جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده: توافق غزه ۹۰ درصد انجام شده

از مجموع ۱۸ بند این معامله، ۱۴ بند تکمیل شده که سه بند به تنهایی به مبادله گروگان و زندانی می پردازد

ایالات متحده: توافق غزه ۹۰ درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند

یک مقام ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ۹۰ درصد از توافق غزه انجام شده است؛ با نقاط حساس مبادله گروگان ها و زندانیان و کریدور فیلادلفی.

ایالات متحده: توافق غزه 90 درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند
ایالات متحده: توافق غزه ۹۰ درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند

این مقام در حالی که تصویری از مذاکراتی که رو به اتمام بود اما هنوز چالش‌های مهمی داشت در مورد مذاکراتی که به بن بست خورده یا از هم پاشیدند، گفت اصولاً ۹۰ درصد از این معامله بر سر توافق شده است.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در مصاحبه پنجشنبه با فاکس نیوز از صحت این گزارش پرسیده شد. او پاسخ داد که دقیقا نادرست است.

یک داستان وجود دارد؛ یک معامله. در واقع، در حالی که ما در ماه های ژوئیه، می و آگوست با یک معامله و یک پیشنهاد آمریکایی موافقت کردیم، حماس دائما به هر یک از آنها نه گفته است. نتانیاهو توضیح داد که آنها با هیچ چیز موافق نیستند.

نتانیاهو ادامه داد بنابراین این فقط یک روایت نادرست است. آنها فقط می خواهند ما را از غزه خارج کنیم تا بتوانند غزه را پس بگیرند و همانطور که در قتل عام ۷ اکتبر قول داده بودند انجام دهند.

در اسرائیل، بحث در مورد معامله گروگان‌ها بر اصرار نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر عدم موافقت اسرائیل با درخواست حماس مبنی بر خروج نیروهای ارتش اسرائیل از منطقه حائل حساس به نام کریدور فیلادلفی متمرکز شده است.

خود نتانیاهو دو کنفرانس مطبوعاتی در شب های متوالی به زبان های عبری و انگلیسی برگزار کرده است تا بر اهمیت این منطقه حائل بین مصر و غزه تأکید کند.

حامیان این توافق نتانیاهو را به خنثی کردن آن متهم می کنند و استدلال می کنند که اگر او با خروج از کریدور فیلادلفی موافقت می کرد، می توانست به توافق دست یابد.

ایالات متحده: توافق غزه 90 درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند
ایالات متحده: توافق غزه ۹۰ درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند

با این حال، این مقام آمریکایی تصویری متضاد را ترسیم کرد که بر مشکلات مبادله گروگان‌ها و زندانیان تمرکز داشت، در حالی که حماس را متهم کرد که به شانس توافق آسیب می‌زند.

این مقام توضیح داد که موضوع به ویژه اعدام شش تن از گروگان‌ها توسط حماس در حالی بود که در حال مذاکره درباره آزادی چنین اسیری بود. قبل از وقایع آخر هفته، ما با مصر و قطر همکاری می‌کردیم، به‌ویژه در مورد ترتیبات تبادل زندانیان و تنظیم بسته‌ای که اساساً همه چیز را انجام می‌دادید.  

این مقام توضیح داد، سپس اعدام‌ها در آخر هفته اتفاق افتاد، که به نوعی ماهیت برخی از آن بحث را تغییر داد. این مقام توضیح داد این یک احساس فوریت را برای روند به ارمغان آورده است، اما آمادگی حماس برای انجام هر گونه معامله ای را نیز زیر سؤال می برد.

یک لیست از گروگان ها وجود دارد، و همه ما آن را داریم، و حماس آن را داشته است، و همه احزاب آن را داشته اند، و اکنون نام های کمتری در این لیست وجود دارد. این مقام توضیح داد وحشتناک است به ویژه با تهدید حماس به اعدام گروگان‌های بیشتری.

این مقام بیان کرد که چنین بازیگرانی یادآور این نکته بودند که ما با یک گروه تروریستی سروکار داریم. ماهیت مبادله زندانیان او تعداد زندانیان امنیتی فلسطینی و تروریست‌هایی را که در ازای گروگان‌ها آزاد می‌شوند، ۸۰۰ نفر اعلام کرد، از جمله کسانی که به خاطر کشتن غیرنظامیان به حبس ابد محکوم می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۸ تا ۳۲ گروگان در مرحله اول معامله سه مرحله‌ای آزاد شوند. این مقام گفت که بیشتر صحبت‌ها در دوحه در اوایل این هفته در مورد بحث تبادل زندانیان گروگان بود. این مقام گفت که این معامله دارای ۱۸ بند است که ۱۴ پاراگراف آن تکمیل شده است که سه بند از این بند مربوط به مبادله گروگان و زندانی است.

ایالات متحده: توافق غزه 90 درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند
ایالات متحده: توافق غزه ۹۰ درصد انجام شده است، گروگان ها و زندانیان نقطه گیر را با هم عوض می کنند

او توضیح داد تا زمانی که موضوع مبادله گروگان ها و زندانیان حل نشود، معامله نمی تواند پیش برود. مسائل پیرامون کریدور فیلادلفی مقام مسئول همچنین در مورد کریدور فیلادلفی توضیح داد که تا زمانی که بحث تبادل گروگان و زندانی حل نشود، نمی توان به توافق رسید. هیچ چیز در توافقنامه اولیه ۳۱ مه به راهرو فیلادلفی اشاره نمی کند.

در این معامله تصریح شده بود که ارتش اسرائیل از تمام مناطق پرجمعیت عقب نشینی کند. این مقام گفت و در مورد اینکه آیا کریدور فیلادلفی، که در واقع جاده‌ای در مرز غزه و مصر است، منطقه پرجمعیتی است یا خیر، اختلاف ایجاد شد. وی گفت که اسرائیلی‌ها در طول دو هفته گذشته پیشنهادی را ارائه کردند که به موجب آن حضور خود در کریدور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دادند، و آن را به عنوان یک کاهش نسبتاً قابل توجه توصیف کرد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که گزینه‌هایی برای تامین امنیت مرز وجود دارد که شامل حضور ارتش اسرائیل در امتداد فیلادلفی نمی‌شود. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که امنیت اسرائیل منافع اصلی در این توافق است، من دیده‌ام که برخی از وزرای اسرائیل گفته‌اند که این توافق به نوعی امنیت اسرائیل را قربانی می‌کند. این فقط اساساً کاملاً نادرست است.

این مقام گفت اگر چیزی باشد، من استدلال می‌کنم که عدم ورود به این توافق بیشتر از اینکه واقعاً توافق را منعقد کند، تهدیدی برای امنیت بلندمدت اسرائیل است. او گفت در نهایت تصمیم گیرنده نهایی یحیی سنوار رهبر حماس است. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا