جدیدترین اخبارجهان

با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند

جمهوری اسلامی پس از هفته‌ها مشاهده نیروهای نیابتی خود که از ضربات اسرائیل به خود می‌پیچید، به هر چیزی چنگ می‌زند

با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند

جمهوری اسلامی سال ها سرمایه گذاری هنگفت صرف توسعه نیروهای نیابتی حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین (PIJ)، حوثی ها، حماس و شبه نظامیان عراقی برای مبارزه با اسرائیل کرد. هدف تهران استفاده از داعش در منطقه برای ایجاد شرایط جنگ چند جبهه‌ای بود.

با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند
با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند

پس از ۷ اکتبر، رژیم ایران این طرح را عملی کرد، طرحی که به نظر می رسید در بیشتر سال برای آنها خوب پیش می رفت. با این حال، عقب‌نشینی‌های حزب‌الله در دو هفته گذشته، از جمله کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در روز جمعه، یک شکست بزرگ برای تهران بود.

اکنون رژیم ایران باید برنامه بازی را تدوین کند. پس از ۷ اکتبر، به نظر می رسید که تهران معتقد است می تواند از کشتار حماس به عنوان راهی برای به قدرت رسیدن این گروه تروریستی در کرانه باختری استفاده کند. این رژیم با حمایت از قاچاق اسلحه به گروه‌هایی در کرانه باختری به دنبال این موضوع و همچنین بی ثبات کردن اردن بود.

با این حال، ارتش اسرائیل نه تنها حماس را در غزه تضعیف کرده، بلکه اسرائیل با استفاده از نیروی نظامی بیشتر در ماه های ژوئیه و اوت، ترور در کرانه باختری را نیز سرکوب کرده است.

رژیم ایران در ماه سپتامبر به حوثی‌ها و شبه‌نظامیان عراقی تکیه کرد که اولی سه موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد، در حالی که دومی ایلات را هدف قرار داد.

روز دوشنبه، المیادین طرفدار رژیم ایران گفت که حماس و PIJ چندین حمله را در غزه انجام دادند که به طور خاص به حمله در خان یونس و یکی از آنها نیروهای ارتش اسرائیل در کریدور نتزاریم در مرکز غزه را هدف قرار داد که مورد دوم توسط PIJ انجام شد. 

با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند
با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند

در عراق، مقاومت اسلامی مورد حمایت جمهوری اسلامی مدعی شد که چهار حمله را با استفاده از پهپاد و موشک انجام داده است. این را نمی توان تأیید کرد. با این حال، آنچه برای رژیم ایران مهم است این است که نشان دهد گروه‌هایی که از آنها حمایت می‌کند همچنان می‌توانند حملاتی انجام دهند، حتی اگر ناموفق باشند.

در روزهای اخیر، شبه‌نظامیان عراقی نیز ایلات را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده‌اند و رسانه دولتی ایرنا این موضوع را یکی از نمونه‌های متعدد تلاش خود برای جمع‌آوری گروه‌ها برای حمله به اسرائیل برجسته کرده است.

حزب الله که از حملات روزانه ارتش اسرائیل ضعیف شده بود، روز دوشنبه نیز مسئولیت حملات بیشتری را برعهده گرفت و گفت که به سمت صفد و مناطق دیگر موشک پرتاب کرده است. رسانه های حامی رژیم ایران مدعی شدند که حزب الله روز دوشنبه ۱۱ حمله مختلف انجام داد و مناطقی مانند روش پینا را هدف قرار داد و به گزارش ایرنا، حزب الله برای این کار از موشک های فادی-۱ استفاده کرد.

جمهوری اسلامی بر سر دوراهی قرار دارد

رژیم ایران می داند که بر سر دوراهی قرار دارد. پس از ۱۱ ماه، احساس می شود که جزر و مد ممکن است بر خلاف آن باشد. جمهوری اسلامی برای یک جنگ فرسایشی طولانی علیه اسرائیل برنامه ریزی کرد و انتظار نداشت این کشور ابتکار عمل در لبنان را به دست گیرد. احتمالاً پس از حملات علیه حوثی‌ها نگران است که ارتش اسرائیل خود را آماده کرده و برای عملیات‌های دوربردتر آماده است.

با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند
با تضعیف حزب الله، جمهوری اسلامی برنامه بازی را درک می کند

تهران مشاهده کرده است که چگونه اسرائیل مجبور شد در بیشتر سال با جنگ در غزه مبارزه کند. هدف آن این بود که بتواند از تمرکز کشور بر غزه برای انجام کارهای دیگر در منطقه استفاده کند. اکنون رژیم ایران احتمالاً نگران است که اوضاع به نفع اسرائیل تغییر کرده باشد.

یکی از نمونه های آن را می توان در رسانه های عربی زبان مانند رسانه العین در امارات مشاهده کرد. گزارش ها در آنجا تصویر درخشانی از حمله به نصرالله را نشان می دهد. رژیم ایران از نبرد دلها و ذهنها در منطقه و دشمنانش در آنجا آگاه است.

در حالی که عربستان سعودی مایل به آشتی با جمهوری اسلامی بود، این بدان معنا نیست که بسیاری از سعودی ها همین احساس را دارند. بسیاری از صداها در منطقه از نزدیک نظاره گر هستند و موفقیت اسرائیل را می بینند. رژیم ایران می‌داند که به راحتی می‌تواند مسیری را که به دنبال پرورش آن بوده از دست بدهد.

بسیاری از مردم منطقه حوثی‌ها، حزب‌الله یا الحشد الشعبی عراق را که گروهی از گروه‌های متعدد حامی جمهوری اسلامی هستند، دوست ندارند. عراقی ها خاطرات تلخی از این شبه نظامیان دارند که معترضان را در سال ۲۰۱۹ کشتند.

اکنون، رژیم ایران پس از هفته‌ها بعد از مشاهده نیروهای نیابتی خود که از ضربات اسرائیل به خود می‌پیچد، در حال چنگ زدن به موفقیت است. تحتمالاً برای تهران حمله ارتش اسرائیل به لبنان اهمیتی ندارد. نگرانی اصلی آن از دست دادن نفوذ و اعتبار در منطقه است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا