جدیدترین اخبارجهان

حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داد

کورسک بحث روسیه را عوض کرده، اما اینکه آیا پویایی تیره درگیری را تغییر داده یا خیر، جای سئوال دارد

حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است

حمله غیرمنتظره مرزی اوکراین به منطقه کورسک روسیه در هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ژنرال هایش را شوکه کرد. در برخی زمینه‌ها، صحبت‌های بلندی در مورد این وجود دارد که این یک نقطه عطف نه تنها در جنگ اوکراین، بلکه در تاریخ است.

یکی از افسران سابق ارتش بریتانیا از این واقعیت استفاده می‌کند که نبردهای در حال وقوع در کورسک، جایی که جنگ جهانی دوم حماسی در گرفت؛ نبرد تانک بین روسیه و آلمان.

حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است
حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است

نبرد کورسک در سال ۱۹۴۳ بزرگترین نبرد در تاریخ جنگ بود، و برای والتر کلمنس، دانشگاهی آمریکایی، نبرد کنونی یک فال است نبرد کورسک در سال ۲۰۲۴ به رژیم پوتین هشدار می دهد ظلم شما شکننده است و نمی تواند ادامه یابد؛ مسیر فعلی آن.

در حال حاضر برای یک هفته، واحدهای نخبه اوکراینی که از چهار تیپ تشکیل شده‌اند، پل خود را گسترش داده‌اند که به منزله اولین حمله به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم است. و روز دوشنبه، فرمانده کل اوکراین، الکساندر سیرسکی مدعی شد که اوکراین تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده است. سیرسکی در ویدئویی که در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شد، اعلام کرد ما به انجام عملیات تهاجمی در منطقه کورسک ادامه می‌دهیم.

در نهایت، وزارت دفاع روسیه اعتراف کرد که نیروهای اوکراینی در واقع تا ۳۰ کیلومتر در داخل منطقه کورسک پیشروی کرده اند امتیازی که تنها پس از آن به دست آمد که وبلاگ نویسان نظامی طرفدار روسیه ادعاهای اولیه مبنی بر عقب راندن اوکراین را تحقیر کردند.

وبلاگ نویسان در محکومیت چگونگی تلاش وزارت دفاع برای به حداقل رساندن مقیاس تهاجم، کنار زدن استحکامات مرزی که توسط سربازان بی تجربه اوکراین انجام شد و اینکه چگونه نیروهای تقویتی ضد حمله آهسته مستقر شدند، نوشتند.

حتی نشریه راشیا تودی تحت کنترل کرملین نیز این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌توان به چنین نقض مرزی بزرگ اجازه داد اگرچه بخش عمده‌ای از تولیدات آن بر کمک‌های بشردوستانه که به ۱۸۰۰۰۰ پناهجوی منطقه منتقل می‌شوند متمرکز شده است.

تنها در چند روز کوتاه، این حمله نشان داد که اوکراین برخی از قابلیت‌های تهاجمی را حفظ می‌کند، در حالی که تا حدودی صحبت در مورد شفافیت میدان‌های نبرد با فناوری پیشرفته را تضعیف می‌کند. علاوه بر این، با تهاجم، اوکراین یک تمرین کتاب درسی در مورد تاکتیک‌های جنگ تسلیحاتی ترکیبی که گاهی به عنوان جنگ نسل چهارم شناخته می‌شود انجام داده است چیزی که مقامات نظامی غربی فرماندهان اوکراینی را به دلیل ناتوانی در رعایت نکردن حمله متقابل ناامیدکننده تابستان گذشته سرزنش کردند. محرمانه بودن عملیات به سادگی قابل توجه بود و سریع بودن آن، بازپس گیری موفق قلمرو خارکف را در پاییز ۲۰۲۲ به ذهن متبادر کرد.

اما با همه اینها، آیا نقض کورسک پوتین را بی ثبات می کند و شاید حتی منجر به برکناری او شود؟ خود زلنسکی روز دوشنبه اظهار داشت که این یک احتمال است، با این استدلال که حمله بزرگ فرامرزی پایان حکومت پوتین است. و پیش‌بینی او با درخواست‌های مضاعف از متحدان غربی مصادف شد که به اوکراین اجازه دهند موشک‌های دوربردی را که غرب تهیه کرده‌اند در عمق روسیه شلیک کند.

حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است
حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است

اما این جنگ جهانی دوم نیست. زلنسکی به دنبال تسخیر روسیه نیست، فقط برای محافظت از کشورش در برابر تجاوز روسیه. و عملیاتی که در کورسک در حال انجام است در مقیاس بارباروسا یا چیزی شبیه به آن نیست. در حقیقت، احتمالاً اهداف بسیار محدودتری دارد، مانند مجبور کردن روسیه به استقرار مجدد برخی از واحدهای خود از منطقه دونتسک، جایی که تهاجمی آنها به شدت در حال پیشروی بوده است، و مقامات آمریکایی روز سه شنبه گفتند روسیه دقیقاً این کار را انجام داده است.

همچنین، در پس زمینه افزایش غرغر غربی ها در مورد نیاز به گفتگو، به نظر می رسد هدف از این حمله قرار دادن اوکراین در موقعیت مذاکره قوی تر است. رئیس‌جمهور اوکراین این هفته خود بر این نکته تأکید کرد و گفت اگر پوتین می‌خواهد به شدت به جنگ ادامه دهد، روسیه باید به صلح وادار شود.

یکی از مشاوران کلیدی او، میخائیلو پودولیاک، حتی صریح‌تر بود و پیشنهاد می‌کرد که حمله غافلگیرکننده، موقعیت کی‌یف را در مذاکرات احتمالی آینده تقویت می‌کند شما فقط می‌توانید چیزی را فشار دهید، چیزی به دست آورید، اگر آنها بفهمند که جنگ نیست. طبق سناریوی خود پیش می روند. هر گونه عملیات احتمالی اوکراین در مناطق مرزی روسیه بر جامعه روسیه تأثیر خواهد گذاشت و موقعیت کی‌یف را در مذاکرات صلح آینده با مسکو بهبود خواهد بخشید.

بنابراین، با وجود تمام صحبت‌هایی که درباره پایان پوتین می‌شود، اهداف تهاجم محدودتر است و این راه درستی برای فکر کردن در مورد آن است. هرچند این موضوع برای کرملین تکان دهنده یا شرم آور بوده است، بعید است که جرقه سقوط پوتین را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، حتی ممکن است به او کمک کند، درست مانند بمب گذاری های بدنام آپارتمانی در شهرهای بویناکسک، مسکو و ولگودونسک روسیه در سال ۱۹۹۹ که بیش از ۳۰۰ نفر را کشت و هزاران نفر را مجروح کرد.

پوتین در زمان بمب‌گذاری‌های مبهم نخست‌وزیر بود و مدیریت او با اوضاع و همچنین تهاجم جهادی‌ها به داغستان محبوبیت او را افزایش داد، جنگ دوم چچن را آغاز کرد و رئیس‌جمهور وقت بوریس یلتسین را متقاعد کرد که او را به جانشینی منصوب کند. برخی گمان می‌کنند که نیروهای امنیتی روسیه ممکن است در بمب‌گذاری‌ها دست داشته باشند که این اقدامات تروریستی با پرچم دروغین علیه مردم خود برای اهداف سیاسی انجام شده است. حقیقت هرچه که باشد، حملات و جنگ به پوتین کمک کرد تا موجی از میهن‌پرستی را طی کند.

حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است
حمله اوکراین به روسیه روایت تاکتیکی را تغییر داده است

به طور قابل پیش بینی، رهبر روسیه و گروه او از مبلغان کرملین از قبل به حمله کورسک به عنوان شاهدی بر ادعای دیرینه خود اشاره می کنند که غرب و ناتو متجاوزان واقعی هستند و قصد دارند روسیه را تحت سلطه خود درآورند. این خطی است که به حس همیشگی قربانی بودن کشور و ترس از محاصره شدن توسط دشمنان ضربه می زند. و از نظر تاریخی، نمیهن پرستی روسی را نباید دست کم گرفت به ویژه زمانی که جنگ در خاک داخلی است.

در طول جنگ جهانی دوم، سربازان روسی به خاطر عشق به استالین نجنگیدند. در واقع، رهبری نادرست، مبارزات انتخاباتی بی‌کفایت و تلفات هنگفت باید یک فاجعه نظامی را به همراه داشته باشد. اما همانطور که راجر ریس مورخ آمریکایی در کتاب خود در سال ۲۰۱۱ با عنوان چرا سربازان استالین جنگیدند نشان داد، اتحاد جماهیر شوروی همچنان به لطف تأثیر مستمر میهن‌پرستی، ایدئولوژی شوروی و در نهایت وفاداری به ایده روسیه تاریخی، همچنان قادر به عضوگیری بود.

این همچنین هشداری را برای امروز ارائه می دهد روسیه برتری عددی خود را نسبت به اوکراین حفظ خواهد کرد که هنوز با بسیج و روحیه مبارزه می کند. و در حالی که کی‌یف امیدوار است فرماندهان روسی را مجبور کند که واحدهای خود را از دونباس به کورسک تغییر دهند، فرماندهان اوکراینی مجبور شدند واحدهایی را برای سوار کردن و حفظ تهاجم فرامرزی نیز مستقر کنند. جنگ فرسایشی همچنان به نفع روسیه است و حامیان غربی اوکراین باید در این مورد صادق باشند و اگر نمی خواهند جنگ برای مدت نامحدودی طولانی شود، حمایت سریعتر و متناسبی ارائه دهند.

البته، تهاجم کورسک به طور قابل‌توجهی روحیه اوکراینی‌ها را تقویت کرده است همان‌طور که کماندوهایی که وینستون چرچیل در روزهای اولیه جنگ جهانی دوم دستور داد برای بریتانیایی‌ها انجام داد و ممکن است برخی از متحدان خسته‌کننده را تشویق کند که به هدف خود ادامه دهند. اما بدون تدارکات بسیار فعالتر و متمایل به جلوتر از تسلیحات پیشرفته، و رفع محدودیت‌های استفاده از موشک‌های دوربرد غربی، دشوار است که بفهمیم چگونه می‌توان جنگ را به نفع اوکراین منعکس کرد. و با هشدار مسکو به غرب مبنی بر اینکه این امر می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر شود، نگرانی‌های تشدید احتمالاً باعث تردید در مورد اینکه تا چه حد باید یک کشور سرکش مجهز به سلاح هسته‌ای را پیش ببرد، خواهد شد.

در مجموع، کورسک بحث روسیه را تغییر داده است و روایت تاکتیکی را تغییر داده است اما این روایت استراتژیک را تغییر نداده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا