جدیدترین اخبارجهان

موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد

مدتی است که گزارش‌هایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک تهران به روسیه منتشر می‌شود

موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد

وال استریت ژورنال در ۶ سپتامبر گزارش داد که جمهوری اسلامی موشک های بالستیک به روسیه تحویل داده، اقدامی که ایالات متحده آن را گسترش درگیری در حمایت تهران از جنگ تمام عیار مسکو علیه اوکراین توصیف کرده است.

موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد
موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد

کاخ سفید گفت که از گزارش‌های مربوط به این انتقال هیجان زده شده، اما اینکه این خبر واقعاً چه معنایی دارد و پیامدهای آن برای اوکراین چیست، هنوز دقیقاً مشخص نیست.

مدتی است که گزارش‌هایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به روسیه منتشر می‌شود و همیشه بر سر برخی نکات مهم به توافق نمی‌رسند.

در اکتبر ۲۰۲۲، واشنگتن پست (WP) گزارش داد که رژیم ایران در حال آماده سازی اولین محموله از موشک های بالستیک کوتاه برد فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار است.

در فوریه سال جاری، رویترز گزارش داد که روسیه پیش از این حداقل چهار محموله موشک از رژیم ایران دریافت کرده است.

و سپس در اوایل این هفته، بلومبرگ گزارش داد که جمهوری اسلامی ارسال این تسلیحات را در عرض چند روز آغاز خواهد کرد.

تا به امروز، هیچ موشک بالستیک جمهوری اسلامی از سوی روسیه به سوی اوکراین شلیک نشده است، اگرچه شهرهای این کشور از اکتبر ۲۰۲۲ مورد حمله پهپادهای شاهد کامیکازه ساخت رژیم ایران قرار گرفته اند.

علاوه بر این سردرگمی، گزارش‌های جدیدتر از احتمال ارسال دو نوع موشک دوربرد توسط رژیم ایران به نام‌های ابابیل و فتح-۳۶۰ که گفته می‌شود پرسنل روسی قبلاً برای استفاده از آنها در ایران آموزش دیده‌اند، اشاره کرده‌اند.

فابیان هینز، پژوهشگر تحلیل دفاعی و نظامی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، گفت هنوز سؤالات باز زیادی وجود دارد.

اما سوال بزرگ این است که چه نوع سیستمی جمهوری اسلامی تامین می کند آیا آنها استراتژیک تر هستند یا تاکتیکی تر؟ پاسخ به این سوال پیامدهای عمیقی برای اوکراین دارد. سیستم های تاکتیکی به طور بالقوه تهدید بیشتری برای نیروهای مسلح اوکراین خواهند بود.

موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد
موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد

برد ابابیل و فتح-۳۶۰ به ترتیب ۸۶ کیلومتر و ۱۲۰ کیلومتر است که اهدافی را که روسیه می تواند علیه آنها استفاده کند محدود به اهداف نسبتاً نزدیک به مرزهای خود و خطوط مقدم می کند.

هینز گفت به احتمال زیاد در اهداف مربوط به عملیات در خط مقدم، اهداف نظامی، مراکز لجستیکی، پست‌های فرماندهی، پادگان‌ها، انبارهای سوخت استفاده می‌شود اینها همان اهدافی هستند که با موشک تاکتیکی مورد حمله قرار می‌دهید.

موشک های بالستیک کوتاه برد فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار به ترتیب دارای برد ۳۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر بوده و در رده راهبردی قرار می گیرند.

هینز گفت، اگر رژیم ایران اینها را به روسیه می‌دهد، اساساً می‌تواند به عمق اوکراین ضربه بزند. او می افزاید برد ذوالفقار در واقع کمی بیشتر از اسکندر روسی است. بنابراین می‌توانید از اینها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی در سراسر کشور استفاده کنید.

برد و ویرانی ناشی از موشک‌های بالستیک با این برد تنها در این هفته نشان داده شده است گمان می‌رود اسکندرهای روسی در حمله به پولتاوا در ۳ سپتامبر که منجر به کشته شدن حداقل ۵۵ نفر شد، استفاده شد.

و شایان ذکر است که حتی کوتاه‌ترین موشک بالستیک جمهوری اسلامی می‌تواند به شهرهایی مانند خارکف که تنها در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد برسد.

بدون توجه به نوع عرضه شده، هینز خاطرنشان می کند که به دلیل برنامه موشکی گسترده جمهوری اسلامی، آنها قادر به تحویل کمی هستند.

او می افزاید آنها توانایی های خود را در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش داده اند و فقط می توانند تعداد مورد نظر روس ها را ارائه دهند.

در حالی که انتظار نمی رود روسیه موشک های بالستیک خود را به این زودی ها تمام کند، در جنگی که بسیار بیشتر از آنچه کرملین تصور می کرد به طول انجامید، هینز گفت منطقی است که کرملین تا آنجایی که می تواند از هر کجا که می تواند به دست آورد. 

و موشک‌های بالستیک بیشتر تنها فشار بیشتری را بر پدافند هوایی اوکراین وارد می‌کند، زیرا رهگیری آنها بسیار دشوارتر از موشک‌های کروز است.

موشک‌های بالستیک دارای موتور موشک هستند و قبل از اینکه به سمت هدف خود برگردند، به سمت جو پرتاب می‌شوند.

آنها فقط در مراحل اولیه پرتاب هدایت می شوند، بنابراین می توانند دقت کمتری نسبت به موشک های کروز داشته باشند، اما از مزیت دستیابی به سرعت های فوق العاده بالا گاهی بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر در ساعت با نزدیک شدن به اهداف خود برخوردار هستند.

موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد
موشک های بالستیک جمهوری اسلامی در دست روسیه چه معنایی برای اوکراین می تواند داشته باشد

به دلیل سرعت بالای خود، تنها پیشرفته ترین سامانه های پدافند هوایی قادر به سرنگونی آنها هستند که سامانه پاتریوت ساخت آمریکا یکی از آنهاست.

اوکراین حداقل چهار پاتریوت دارد، در حالی که رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی گفت که برای محافظت از آسمان سراسر کشور به ۲۵ پاتریوت نیاز دارد.

هینز گفت این سلاح‌های استراتژیک‌تر اساساً موشک‌های رهگیر را می‌کشند و وقتی نوبت به دفاع در برابر موشک‌های بالستیک می‌رسد، فقط می‌توانید از سیستم‌های خاصی استفاده کنید.

اوکراین دارای سیستم دفاع هوایی پاتریوت است، اما تعداد رهگیرها محدود است، به طوری که اگر تعداد زیادی موشک جمهوری اسلامی در اختیار داشته باشید، می‌تواند یک چالش باشد.

این یک چالش بسیار گران است طبق گزارش ها، یک موشک رهگیر پاتریوت می تواند از ۲ میلیون دلار تا ۴ میلیون دلار قیمت داشته باشد، تقریباً به قیمت برخی از موشک های بالستیک که آنها سرنگون می کنند.

یک عامل دیگر در مورد موشک های جمهوری اسلامی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود دقت آنها.

روسیه در تلاش برای به دست آوردن تسلیحات از فهرست ضعیف متحدان بین‌المللی خود، موشک‌های بالستیک کره شمالی را در اوکراین تحویل داده و از آنها استفاده کرده است، اگرچه نتایج احتمالاً آن چیزی نبوده است که کرملین انتظار آن را داشت.

رویترز در ۷ مه به نقل از دفتر دادستانی کل اوکراین گزارش داد که حدود نیمی از آنها دچار اختلال شده و در هوا منفجر شده اند.

و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جمهوری اسلامی ممکن است خیلی بهتر نباشد، زیرا دقت و قابلیت اطمینان آنها اخیراً پس از حمله هوایی گسترده این رژیم به اسرائیل در ماه آوریل زیر سوال رفته است.

یک ارزیابی ایالات متحده که با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته شد، به این نتیجه رسید که ۵۰ درصد از موشک‌های شلیک شده توسط جمهوری اسلامی هنگام پرتاب شکست خورده یا قبل از رسیدن به هدف سقوط کرده‌اند.

و بر اساس گزارشی از مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین که با آسوشیتدپرس نیز به اشتراک گذاشته شده است، آنهایی که فرود آمدند، به طور متوسط ​​۱۲۰۰ متر اهداف خود را از دست دادند.

اما موشکی که به هدفی در اوکراین شلیک شود و با فاصله ۱۲۰۰ متری پرتاب شود، همچنان به چیز دیگری در اوکراین برخورد خواهد کرد.

هینز گفت من فرض می‌کنم حتی اگر نرخ‌های دقت در مقایسه با استانداردهای غربی آنقدر بالا نباشد، باز هم نسبتاً مؤثر خواهند بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا