جدیدترین اخبارجهان

در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟

اسرائیلی ها روز شنبه زمانی که ارتش اعلام کرد چهار گروگان را نجات داده، برای مدت کوتاهی نفس راحتی کشیدند

در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟

این چهار گروگان در روز ۷ اکتبر در جشنواره موسیقی نوا گروگان گرفته شدند و بامداد روز شنبه در عملیاتی در شهر نصیرات در مرکز غزه نجات یافتند. در این ماموریت تعداد زیادی فلسطینی کشته شدند. خبر نجات، سؤالات جدیدی را در مورد سرنوشت کسانی که در اسارت باقی مانده اند و توافق آتش بس پیشنهادی ایجاد کرد.

در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟
در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟

چند گروگان هنوز در غزه نگهداری می شوند؟

حدود ۱۲۰ اسیر در غزه باقی مانده اند. ارتش اسرائیل تایید کرده است که حداقل ۳۰ نفر از آنها کشته شده اند.

در اوایل ماه جاری، ارتش اسرائیل به خانواده های چهار گروگان اطلاع داد که آنها کشته شده اند و اجساد آنها در دست حماس است. در ماه مه، ارتش اجساد ۹ گروگان را به دست آورد و خانواده دو شهروند تایلندی که اسیر شده بودند مطلع شدند که اجساد آنها همچنان در غزه نگهداری می شود.

آیا اسرائیل عملیات های نجات بیشتری را انجام خواهد داد؟

به گفته مقامات دفاعی اسرائیل، ده‌ها ماموریت نجات پیشنهادی از ترس اینکه گروگان‌ها یا سربازان جان خود را در این فرآیند از دست بدهند، پیش نرفته‌اند.

نیروهای اسرائیلی در سه عملیات نظامی جداگانه موفق شده اند تنها هفت گروگان زنده را نجات دهند. در ماه دسامبر، سربازان اسرائیلی به طور تصادفی سه گروگان را در غزه که در تلاش برای رسیدن به جای امن بودند، شلیک کردند و آنها را کشتند.

در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟
در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟

واکنش حماس به این عملیات چگونه بود؟

ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام، در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، اسرائیل را به جنایت جنگی پیچیده متهم کرد و گفت که عملیات نجات گروگان‌های باقی‌مانده را به خطر انداخته و بر شرایط آنها که زنده هستند تأثیر منفی خواهد داشت. 

خانواده های گروگان ها چه می گویند؟

انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های مفقود، که نماینده خانواده‌های اسیران است، مانند سراسر جنگ روز شنبه در تل‌آویو تجمعی برگزار کرد. این گردهمایی هزاران نفر را برای جشن گرفتن عملیات نجات جلب کرد. اما این گروه بر فوریت بازگرداندن تمامی اسرای باقی مانده در غزه به خانه تاکید کرد.

این گروه در بیانیه ای گفت خبر خوشحال کننده بازگشت شلومی، نوآ، آلموگ و آندری به خانه خانواده هایشان از طریق یک عملیات نظامی به همه ما یادآوری می کند که ۳۶ هفته است که ۱۲۰ گروگان منتظر بازگشت به خانه بوده اند. به نام اسرای آزاد شده و فشار برای پذیرش پیشنهاد آتش بس میان اسرائیل و حماس که گروگان های باقی مانده را به خانه بازگرداند.

در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟
در مورد گروگان هایی که هنوز در غزه هستند چه می دانیم؟

با توافق آتش بس پیشنهادی چه اتفاقی می افتد؟

پرزیدنت بایدن در اواخر ماه مه نقشه راه یک طرح سه مرحله ای را ترسیم کرد که با آتش بس فوری و موقت آغاز می شود و در راستای پایان دائمی جنگ و بازسازی غزه کار می کند.

در مرحله اول، هر دو طرف آتش‌بس شش هفته‌ای را رعایت می‌کنند، اسرائیل از مراکز اصلی جمعیت غزه عقب‌نشینی می‌کند و تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان آزاد می‌شوند.

اسرائیل و حماس به مذاکره برای دستیابی به آتش بس دائمی ادامه خواهند داد. در صورت موفقیت آمیز بودن این توافق، با خروج کامل ارتش اسرائیل از منطقه، وارد فاز دوم خواهد شد.

همه گروگان ها و تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد. در مرحله سوم، حماس اجساد گروگان‌هایی را که مرده بودند بازمی گرداند و دوره بازسازی با حمایت ایالات متحده، کشورهای اروپایی و نهادهای بین‌المللی در غزه آغاز می شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با فشارهای رقابتی از سوی ایالات متحده و دیگر متحدانش برای پایان دادن به جنگ و از سوی دو شریک راست افراطی در ائتلاف حکومتی اش که تهدید کرده اند در صورت موافقت اسرائیل با توافقی که به جنگ بدون از بین بردن حماس پایان می دهد، دولت او را سرنگون خواهند کرد، مواجه است. 

حماس قبلاً گفته بود که به این طرح مثبت پاسخ می‌دهد، اما به میانجی‌کنندگان اطلاع داده بود که این گروه توافقی را که مسیری برای آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای اسرائیلی را فراهم نمی‌کند، تأیید نخواهد کرد.

مشخص نیست که آخرین عملیات نجات گروگان چه تأثیری بر مذاکرات معامله خواهد داشت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا