جدیدترین اخبارجهان

محمد مخبر کیست؟

رهبر جمهوری اسلامی در پیام تسلیت مرگ رئیسی انتصاب محمد مخبر را بعنوان سرپرست اعلام کرد

محمد مخبر که پس از مرگ رئیسی به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منصوب شد کیست؟

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور جمهوری اسلامی روز دوشنبه پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سانحه سقوط هلیکوپتر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری اسلامی منصوب شد.

محمد مخبر که پس از مرگ رئیسی به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منصوب شد کیست؟
محمد مخبر که پس از مرگ رئیسی به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منصوب شد کیست؟

مخبر ۶۸ ساله در مقایسه با دیگر سیاستمداران حکومت دینی شیعی ایران تا حد زیادی در سایه بوده است. مرگ رئیسی در روز یکشنبه مخبر را در معرض دید عموم قرار داد. انتظار می رود که وی حدود ۵۰ روز قبل از انتخابات اجباری ریاست جمهوری در ایران به عنوان رئیس جمهور موقت خدمت کند.

مخبر علی‌رغم وجهه عمومی کم‌اهمیت‌اش، موقعیت‌های برجسته‌ای در ساختار قدرت رژیم، به‌ویژه در بنیادها یا بنیادهای خیریه آن داشته است. این گروه‌ها از کمک‌های مالی یا دارایی‌های توقیف شده پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، به‌ویژه آن‌هایی که قبلاً با شاه ایران یا کسانی که در دولت او بودند، تقویت شدند.

مخبر ناظر بنیادی بود با نام اجرای فرمان امام خمینی یا EIKO با اشاره به روح‌الله خمینی، شناخته می‌شود.

خزانه داری ایالات متحده گفت که این بنیادها بر دارایی های میلیاردها دلاری نظارت داشته است به عنوان یک غارتگر تجاری تحت نظارت مستقیم علی خامنه ای که تقریباً در تمام بخش های اقتصاد ایران از جمله انرژی، مخابرات و خدمات مالی سهم دارد.

محمد مخبر که پس از مرگ رئیسی به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منصوب شد کیست؟
محمد مخبر که پس از مرگ رئیسی به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منصوب شد کیست؟

وزارت خزانه داری در سال ۲۰۲۱ در تحریم محمد مخبر گفت EIKO به طور سیستماتیک حقوق مخالفان را با مصادره زمین و اموال از مخالفان رژیم، از جمله مخالفان سیاسی، اقلیت های مذهبی و ایرانیان تبعیدی نقض کرده است. اتحادیه اروپا همچنین مخبر را برای مدتی با دیگران به دلیل نگرانی در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحریم کرد.

محمد مخبر به‌عنوان رئیس EIKO بر تلاش‌ها برای ساخت واکسن کووید-۱۹ در اوج همه‌گیری نظارت کرد و متعهد شد که ده‌ها میلیون دوز از آن بسازد. تنها کسری از آن بدون هیچ توضیحی در معرض دید عموم قرار گرفت.

مخبر پیش از این در بانکداری و مخابرات کار می کرد. او همچنین در بنیاد مستضعفان، بنیاد دیگری که کلان پروژه‌ها و کسب‌وکارهای کشور را مدیریت می‌کند، کار می‌کرد. زمانی که در آنجا بود، خود را درگیر یک مناقشه حقوقی تلخ بین ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه ترکسل و MTN آفریقای جنوبی بر سر احتمال ورود به بازار ایران یافت. MTN در نهایت وارد ایران شد.

گزارش‌های رسانه‌های ایران حاکی از آن است که مخبر، که دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل است، در تلاش‌های جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های غرب بر صنعت نفت این کشور بسیار مهم بوده است.

محمد مخبر از سال ۲۰۲۲ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

مخبر در اول سپتامبر ۱۹۵۵ در دزفول در استان خوزستان در جنوب غربی ایران در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. بر اساس گزارش گروه فشار متحد علیه ایران هسته ای، او در طول جنگ دهه ۱۹۸۰ ایران و عراق به عنوان افسر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا