جدیدترین اخبارجهان

هاشم صفی الدین کیست؟

پس از حمله هوایی اسرائیل به بیروت، سرنوشت جانشین احتمالی حسن نصرالله، رهبر حزب الله، نامشخص است

هاشم صفی الدین که شایعه شده رهبر بعدی حزب الله است کیست؟

یک مقام اسرائیلی گفت که هاشم صفی الدین هدف این حمله بوده، اما مشخص نیست که آیا او کشته شده است یا خیر.

هاشم صفی الدین که شایعه شده رهبر بعدی حزب الله است کیست؟
هاشم صفی الدین که شایعه شده رهبر بعدی حزب الله است کیست؟

صفی الدین پسر عموی مادری نصرالله است این دو در اوایل دهه ۱۹۸۰ با هم در ایران تحصیل کردند. درست مانند نصرالله، صفی الدین از منتقدان سرسخت اسرائیل و غرب است و ائتلاف عمیقی با رهبری جمهوری اسلامی دارد.

هاشم صفی الدین به‌عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله خدمت کرد و تا زمان مرگ سلف خود، به‌عنوان یکی از محتمل‌ترین وارثان بالاترین کرسی این سازمان شناخته می‌شد.

شورای اجرایی یکی از پنج نهادی است که مجلس شورا را تشکیل می‌دهند که مرجع تصمیم‌گیری سازمان است. شورای اجرایی بر مسائل سیاسی نظارت دارد، در مقابل شورای جهاد که ارگان نظامی این گروه است و صفی الدین در آن عضویت دارد.

هاشم صفی الدین قبلاً از رابطه قوی بین حزب الله و سپاه پاسداران و به ویژه قاسم سلیمانی که در حمله هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد در سال ۲۰۲۰ کشته شد، صحبت کرده بود. پسر صفی الدین با دختر سلیمانی ازدواج کرده است.

این روحانی ۶۰ ساله در سراسر صحنه سیاسی حزب الله، به ویژه در یک سال گذشته، حضور چشمگیری داشت. در طول جنگ غزه، صفی‌الدین بیانیه‌هایی در محکومیت اقدامات اسرائیل در محاصره و مرزهای جنوبی کشورش ارائه می‌کرد.

هاشم صفی الدین که شایعه شده رهبر بعدی حزب الله است کیست؟
هاشم صفی الدین که شایعه شده رهبر بعدی حزب الله است کیست؟

نصرالله مقامات خود را در شوراهای مختلف حزب الله لبنان تنظیم کرد. برخی از آنها نسبت به دیگران مات تر بودند. فیلیپ اسمیت، کارشناس که درباره شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی مطالعه می‌کند، گفت آنها از او خواسته‌اند که بیاید، بیرون برود و صحبت کند.

هاشم صفی الدین در مراسم تشییع جنازه یکی از اعضای کشته شده حزب الله در ماه مه صحبت می کرد و به خود می بالید که گروه او با این وجود قوی و مقاوم است و در کنار متحدان جمهوری اسلامی خود، آرمان فلسطین و نیاز به آزادی مردم فلسطین را در اولویت قرار می دهد.

پس از انفجارهای پشت سر هم که پیجرها و واکی تاکی های حزب الله را هدف قرار داد، صفی الدین گفت که سازمان او تا آخر از خواسته خود عقب نشینی نخواهد کرد.

صفی‌الدین مدت‌هاست که از منتقدان تندرو سیاست ایالات متحده بود.

او در سال ۲۰۲۱، واشنگتن را به دخالت در سیاست داخلی لبنان متهم کرد و گفت که استبداد آمریکا در حال خرابکاری ملت‌های منطقه است و از جمله نمونه‌هایی از آن به عراق و افغانستان اشاره کرد.

ایالات متحده در سال ۱۹۹۷ حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی و در سال ۲۰۱۷ صفی الدین را در فهرست تروریست های خارجی قرار داد.

هاشم صفی الدین به عنوان رهبر جدید گروه تروریستی حزب‌الله لبنان معرفی شد اما پس از ۱۷ دقیقه هدف حمله هوایی سنگین و بیسابقه اسراییل به حومه (ضاحیه) جنوب بیروت قرار گرفت و به درک واصل شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا