جدیدترین اخبارجهان

با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، این چیزی است که برای اقتصاد اروپا پیش‌بینی می‌شود

انتخاب مجدد ترامپ خطر نزولی قابل توجهی را برای پیش بینی رشد سازنده منطقه یورو ایجاد می کند

با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است

با توجه به اینکه بازارها در هفته های اخیر شرط های خود را برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری افزایش داده‌اند، اقتصاددانان گلدمن ساکس می گویند که یک دوره دیگر برای رهبر سابق ایالات متحده می تواند پیامدهای عمیقی برای اقتصاد منطقه یورو داشته باشد.

با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است
با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است

جری استن و جیمز موبرلی از گلدمن ساکس در یادداشتی که جمعه قبل از سوءقصد و ترور منتشر شد، گفتند برآوردهای پایه ما حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی قابل توجهی حدود ۱ درصد با افزایش متوسط ​​۰.۱pp نقطه درصد به تورم رسیده است. 

بنابراین انتخاب مجدد ترامپ خطر نزولی قابل توجهی را برای پیش بینی رشد سازنده ما برای منطقه یورو ایجاد می کند.

آنها توضیح دادند که عدم قطعیت سیاست تجاری، فشارهای دفاعی و امنیتی افزوده، و اثرات سرریز سیاست های داخلی ایالات متحده، برای مثال، مالیات ها می تواند بر اروپا تأثیر بگذارد.

برخی از تحلیلگران پیشنهاد کرده اند که این رویدادها می تواند شانس ترامپ را برای پس گرفتن کاخ سفید در انتخابات آمریکا در اواخر سال جاری افزایش دهد و برخی دارایی ها در روز دوشنبه با قیمت گذاری بازارها در این احتمال افزایش یافته اند.

حتی قبل از شنبه، احتمال دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ به دنبال عملکرد ضعیف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مناظره چند هفته پیش، افزایش یافته بود. گلدمن ساکس در یادداشت روز جمعه خود اعلام کرد که بازارهای شرط بندی احتمال پیروزی ترامپ در ماه نوامبر را در حدود ۶۰ درصد تعیین می کنند، با برخی گزارش ها در آخر هفته مبنی بر اینکه این رقم دوباره افزایش یافته است.

تنش های تجاری

تحلیلگران استن و موبرلی گفتند، سیاست تجاری ترامپ و عدم اطمینان پیرامون آن، می تواند یکی از عواملی باشد که بر اقتصاد اروپا تاثیر می گذارد، درست همانطور که ​​در دوران ریاست جمهوری گذشته او روی داد.

تنش های تجاری بین دولت ایالات متحده و اتحادیه اروپا در آخرین دوره ریاست جمهوری ترامپ افزایش یافت. تعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم اروپا توسط ایالات متحده وضع شد که باعث شد اتحادیه اروپا با تعرفه کالاهای آمریکایی مقابله کند. نگرانی‌های چند ماهه در مورد اینکه آیا سایر بخش‌ها مانند خودروها شاهد تعرفه‌های بالاتری خواهند بود یا خیر، وجود داشت که احساسات بازار را متزلزل کرد.

با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است
با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است

در این یادداشت تحقیقاتی از بانک وال استریت آمده است ترامپ متعهد شده است که بر همه کالاهای وارداتی آمریکا از جمله از اروپا تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کند که احتمالاً منجر به افزایش شدید عدم اطمینان در سیاست تجاری می شود، همانطور که در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ انجام داد. 

به گفته اقتصاددانان، چنین عدم قطعیتی از نظر تاریخی تأثیر قابل توجه و مداومی بر فعالیت اقتصادی در منطقه یورو دارد. آنها برآورد کردند که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، عدم اطمینان در مورد سیاست تجاری، تولید صنعتی در منطقه یورو را حدود ۲ درصد کاهش داد.

به گفته اشتهن و موبرلی، انتظار می رود برخی از کشورها مانند آلمان بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند زیرا بیشتر به تولید صنعتی متکی هستند.

تنش های تجاری همچنین می تواند منجر به ضربه زدن به تولید ناخالص داخلی منطقه یورو شود و به گفته اقتصاددانان، در حالی که عدم اطمینان در مورد سیاست تجاری می تواند منجر به کاهش قیمت ها شود، تعرفه های بالاتر می تواند آنها را به عقب براند.

فشارهای دفاعی و امنیتی

همچنین انتظار می‌رود ترامپ کمک‌های ایالات متحده به اوکراین را کاهش دهد یا به طور کامل کاهش دهد و پیشنهاد کرده است که به کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو که الزامات ۲ درصدی هزینه‌های دفاعی را برآورده نمی‌کنند، کمک نخواهد کرد.

به گفته گلدمن ساکس، برآورده شدن نیاز ۲ درصدی و بالقوه جبران حداقل بخشی از حمایت مالی ایالات متحده از اوکراین می تواند بر اقتصاد اروپا تأثیر بگذارد.

با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است
با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، در اینجا به معنای آن برای اقتصاد اروپا است

در این یادداشت تحقیقاتی آمده است بنابراین کشورهای اروپایی می‌توانند ملزم به تامین مالی ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اضافی در هزینه‌های دفاعی در دوره دوم ترامپ باشند.

استن و موبرلی توضیح دادند که عدم قطعیت و خطرات ژئوپلیتیکی نیز می‌تواند در نتیجه سیاست دفاعی ترامپ در قبال اروپا و موضع او در قبال ناتو ظاهر شود، به‌ویژه اگر این سؤال را در مورد میزان تعهد ایالات متحده به ائتلاف نظامی ایجاد کند.

سرریز از سیاست های داخلی

سومین راهی که سیاست های ترامپ می تواند بر اقتصاد منطقه یورو تأثیر بگذارد، از طریق برنامه های داخلی ایالات متحده، مانند کاهش مالیات و مقررات کمتر است.

اقتصاددانان گلدمن ساکس گفتند، تغییر سیاست های کلان در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ، از طریق تقاضای قوی تر ایالات متحده و شرایط مالی سخت تر ایالات متحده، سرریزهای قابل توجهی به اروپا داشت.

کاهش مالیات‌های پیش‌بینی‌شده در ایالات متحده می‌تواند فعالیت اقتصادی در اروپا را تقویت کند اما به گفته استن و موبرلی، در کنار سایر تغییرات مورد انتظار بازار، تأثیر کلی احتمالاً محدود خواهد بود.

با این حال، سرریز مالی خالص احتمالاً خاموش خواهد شد، زیرا ما انتظار داریم اثر نرخ‌های بلندمدت بالاتر با یورو مطابق با حرکت های پس از انتخابات در نوامبر ۲۰۱۶ ضعیف‌تر جبران شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا