جدیدترین اخبارجهان

چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟

۳۰ مجوز برای سیستم‌هایی که بریتانیا معتقد است استفاده از آنها برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی یک خطر آشکار است، تعلیق می‌شود

چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟

دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا اظهار داشت که این تصمیم بر ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادراتی که بریتانیا به اسرائیل اعطا کرده بود، تأثیر می گذارد. این ۳۰ مجوز سیستم‌هایی را پوشش می‌دهند که بریتانیا معتقد است استفاده از آنها برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی یک خطر آشکار است.

چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟
چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ابراز ناامیدی کرد و در ایکس گفت از اطلاع از تحریم‌های اعمال شده توسط دولت بریتانیا بر مجوزهای صادراتی به تأسیسات دفاعی اسرائیل، عمیقاً مایوس شدم. این در زمانی اتفاق می‌افتد که ما در هفت جبهه مختلف درگیر جنگ می‌شویم جنگی که توسط یک سازمان تروریستی وحشی راه‌اندازی شده بود، بدون هیچ دلیلی.

ریچارد پاتر، مدیر BICOM، مرکز ارتباطات و تحقیقات بریتانیا اسرائیل، پیشنهاد می‌کند که این تصمیم عمدتاً با انگیزه سیاست داخلی است و هدف حزب کارگر حاکم بر آن است که منتقدان داخلی اسرائیل را آرام کند.

پاتر گفت یک اقلیت صدادار وجود دارد که به نفع اسرائیل نیست. اما هنوز در برخی اقشار حمایت و درک ضمنی وجود دارد که اسرائیل درگیر یک جنگ دفاعی است و آنها ماهیت حماس و در نتیجه رژیم ایران و نیابت های جمهوری اسلامی را که نه تنها برای اسرائیل بلکه برای منافع بریتانیا نیز تهدید می کنند، درک می کنند. بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا به سرعت از این تصمیم انتقاد کرد.

روز سه‌شنبه، جانسون در ایکس نوشت حماس هنوز بسیاری از یهودیان بی‌گناه را گروگان‌ها نگه می‌دارد در حالی که اسرائیل تلاش می‌کند از تکرار قتل عام هفتم اکتبر جلوگیری کند. چرا لامی و نخست وزیر بریتانیا استارمر اسرائیل را رها می کنند؟ آیا آنها می خواهند حماس برنده شود؟

اگرچه اطلاعات رسمی در مورد تامین کنندگان تسلیحات اسرائیل کمیاب است، اما به طور گسترده اعتقاد بر این است که بیشتر واردات تسلیحات اسرائیل از ایالات متحده و آلمان انجام می شود. پاتر معتقد است که تصمیم بریتانیا کمترین تأثیر را بر اسرائیل خواهد داشت. وی گفت انگلیس کمتر از یک درصد از کل واردات تسلیحات اسرائیل را تامین می کند. با این حال، حرکت در سطح نمادین اهمیت دارد. این برای روابط عالی نیست، اما جنبه‌های مهم دیگری در روابط دوجانبه وجود دارد.

روابط انگلیس و اسرائیل در مسیر خود باقی است؟

ماه گذشته، دولت کارگر بریتانیا برنامه‌های خود را برای از سرگیری مذاکرات با اسرائیل در مورد توافقنامه تجارت آزاد اعلام کرد و نشان داد که روابط تا حد زیادی در مسیر خود باقی است. اسرائیل نیز به نوبه خود سیستم های حیاتی ارتش بریتانیا را برای نیروهای هوایی و زمینی خود تامین می کند. به گفته BICOM، اینها شامل هواپیمای بدون سرنشین Elbit Hermes 450 (UAV) برای ماموریت های شناسایی طولانی مدت، پهپاد Watchkeeper WK450، یک سرمایه گذاری مشترک بریتانیا و اسرائیل توسط Thales Group و Elbit Systems، و همچنین موشک های پرسنلی ضروری برای جنگ شهری و ضد تانک است. 

چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟
چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟

به طور سنتی، اسرائیل و بریتانیا متحدان بسیار نزدیکی بوده‌اند که در برنامه‌های متعدد مشترک هستند، و مایه تاسف است که حمایت از اسرائیل در بریتانیا با این تصمیم مورد تاکید قرار نمی‌گیرد. طنز این است که اسرائیل تسلیحات قابل توجهی را فراهم می کند، به ویژه از نظر آنچه در اختیار نیروهای بریتانیایی قرار می گرفت، زمانی که آنها در عراق و افغانستان خدمت می کردند، این فناوری و کیت های اسرائیلی بود که از سربازان انگلیسی محافظت می کرد.

شاهدی بر این روابط مستحکم، مشارکت نیروی هوایی بریتانیا در عملیات موفقیت آمیز بهار امسال برای خنثی کردن حمله عظیم پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل بود.

تنها می توان امیدوار بود و تصور می کرد که بریتانیا همچنان دوش به شانه اسرائیل خواهد ماند و از آن دفاع خواهد کرد. آخرین اقدام بریتانیا در پی اقدامات مشابه کانادا، فرانسه، هلند و بلژیک است که همگی محدودیت‌هایی را بر فروش تسلیحات به اسرائیل اعمال کرده‌اند. بیشترین نگرانی برای اسرائیل، کندی اخیر در تحویل تسلیحات خاص از ایالات متحده است. این اولین بار در تاریخ نیست که اسرائیل با چنین تحریم هایی مواجه می شود.

به گفته دکتر حنان شای، کارشناس استراتژی نظامی و دیپلماتیک در موسسه امنیت ملی و استراتژی اسرائیلی Misgav، اسرائیل از لحاظ تاریخی از تحریم‌های گذشته با تغییر به سمت ساخت‌وساز محلی و توسعه سیستم‌هایی که دقیقاً مطابق با آن طراحی شده‌اند، سود برده است. نیاز دارد. این روند، حتی زمانی که قطع شود، پایگاه دانش اسرائیل را گسترش داده و به توسعه سیستم‌های اضافی منجر شده است که قابلیت‌های کلی آن را افزایش می‌دهد.

این مورد در مورد جت جنگنده لاوی ساخت اسرائیل بود که پس از تحریم فرانسه پس از سال ۱۹۶۷ ساخته شد که مانع از تحویل جنگنده بمب افکن های میراژ ۵ به نیروی هوایی اسرائیل شد. نگرانی در مورد اختلالات آینده در تسلیحات و سیستم های نظامی منجر به این پروژه شد که بعداً به دلیل هزینه های بالا لغو شد، اگرچه تخصص به دست آمده بسیار ارزشمند بود.

شای گفت اسرائیل در گذشته از تحریم های تسلیحاتی سود برده است. اسرائیل بر اساس لاوی سیستم‌های زیادی تولید کرد که تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از تحریم بریتانیا که استفاده از تانک چیفتین ساخت بریتانیا را متوقف کرد، اسرائیل تانک مرکاوا را در دهه ۱۹۷۰ توسعه داد که اکنون به عنوان یکی از بهترین تانک های جهان شناخته می شود. لاوی و مرکاوا نمونه هایی از این هستند که چگونه اسرائیل تحریم های تسلیحاتی را به نفع خود تبدیل کرده است. این تحریم ها می تواند موقتی نیز باشد.

چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟
چرا انگلیس فروش اسلحه به اسرائیل را متوقف می کند؟

شای گفت نظام بین‌الملل بسیار کمتر اخلاقی است و بیشتر به لحاظ مالی گرایش دارد. اگر سیستم ها به اندازه کافی مهم باشند، اسرائیل می تواند به تنهایی شروع به تولید آنها کند. در غیر این صورت، اسرائیل می‌تواند دو برابر قیمت پیشنهاد کند، مطمئناً کسی پیدا می‌شود که حاضر باشد آنها را به اسرائیل بفروشد.

در حالی که تأثیر عملی افزایش تحریم‌ها بر اسرائیل ممکن است متفاوت باشد، پیامدهای سیاسی مهم‌تر است و به انزوای بین‌المللی فزاینده اسرائیل اشاره می‌کند. بلافاصله پس از حمله حماس، اسرائیل حمایت گسترده بین المللی را به دست آورد. با این حال، با طولانی شدن درگیری و افزایش تلفات فلسطینی ها، فیلم های ویرانی غزه منجر به افزایش انتقاد از اسرائیل و اقدامات آن شد.

علاوه بر محدودیت‌های تسلیحاتی، اسرائیل با اتهامات نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی دادگستری و حکم بازداشت احتمالی رهبران سیاسی و نظامی خود از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی مواجه است.

شای گفت اسرائیل نتوانسته است به جهان بفهماند که این جنگ در مقیاس جهانی بی سابقه است و این یک اشتباه بزرگ است. قوانین جنگ که برای جلوگیری از از دست دادن بشریت طراحی شده است، در درگیری کنونی زمانی که دشمن، در این مورد حماس، با جنگ در میان یک جمعیت غیرنظامی، قابل اجرا نیست. قوانین برای جنگ هایی است که هدف آن تسلیم شدن دشمن است، نه جنگ هایی که در هرج و مرج انجام می شود.

منشور حماس به صراحت هدف خود را برای نابودی کشور اسرائیل بیان می کند. در این جنگ یکی از اهداف اسرائیل حذف حماس از قدرت است. سازمان تروریستی مستقر در غزه به دلیل فعالیت در مناطق پرجمعیت غیرنظامی بدنام است، که سوالات حقوقی پیچیده ای را در مورد اقدامات نظامی اسرائیل ایجاد می کند و برای قوانین بین المللی سابقه ایجاد می کند.

شای خلاصه کرد باید گفتمانی در مورد اخلاقیات جنگ بین دموکراسی ها وجود داشته باشد و این اتفاق نمی افتد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا