جدیدترین اخبارجهان

حملات آمریکا در عراق و سوریه دست کم ۴۵ کشته برجای گذاشت

شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و واحدهای نظامی سپاه پاسداران در عراق و سوریه هدف قرار گرفتند

حملات آمریکا در عراق و سوریه دست کم ۴۵ کشته برجای گذاشت

ایالات متحده روز جمعه حملات خود را علیه شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و اهداف نظامی سپاه پاسداران در عراق و سوریه به تلافی حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در اردن در یکشنبه گذشته که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، آغاز کرد.

حملات آمریکا در عراق و سوریه دست کم 45 کشته برجای گذاشت
حملات آمریکا در عراق و سوریه دست کم ۴۵ کشته برجای گذاشت

در حمله پهپادی به پایگاه برج ۲۲ در نزدیکی مرز اردن با عراق و سوریه، ده ها تن دیگر از نیروهای آمریکایی زخمی شدند. ایالات متحده می گوید که جمهوری اسلامی مسئول تأمین مالی و تسلیح ستیزه جویان است در حالی که تهران دخالت در آن را رد کرده است.

رئیس جمهور جو بایدن به سرعت هشدار داده بود که آمریکا با قاطعیت پاسخ خواهد داد و دخالت ایالات متحده در خاورمیانه را پس از ماه ها تلاش برای مهار درگیری ها از تبدیل شدن به یک جنگ گسترده تر در منطقه تشدید خواهد کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه، گروهی که در مورد جنگ در سوریه گزارش می دهد، تایید کرد که ۲۹ نفر از شبه نظامیان جمهوری اسلامی در حملات هوایی به ۲۸ موضع کشته شدند.

به طور جداگانه، نیروهای حشد الشعبی عراق، یک نیروی امنیتی دولتی شامل گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی، گفت که ۱۶ نفر از اعضای آن از جمله جنگجویان و پزشکان کشته شدند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای حملات آمریکا به عراق و سوریه را به شدت محکوم کرد و با جان باختگان ابراز همدردی کرد.

حزب الله گفت آنچه ایالات متحده آمریکا انجام داد نقض آشکار حاکمیت دو کشور، حمله به امنیت و تمامیت ارضی آنها و نقض شرمساری همه قوانین بین المللی و بشردوستانه است.

حملات آمریکا در عراق و سوریه دست کم 45 کشته برجای گذاشت
حملات آمریکا در عراق و سوریه دست کم ۴۵ کشته برجای گذاشت

حزب‌الله گفت این تجاوز جدید به بی‌ثباتی منطقه و ایجاد توجیهات و بهانه‌های نادرست برای ادامه اشغال چند منطقه در عراق و سوریه توسط آمریکا بر خلاف میل ملت‌های آنها که مشتاق آزادی و استقلال هستند کمک می‌کند.

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که اهداف برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و به این دلیل انتخاب شده‌اند که با امکان حملات علیه نیروهای آمریکایی مرتبط هستند.

یک منبع نظامی اردنی به تلویزیون دولتی المملکه گفت که اردن در حملات آمریکا به خاک عراق دخالتی نداشت و ادعاهای قبلی را رد کرد. با این حال، در بیانیه اردن اشاره ای به حملات در خاک سوریه نشده است.

این منبع به تلویزیون المملکه گفت گزارش های مطبوعاتی درباره مشارکت هواپیماهای اردنی در عملیات های انجام شده توسط هواپیماهای آمریکایی در داخل عراق صحت ندارد. این منبع گفت نیروهای مسلح اردن به حاکمیت عراق برادر احترام می گذارند.

دولت عراق سه روز عزای عمومی برای غیرنظامیان و نیروهای مسلح کشته شده در حملات آمریکا اعلام کرد.

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر، امروز شنبه در تمامی ادارات و موسسات دولتی به احترام روح شهدای نیروهای مسلح کشورمان به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد. دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای اعلام کرد و غیرنظامیانی که در نتیجه بمباران آمریکایی ها در مناطق عکاشات و القائم در غرب استان الانبار جان خود را از دست دادند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا