جدیدترین اخبارجهان

کاخ سفید از اسرائیل خواست طرح صلح غزه را بپذیرد

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا گفت که اگر حماس توافق را برای پایان دادن به جنگ غزه بپذیرد، واشنگتن انتظار دارد اسرائیل نیز این طرح را بپذیرد

کاخ سفید از اسرائیل خواست طرح صلح غزه را بپذیرد

در حالی که طرح صلح جو بایدن، رئیس جمهور مفلوک ایالات متحده، شکاف در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را آشکار می کند، کاخ سفید اسرائیل را تحت فشار قرار می دهد تا با آتش بس دائمی در نوار غزه موافقت کند.

کاخ سفید از اسرائیل خواست طرح صلح غزه را بپذیرد
کاخ سفید از اسرائیل خواست طرح صلح غزه را بپذیرد

پس از یک هفته پرتنش موضع دیپلماتیک، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که اگر حماس توافق برای پایان دادن به جنگ غزه را بپذیرد، ایالات متحده انتظار دارد اسرائیل نیز این طرح را بپذیرد.

کربی گفت این یک پیشنهاد اسرائیل بود. ما هم انتظار داریم که اگر حماس با این پیشنهاد موافقت کند آنگاه اسرائیل پاسخ مثبت خواهد داد.

این جنجال از روز چهارشنبه آغاز شد، زمانی که کابینه جنگی اسرائیل برخلاف میل نتانیاهو پیشنهاد آتش بس را به حماس داد. حماس روز پنجشنبه این پیشنهاد را رد کرد، اما زمانی که بایدن از آنها در روز جمعه خواست و گفت که آنها به این پیشنهاد مثبت نگاه می کنند، به نظر می رسید در حال تجدید نظر است.

نتانیاهو سپس سعی کرد از پیشنهاد کابینه جنگی خود در روز شنبه عقب نشینی کند و استدلال کرد که هر معامله ای که حماس را نابود نکند، غیر شروع کننده است. دو وزیر راست افراطی این استدلال را دوچندان کردند و تهدید کردند که اگر نتانیاهو توافق را بپذیرد، استعفا خواهند داد و در نتیجه دولت ائتلافی را منحل خواهند کرد.

کاخ سفید از اسرائیل خواست طرح صلح غزه را بپذیرد
کاخ سفید از اسرائیل خواست طرح صلح غزه را بپذیرد

یکی از دستیاران ارشد نتانیاهو با گفتن به ساندی تایمز بریتانیا که این طرح توافقی بود که ما با آن موافقت کردیم توافق خوبی نیست، اما ما شدیداً می‌خواهیم گروگان‌ها، همه آنها آزاد شوند،  اگر حماس نابود می‌شد، تناقض با پیشنهاد آتش‌بس آب‌ها را گل آلودتر کرد.

این تلنگر هم مخالفان داخلی و هم شرکای خارجی نتانیاهو را عصبانی کرده است. یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون در X on نوشت اسرائیل قبلاً اعلام کرده است که این توافق را پذیرفته است. اگر اکنون آن را پس بگیرد، حکم اعدام برای گروگان‌ها و بحران اعتماد با آمریکایی‌ها و کشورهای میانجی است.

طرح سه بخشی آتش بس مورد حمایت کمیسیون اروپا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، مصر، قطر و سایر دولت های عربی است. این با خروج نیروهای اسرائیلی از شهرهای غزه، آزادسازی کمک های بشردوستانه و آزادی صدها اسیر فلسطینی در ازای بازگرداندن برخی از گروگان ها و سربازان اسیر اسرائیلی توسط حماس آغاز می شود.

پس از آن، دو طرف درباره آزادی کامل گروگان ها و عقب نشینی نظامی و پس از آن مذاکرات چندجانبه برای بازسازی غزه بدون تسلیح مجدد حماس گفتگو خواهند کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا