و حزب الله در یک جنگ نظامی خواهیم دید. 

به گفته وزارت دفاع، واشنگتن مهمترین حامی اسرائیل است و از سال گذشته، ایالات متحده بیش از ۳۰۰۰۰ سرباز در سراسر خاورمیانه مستقر کرده است. از زمانی که حماس با حمله تروریستی ۷ اکتبر خود به اسرائیل جرقه جنگ جاری در غزه را زد، حضور نظامی ایالات متحده در منطقه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

شاین گفت که به اصطلاح محور مقاومت جمهوری اسلامی شامل گروه‌های نیابتی حزب‌الله در لبنان، حماس در غزه، حوثی‌ها در یمن و تعدادی از شبه‌نظامیان در عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه است که اگر همه آنها را با هم ترکیب کنیم،  معادل صدها هزار جنگجو است.

در حالی که بسیاری از آمریکایی‌ها احتمالاً جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای اسرائیل می‌دانند و مقامات اسرائیلی مرتباً جمهوری اسلامی را با این عبارات ذکر می‌کنند شاین می‌گوید این متحدان حزب‌الله در لبنان هستند که فوری‌ترین تهدید را نشان می‌دهند.

حزب الله به مرزهای ما نزدیک است. ایران در ۱۶۰۰ کیلومتری اسرائیل نیست. کاملا متفاوت است. ارتش تخمین می زند که حزب‌الله حدود ۱۵۰۰۰۰ راکت و موشک دارد. آنها موشک های دقیق دارند. این می تواند یک حمله ویرانگر به اسرائیل باشد. 

خوش‌بینی آمریکا به آتش‌بس اسرائیل و حماس با دور جدید مذاکرات در قاهره شروع شد
خوش‌بینی آمریکا به آتش‌بس اسرائیل و حماس با دور جدید مذاکرات در قاهره شروع شد

تماس روز چهارشنبه بین بایدن و نتانیاهو از سفارت ایالات متحده در اسرائیل به طور قابل توجهی بر تقویت حضور نظامی ایالات متحده در منطقه تأکید کرد. هواپیماهای جنگی اف-۱۸ و اف-۲۲ بیشتر، ناوشکن های دریایی بیشتر، یک زیردریایی مسلح به موشک‌های پاتریوت و گروه حمله ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن با جت های جنگنده اف-۳۵ که چهارشنبه از اقیانوس آرام وارد شدند، همگی نشان می دهند که واشنگتن برای کمک به دفاع از اسرائیل آماده است.

انتظار می رود مذاکرات در قاهره تا آخر هفته ادامه یابد. اسرائیل و حماس ماه ها یکدیگر را به خرابکاری در مذاکرات متهم کرده اند. ایالات متحده در اوایل این هفته گفت که اسرائیل پیشنهاد به اصطلاح پل زدن پیشنهادهایی برای از بین بردن شکاف نهایی فرضی بین خواسته‌های هر دو طرف برای انجام یک توافق را پذیرفته است، اما با ایجاد برخی تغییرات.

حماس می‌گوید که می‌خواهد به پیشنهاد قبلی، دوم ژوئیه، که در آن زمان مورد حمایت ایالات متحده و سازمان ملل بود، عمل کند. این گروه شبه‌نظامی اسرائیل را به تغییر شرایط در آن پیشنهاد متهم می‌کند و ایالات متحده را به دلیل تعصب طرفدار اسرائیل به پذیرش این تغییرات متهم می‌کند.

خوش‌بینی آمریکا به آتش‌بس اسرائیل و حماس با دور جدید مذاکرات در قاهره شروع شد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا