جدیدترین اخبارجهان

فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است

فرمانده اوکراینی اعتراف می کند که نیروهایش در عقب هستند زیرا روسیه ادعا می کند روستاهای بیشتری را تصرف کرده است

فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است

فرمانده ارشد نظامی اوکراین روز یکشنبه اعتراف کرد که وضعیت در شمال شرقی منطقه خارکف مشکل است زیرا روسیه به حمله خود در این منطقه ادامه می دهد و مسکو ادعا می کند که چندین روستای دیگر را تصرف کرده است.

فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است
فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است

سرهنگ اولکساندر سیرسکی انکار کرد که روس ها پیشرفت قابل توجهی داشته اند، اما گفت که نیروهایش در عقب هستند. ما در حال نبردهای تدافعی شدیدی هستیم. وی در بیانیه‌ای در تلگرام نوشت تلاش‌های متجاوزان روسی برای شکستن خطوط دفاعی ما متوقف شده است.

اوکراین از کمبود مزمن نیروی انسانی و تسلیحات و تأخیر در تأمین مالی غرب رنج می برد. تحلیلگران در مورد حمله قریب الوقوع روسیه برای چند هفته هشدار داده اند و اولین حرکت ها در روز جمعه با فشار در اطراف خارکف انجام شد.

سیرسکی که اوایل سال جاری به عنوان فرمانده ارتش منصوب شد، افزود وضعیت دشوار است، اما نیروهای دفاعی اوکراین هر کاری انجام می‌دهند تا خطوط و مواضع دفاعی را حفظ کنند و به دشمن آسیب وارد کنند.

با این حال، مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده آمریکایی، روز شنبه گفت که ادعاهای قبلی روسیه مبنی بر تصرف چهار روستا دقیق به نظر می رسد و دستاوردهای اخیر را از نظر تاکتیکی مهم توصیف کرد. روز یکشنبه روسیه مدعی شد که کنترل پنج روستای دیگر را به دست گرفته است.

فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است
فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت که حمله روسیه یک لحظه بسیار خطرناک در جنگ است.

حمله روسیه ممکن است اوکراین نیاز داشته باشد که نیروها را در جبهه شمالی جابجا کند، همانطور که نیروهای روسی در جنوب و شرق کشور نیز در حال بررسی هستند. وبلاگ نویسان نظامی روسیه می گویند که سربازان مسکو به دنبال استفاده از پنجره فرصت هستند و در بحبوحه تاخیر در رسیدن کمک های غربی، اوکراین را تحت فشار قرار می دهند.

روز یکشنبه شهر ووچانسک که قبل از جنگ ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت داشت، مورد حمله مداوم نیروهای روسی قرار گرفت. ولودیمیر تیموشکو، رئیس پلیس منطقه ای خارکف، گفت که نیروهای مسکو از قبل در حومه شهر هستند و از سه جهت به آن نزدیک می شوند.

تیموشکو گفت روسیه حملات هوایی را با حملات واحدهای پیاده نظام ترکیب می‌کند، تاکتیک‌هایی مشابه با آن‌هایی که در باخموت و آودیوکا در منطقه دونتسک استفاده شد، که در نهایت موفق شد اما بسیاری از شهرها را در این فرآیند ویران کرد.

فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است
فرمانده ارتش اوکراین گفت در منطقه خارکف با وضعیت دشوار روبرو است

اوله سینیهوبوف، فرماندار منطقه خارکف، گفت که ووچانسک روز یکشنبه زیر آتش دائمی روسیه قرار گرفت. وی گفت که در دو روز گذشته حدود ۴۰۰۰ نفر از مناطقی که به تازگی زیر آتش گرفته بودند تخلیه شده اند اما حدود ۵۰۰ نفر در شهر باقی مانده اند. وی در تلگرام نوشت از ساکنان می‌خواهیم جان خود را حفظ کنند و مناطقی را که توسط دشمن گلوله باران می‌شود را ترک کنند.

خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است. در مراحل اولیه تهاجم تمام عیار در بهار ۲۰۲۲، نیروهای روسیه به حومه آن رسیدند اما به منطقه اطراف رانده شدند. در اواخر سال، یک ضد حمله اوکراینی آنها را به سمت مرز با روسیه عقب راند و در ماه‌های اخیر اوکراین گلوله باران مناطق آن سوی مرز را تشدید کرده است.

اکثر تحلیلگران بر این باورند که روسیه ظرفیت آغاز عملیات مجدد برای تصرف شهر را ندارد، اما ممکن است در عوض بر تشدید حملات به آن تمرکز کند تا آن را غیرقابل سکونت کند و همچنین نیروهای اوکراینی را از سایر بخش‌های خط مقدم دور کند. مسکو همچنین ممکن است در تلاش باشد تا ظرفیت اوکراین برای حمله به آن سوی مرز را به حداقل برساند. در ماه مارس، یگان‌هایی از روس‌ها که برای اوکراین می‌جنگند، به بخش‌هایی از مناطق کورسک و بلگورود نزدیک مرز حمله کردند، در حالی که اوکراین در ماه‌های اخیر حملات توپخانه‌ای و موشکی را به اهدافی در داخل روسیه افزایش داده است.

روز یکشنبه، مقامات روسیه ادعا کردند که بر اثر ریزش بخشی از یک بلوک آپارتمانی در شهر بلگورود، نزدیکترین شهر بزرگ روسیه به خارکف، حداقل هفت نفر کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند. فیلم نشان می‌دهد که قطعه‌ای از ساختمان بیرون کشیده شده است، حدود ۱۰ طبقه. در جریان عملیات امداد و نجات، قسمتی از سقف سقوط کرد و باعث وحشت امدادگران و اطرافیان شد.

مقامات روسی ادعا کردند که این خسارت زمانی وارد شد که یک سامانه دفاع هوایی روسیه یک موشک اوکراینی را که به عنوان بخشی از حمله برون مرزی اوکراین پرتاب شده بود، سرنگون کرد. وزارت دفاع این کشور آن را حمله تروریستی به مناطق مسکونی خواند. مقامات اوکراینی هنوز درباره این حادثه اظهار نظر نکرده اند.

خلق و خوی کی‌یف در ماه‌های اخیر تیره و تار باقی مانده است، زیرا ارتش این کشور در تلاش برای غلبه بر تعداد نیروهای برتر روسیه و کمبود طولانی مدت تسلیحات است. رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی گفت اولویت شماره یک توقف حمله روسیه در منطقه خارکف است. وی افزود اینکه ما در این وظیفه موفق شویم به هر سرباز، هر گروهبان و هر افسر بستگی دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا