جدیدترین اخبارجهان

چرا جمهوری اسلامی برای انتقام رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟

با وجود امتناع اسرائیل از تایید یا تکذیب دست داشتن در مرگ هنیه، رژیم ایران قول انتقام داده است

چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟

نزدیک به یک ماه از ترور اسماعیل هنیه در مهمانسرای سپاه پاسداران می گذرد. جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول کشته شدن رهبر حماس در اثر یک ماده منفجره از راه دور دانست که به نظر می رسد نزدیک به دو ماه قبل کار گذاشته شده بود. بنا بر گزارشها، دو عامل سپاه مسئول کارگزاری این ماده منفجره بودند.

چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟
چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟

با وجود امتناع اسرائیل از تایید یا تکذیب دست داشتن در مرگ هنیه، رژیم ایران قول انتقام داده است. جمهوری اسلامی درخواست‌های رهبران آمریکا و اروپا مبنی بر عدم حمله به اسرائیل را رد کرده، که می‌تواند به گسترش خصومت‌های کنونی منجر شود، ناآرامی‌های خاورمیانه تاکنون محدود به جنگ غزه و تبادلات محدود بین اسرائیل و حزب‌الله می‌شود. با این حال تهران علیرغم تهدیدهایش هنوز اقدامی نکرده است.

جمهوری اسلامی رسما گفته‌ است که در صورت آتش‌بس در غزه پاسخی نخواهند داد، اما درگیری‌ها در این منطقه ادامه دارد.

علاوه بر این، حتی اگر همانطور که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه تاکید کرده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آخرین پیشنهاد آتش بس آمریکا را پذیرفته باشد، مشخص نیست که آیا نتانیاهو این کار را بدون قید و شرط انجام داده یا خیر.

حماس آن را رد کرده است.

یحیی سنوار، رهبر حماس، دلایل زیادی برای عدم موافقت با آتش بس دارد. این که غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با حماس ندارند به طور روزانه کشته می‌شوند، همانطور که او گفته، برای او نگرانی ندارد. از سوی دیگر، هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، امید او به اینکه جمهوری اسلامی واقعاً به اسرائیل حمله خواهد کرد بیشتر می شود.

از قضا، نتانیاهو ممکن است به همین نتیجه امیدوار باشد تا ایالات متحده را به جنگ با جمهوری اسلامی بکشاند. در واقع او سالهاست که به دنبال حمایت فعال آمریکا برای حمله به جمهوری اسلامی بوده است.

چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟
چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟

دولت بایدن، مانند دولت های قبلی خود، قول داده است که از اسرائیل در برابر حمله جمهوری اسلامی دفاع کند، اما تصریح کرده است که از عملیات تهاجمی اسرائیل علیه جمهوری اسلامیث حمایت نخواهد کرد. هنگامی که تهران در ۱۳ آوریل موشک و پهپاد ۳۰۰ نفره را علیه اسرائیل پرتاب کرد، ایالات متحده و همچنین بریتانیا، فرانسه و چندین کشور عربی برای سرنگونی سلاح های وارده با یکدیگر همکاری کردند. بایدن، و بنا به گزارش ها بریتانیا و فرانسه، آماده انجام این کار دوباره هستند.

به همین منظور، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در ۱۱ اوت اعلام کرد که واشنگتن ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن، یک ناو هواپیمابر پشتیبانی کننده از جت های جنگنده F-35C و F/A-18 Block III را به همراه پنج ناوشکن موشک هدایت شونده می‌فرستد. اسکادران ناوشکن ۲۱ را تشکیل می دهند تا به ناو حامل تئودور روزولت، سایر واحدهای شناور نیروی دریایی و تفنگداران دریایی و حدود ۸۰ هواپیمای مستقر در منطقه خاورمیانه بپیوندند. حتی در حالی که جمهوری اسلامی هنوز دست خود را نشان نداده، آستین این هفته ورود گروه ضربت لینکلن به ایستگاه را اعلام کرد.

اگرچه هواپیماهای ضربتی می‌توانستند به صورت تهاجمی علیه جمهوری اسلامی عمل کنند، اما در صورت امکان سوخت‌گیری در طول مسیر، حضور آنها کاملاً دفاعی است. با این حال، این مورد در زیردریایی هسته ای یو اس اس جورجیا با موشک هدایت شونده که آستین نیز اعلام کرد در حال استقرار در منطقه است، صادق نیست.

گرجستان در راه دفاع در برابر پهپادها و موشک ها چیز کمی ارائه می دهد این یک سلاح تهاجمی است. این موشک مجهز به ۱۵۴ موشک حمله زمینی دوربرد تاماهاوک است که آخرین نسخه آنها بردی معادل ۱۶۰۰ کیلومتر دارد. این برد به اندازه ای طولانی است که زیردریایی در پایانه های نفتی ایران در جزیره خارک به سواحل اسرائیل شلیک کند.

چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟
چرا جمهوری اسلامی برای انتقام از قتل رهبر حماس به اسرائیل حمله نکرده است؟

علاوه بر این، بسته به ماهیت آسیب وارد شده به این تأسیسات مهم نفتی ایران، تشخیص اینکه تاماهاوک ها تا پس از حمله به قلمرو آنها حمله کرده اند، و شاید حتی تا آن زمان، برای ایرانی ها بسیار دشوار باشد. در هر صورت، گرجستان هم به دلیل برد موشک‌ها و هم به‌دلیل عملیات پنهان‌کاری‌اش، قدرت بازدارندگی آمریکا در برابر حمله به اسرائیل را به‌طور قابل‌توجهی تقویت می‌کند.

در این مرحله، اصلاً مشخص نیست که پرزیدنت بایدن واقعاً دستور حمله به جمهوری اسلامی را صادر کند، حتی با استفاده از تاماهاوک‌هایی که از گرجستان پرتاب می‌شوند. مانند یک حمله هوایی، این امر هم خطر گسترش خصومت‌ها در خاورمیانه و هم مشارکت آمریکا در یک رویارویی نظامی همه جانبه با جمهوری اسلامی را به همراه دارد که واشنگتن سال‌ها از آن اجتناب کرده است.

از سوی دیگر، علیرغم اینکه بایدن یک رئیس‌جمهور لنگ است و دورنمای کمی برای تصویب قانون اساسی در کنگره دارد، اگر دستور حمله به جمهوری اسلامی را صادر کند، محدودیت‌های بسیار کمتری دارد.

این احتمال، به خودی خود، یک عامل بازدارنده اضافی است که آیت الله ها باید در نظر بگیرند. و ممکن است دلیل اصلی این باشد که علیرغم همه جنجال‌هایشان، جمهوری اسلامی همچنان با احتیاط پیش می‌روند، علی‌رغم خشمشان از دست دادن چهره‌ای که اسرائیل ایجاد کرده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا