جدیدترین اخبارجهان

آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند

مقامات امیدوارند که کشف اجساد شش گروگان در غزه فوریت برای یک توافق را تجدید کند اما میگویند که اگر چنین نشود، ممکن است کنار بروند

آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند

مقامات آمریکایی گفتند که تلاش چند ماهه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس و توافق آزادسازی گروگان، روز یکشنبه پس از اینکه نیروهای اسرائیلی اجساد شش گروگان، از جمله هرش گلدبرگ پولین آمریکایی اسرائیلی را کشف کردند، با فوریت دوباره مواجه شد.

آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند
آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند

ایالات متحده با مصر و قطر در مورد حاشیه های یک توافق نهایی صحبت می کند و قصد دارد در هفته های آینده به طرفین ارائه کند به گفته یک مقام ارشد دولت، که به شرط ناشناس ماندن در مورد مذاکرات خصوصی و حساس صحبت کرد، پایان مذاکرات به رهبری آمریکا خواهد بود. مقامات بایدن گفتند که هنوز مشخص نیست که کشف این شش گروگان باعث شود که اسرائیل و حماس در هفته‌های آینده به توافق برسند یا خیر.

نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که این شش گروگان کمی قبل از کشف توسط ربوده‌کنندگانشان کشته شدند. این مقام ارشد دولت گفت که ایالات متحده نیز ارزیابی مشابهی دارد و معتقد است که هر شش گروگان به سرشان شلیک شده و اندکی قبل از کشف اجسادشان اعدام شده اند.

بایدن و دستیاران ارشد او چندین ماه را صرف تلاش بی امان کرده اند تا اسرائیل و حماس را به توافقی برسانند که منجر به آزادی گروگان های زنده باقی مانده در ازای اسرای فلسطینی و آتش بس موقت در غزه شود که امیدوار بودند زمینه ساز پایان دائمی جنگ باشد. ویلیام جی. برنز، رئیس سیا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه کاخ سفید، از جمله کسانی هستند که بارها به منطقه سفر کرده اند و با مذاکره کنندگان قطری و مصری برای دستیابی به توافق همکاری کرده اند.

در داخل اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با خشم و فشار فزاینده ای از سوی خانواده های گروگان ها مواجه است، که از او می خواهند که ملت را مورد خطاب قرار دهد. صدها هزار معترض در تظاهرات سراسری یکشنبه شب شرکت کردند و بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل خواستار اعتصاب عمومی در روز دوشنبه شد با تهدید به تعطیلی کشور تا زمانی که نتانیاهو با حماس برای بازگرداندن اسرای باقی مانده موافقت کند. خانواده‌های گروگان‌ها ماه‌هاست که نتانیاهو را متهم کرده‌اند که بر بقای سیاسی خود و پیروزی در برابر حماس بر سر توافقی که عزیزانشان را به خانه می‌آورد، اولویت دارد.

آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند
آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند

دنیس راس، فرستاده سابق آمریکا به اسرائیل، گفت که بعید است یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه، موضع خود را تغییر دهد، زیرا هیچ کس قادر به اعمال فشار بر او نیست، اما باید دید که آیا فشار در داخل اسرائیل می تواند نتانیاهو را وادار کند یا خیر. تا به طور جدی تری وارد مذاکرات شود.

راس در مصاحبه ای گفت در حال حاضر، سینوار منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا اعتصاب عمومی در اسرائیل منجر به نرم شدن شرایط نخست وزیر نتانیاهو می شود یا خیر. این اعتصاب، احتمالاً اعتراض گسترده، در حمایت از خانواده‌های گروگان‌ها و دیدگاه آن‌ها مبنی بر اینکه راهبرد نتانیاهو هم در مذاکرات و هم افزایش فشار اسرائیل بر حماس شکست خورده است، صورت می‌گیرد.

حماس در بیانیه‌ای بمباران اسرائیل را عامل این کشته‌ها دانست و افزود اگر بایدن نگران جان آنهاست، باید از حمایت از این دشمن با پول و سلاح دست بردارد و به اشغالگران فشار بیاورد تا فوراً به تجاوزات خود پایان دهد.

هفته گذشته، مقامات آمریکایی در حال مذاکره درباره برخی از جزئیات نهایی پیشنهاد پل زدنی بودند که بین اسرائیل و حماس ارائه کردند تا اختلافات باقی مانده را برطرف کنند.

به گفته یکی از مقامات ارشد، مذاکرات هفته گذشته عمدتاً بر روی مبادله گروگان ها با اسرای فلسطینی خاص در اسرائیل متمرکز بود که برخی از آنها بدون محاکمه بازداشت شدند.

مرحله اول گروگان‌ها شامل زنان، سالمندان و بیماران و مجروحان می‌شود گروهی که شامل گلدبرگ پولین، اسرائیلی آمریکایی ۲۳ ساله بود که والدینش در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه گذشته سخنرانی کردند. بازوی چپ گلدبرگ-پولین در حملات ۷ اکتبر با یک نارنجک منفجر شد. این مقام ارشد گفت که دو زن اسرائیلی به نام‌های کارمل گات و ادن یروشالمی که اجساد آنها نیز روز شنبه توسط ارتش اسرائیل کشف شد نیز در فهرست افرادی بودند که در مرحله اول آزاد می‌شدند.

این دو مقام ارشد دولت گفتند که اکنون که کشته شدن شش گروگان تایید شده است، این مذاکرات پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است. اکنون باید در مورد مذاکرات پرزحمت درباره آزادی گروگان ها در ازای اسرای خاص فلسطینی مذاکره شود. برخی از کارشناسان خاورمیانه گفتند که هر چه تعداد گروگان های زنده کمتر باشد، فشار کمتری بر نتانیاهو برای دستیابی به توافق وارد می شود مقامات آمریکایی نگرانند تعداد گروگان های زنده تنها به ده ها نفر برسد.

آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند
آمریکا قصد دارد به زودی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس را با عنوان بگیر یا ترکش کن ارائه کند

این مقام ارشد دولت گفت که تصمیم حماس برای اعدام گروگان ها با انجام مذاکرات، جدیت حماس در مذاکرات را زیر سوال می برد. به گفته این مقام، حماس در مقاطع مختلف مذاکرات سرسختی نشان داده است، حتی با وجود امتیازاتی که مقامات اسرائیلی داده اند.

از لفاظی ها که بگذریم، نتانیاهو هرگز آزادی گروگان ها را در اولویت قرار نداده است. فرانک لوونشتاین، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه که به رهبری مذاکرات اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۱۴ کمک کرد، گفت در حال حاضر، او برای پذیرش یک توافق آتش‌بس که گروگان‌های باقی مانده را نجات می‌دهد، تحت فشار داخلی بسیار بیشتری قرار خواهد گرفت. و اگر منتظر بماند. با گذشت زمان، تعداد کمتر گروگان‌های زنده می‌تواند به معنای آزادی زندانیان فلسطینی کمتر باشد و به نظر او موقعیت مطلوب‌تری برای مذاکره وجود دارد.

هم نتانیاهو و هم حماس به ویژه رهبر این گروه، سینوار در مقاطع مختلف در دستیابی به توافق سرسختانه بوده اند. نتانیاهو مورد انتقاد شدید نهادهای امنیتی اسرائیل، مخالفان سیاسی داخلی و خانواده‌های گروگان قرار گرفته است زیرا در ماه‌های اخیر بر خواسته‌های جدید، مانند حضور نامحدود نظامی اسرائیل در امتداد کریدورهای فیلادلفی و نتزاریم، به تأخیر انداخته‌اند.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت مقامات ایالات متحده در ۴۸ ساعت آینده تلفن ها را می سوزانند تا ببینند آیا هنوز می توان به توافق رسید یا خیر.

در ساعاتی پس از کشف آخر هفته، بایدن و معاون رئیس جمهور کامالا هریس تصمیم گرفتند که به طور علنی نتانیاهو را تحت فشار قرار ندهند و به جای آن تصمیم گرفتند بدون قید و شرط حماس را برای گرفتن جان گروگان ها محکوم کنند، حتی در حالی که اسرائیلی ها به شدت از نتانیاهو انتقاد می کنند. در بیانیه‌هایی که اواخر شنبه منتشر شد، بایدن و هریس حماس را مستقیماً مقصر دانستند و به نتانیاهو اشاره نکردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا