جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد

آمریکا ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد چراکه جمهوری اسلامی به دنبال ضربه زدن به اسرائیل است

ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد

هنوز هیچ تصمیمی در مورد استقرار ادوات پیشرفته دفاع هوایی که نیروهای آمریکایی برای عملیات نیاز دارند، گرفته نشده است. واشنگتن گزارش داد که فکر می کند اسرائیل اهداف احتمالی را به صفر می رساند.

ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد
ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد

یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت که ایالات متحده در حال بررسی ارسال یک سیستم دفاع موشکی پیشرفته ضد بالستیک به اسرائیل است که توسط نیروهای آمریکایی برای محافظت از این کشور در صورت واکنش جمهوری اسلامی به حمله تلافی جویانه به کار گرفته شود.

اسرائیل متعهد شده است که پس از حمله رژیم ایران با ۲۰۰ موشک بالستیک در ۱ اکتبر به اسرائیل، پاسخ دهد و ایالات متحده به دنبال هماهنگی با اورشلیم و تعدیل اقدامات تلافی جویانه آن است. یک گزارش آخر هفته نشان داد که مقامات آمریکایی فکر می‌کنند اسرائیل فهرست اهداف احتمالی خود را محدود کرده است.

در حالی که جمهوری اسلامی گفته است به هر گونه اقدام تلافی جویانه پاسخ خواهد داد، گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان در آخر هفته مدعی شدند که واشنگتن قرار است سامانه دفاع هوایی (THAAD) را برای تقویت توانایی اسرائیل در دفع موشک‌های بالستیک مستقر کند. 

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، تأیید کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی انتقال این سامانه‌ها به اسرائیل است، اما گفت هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

ایالات متحده دارای طیف گسترده ای از سیستم های دفاع موشکی در سراسر خاورمیانه و اروپا از جمله سیستم های پاتریوت است. مقامات برای ماه‌ها در حال بحث بودند که چه نوع سیستم‌های دفاع هوایی را در منطقه مستقر کنند و کجا قرار دهند. هر گونه حرکت THAAD به اسرائیل مستلزم استقرار سربازان برای عملیات سیستم پیچیده است.

بر اساس گزارش آوریل توسط سرویس تحقیقات کنگره، ارتش ایالات متحده دارای هفت سامانه THAAD است. این سیستم مکمل پاتریوت در نظر گرفته می شود، اما می تواند از منطقه وسیع تری دفاع کند و اهدافی را در بردهای ۱۵۰-۲۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد
ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد

به طور کلی، هر یک از ۶ پرتابگر کامیون، ۴۸ رهگیر، تجهیزات رادیویی و راداری تشکیل شده است و برای عملیات به ۹۵ سرباز نیاز دارد.

یک سال پیش، وزیر دفاع ایالات متحده، لوید آستین، دستور استقرار یک سامانه تاد و گردان های پاتریوت اضافی را در نقاطی در سراسر خاورمیانه برای افزایش حفاظت از نیروهای آمریکایی و کمک به دفاع از اسرائیل صادر کرد.

سی ان ان روز شنبه گزارش داد که جمهوری اسلامی از طریق قطر به آمریکا پیام داده است که در صورت حمله به این کشور تلافی خواهد کرد. این شبکه به نقل از یکی از جانشینان فرمانده سپاه پاسداران تهدید کرد که هرگونه حمله به زیرساخت های انرژی این کشور می تواند منجر به هدف قرار دادن تاسیسات انرژی در اسرائیل توسط تهران شود. رژیم ایران مدعی است که حملات قبلی خود که عمدتاً بی‌اثر بوده‌اند، تنها تأسیسات نظامی را هدف قرار داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، ایالات متحده اسرائیل را برای مقابله به مثل علیه تأسیسات هسته‌ای یا زیرساخت‌های انرژی ایران تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا از تشدید اختلافات بین قدرت‌های منطقه‌ای می‌ترسد. مقامات آمریکایی که در روزهای اخیر به نقل از رسانه‌های آمریکایی نقل شده‌اند، از عدم شفافیت اسرائیل در مورد برنامه‌هایش ابراز ناامیدی کرده‌اند، اگرچه مقامات اسرائیلی و آمریکایی اواخر هفته گذشته پس از گفتگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بایدن در روز چهارشنبه، نشان دادند که طرف‌ها در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، هفته گذشته قرار بود به ایالات متحده پرواز کند تا با همتای خود آستین در این مورد ملاقات کند، اما نتانیاهو این سفر را تا زمانی که با بایدن صحبت کرد و کابینه قادر به بحث در مورد طرح های تلافی جویانه شد، ترمز کرد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گفت گزارش‌ها حاکی از آن است که سفری می‌تواند در اوایل این هفته انجام شود، اما از روز جمعه، هنوز هیچ سفری انجام نشده است.

ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد
ایالات متحده ممکن است به اسرائیل سامانه دفاع موشکی تاد بفرستد

یک منبع اسرائیلی روز جمعه گفت که پس از آن که جلسه شب قبل کابینه بی نتیجه توصیف شد، اسرائیلی‌ها تمایل دارند با آمریکایی‌ها هماهنگ شوند و گفتگوهای استراتژیک بین طرفین ادامه دارد. 

علاوه بر تهدید به پاسخگویی، جمهوری اسلامی همچنین دست به یک حمله دیپلماتیک زده است که به دنبال حمایت و جلوگیری از حمایت کشورهای منطقه از حمله ایالات متحده یا اسرائیل است و مقامات این کشور نگران هستند که واشنگتن نتواند با موفقیت اورشلیم را مهار کند.

این گزارش حاکی از آن است که جمهوری اسلامی تلاش زیادی کرده است تا عربستان سعودی را برای کمک به جلوگیری از حمله اسرائیل با تلاش برای متقاعد کردن این کشور برای شفاعت از جانب خود، به خدمت بگیرد. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه هفته گذشته برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند این کشور به ریاض سفر کرد.

به گزارش روز پنجشنبه وال استریت ژورنال، تهران همچنین عربستان سعودی را به همراه اردن، امارات متحده عربی و قطر تهدید کرده است که اگر اقدام تلافی جویانه اسرائیل و آمریکا علیه رژیم ایران از خاک یا حریم هوایی این کشور انجام شود، در آینده به این کشور حمله خواهد کرد. 

تهدیدهای کانال پشتی که به عنوان مبهم توصیف می شوند، نگرانی هایی را در میان کشورهای عربی ایجاد کرده است که جمهوری اسلامی ممکن است به زیرساخت های نفتی کلیدی در آنجا نیز حمله کند.

روز شنبه، سی ان ان گزارش داد که ریاض، دوحه و ابوظبی به واشنگتن و تهران اطلاع داده اند که به اسرائیل اجازه نخواهند داد از حریم هوایی آنها در حمله به ایران استفاده کند. سی ان ان به نقل از یک مقام اردنی گفت، امان گفت که از حریم هوایی خود بدون در نظر گرفتن مبدا در برابر هر گونه نفوذ محافظت می کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا