ایرانجدیدترین اخبار

ظریف از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند

وزیر امور خارجه سابق برای انتخاب مسعود پزشکیان اصلاح طلب اجماعی وارد کارزار انتخاباتی شد

جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند

جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق و سیاستمدار جمهوری اسلامی که در غرب شناخته شده است، خود را وارد کارزار انتخاباتی نامزد اصلاح طلب مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری کشور کرده است.

جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند
جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند

ظریف از آکادمیک به خط مقدم سیاست بازگشت تا با هجوم در راهپیمایی‌های عمومی، محرومیت‌های کامل از یک دانشگاه و ادعاهایی مبنی بر اینکه به دنبال تسویه حساب با کسانی است که سیاست خارجی او را در زمان ریاست جمهوری بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ خنثی کردند، مواجه شد.

در لحظاتی، زبان آتشین ظریف و عزم او برای دفاع از امضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تهدیدی برای تسلط بر مبارزات انتخاباتی کوتاه مدت کرده و نامزد ملایم و موافق، جراح قلب و نماینده باسابقه مجلس را در سایه می‌گذارد.

خود رژیم پاره پاره شده است. علاقه‌مندی به انتخابات برای تقویت مشروعیت رژیم و همچنین تمایل به جلوگیری از خارج شدن از کنترل اختلافات کشور بسیار ناامید است.

پنج کاندیدای محافظه‌کار با درک این موضوع که پزشکیان اگر فقط به این دلیل که فاسد به نظر نمی‌رسد شانس پیروزی دارد، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا به انشعاب در آرای خود پایان دهند و نامزد اول را جمع کنند.

به گفته سینا طوسی، کارشناس ارشد مرکز سیاست بین‌الملل در آمریکا، سه نامزد از جمله پزشکیان مسیری معتبر برای پیروزی دارند. اگر به او اجازه برنده شدن دهند، شوک در لحظه حساسی برای ایران وارد می شود. این کشور به دلیل حمایت از به اصطلاح محور مقاومت علیه اسرائیل، تسلیح روسیه در اوکراین و شک و تردیدهای فزاینده مبنی بر پایبندی جمهوری اسلامی به تعهد خود مبنی بر عدم ساخت بمب هسته ای با فشار مواجه است.

جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند
جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند

در حالی که مشخص نیست در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان، ظریف دانشگاه را ترک می‌کند و به مناصب دولتی بازمی‌گردد، به گفته طوسی، حضور او کمک کرده است به طور غیرمنتظره‌ای به یکی از محورهای مبارزات انتخاباتی تبدیل شود تا به بحثی درباره شایستگی مذاکرات، توافق هسته‌ای، و بهبود اوضاع تبدیل شود. روابط متعادل با جهان، اتکا به خود، کاهش درگیری. همه این دو قطبی ها دوباره ظاهر شده اند.

ظریف در روزهای اخیر به برخورد با دزدان کمپ های مخالفان عادت کرده است. این تفاوت بین ما و شماست. ما اکثریت این جامعه هستیم و اجازه نمی دهیم یک اقلیت پر سر و صدا و پرحرف خود را اکثریت بدانند.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای که رئیس جمهور جدید در نهایت به او پاسخ خواهد داد قبلاً به کاندیداها دستور داده است که سخنان خود را سرد کنند، در حالی که معاون رئیس جمهور محمد حسینی خواستار پایان دادن به انتقادات از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور قبلی شده است.

ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به مدت هشت سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و مذاکره کننده اصلی در توافق هسته ای، مجادله در کمپین انتخاباتی در مورد همکاری با غرب و همچنین شرق، از جمله همکاری برای پایان دادن به تحریم های غرب را به تصویر می کشد.

ظریف در یک سخنرانی طوفانی هشت دقیقه ای در تلویزیون، رژیم سه ساله رئیسی را متهم کرد که باعث تشدید تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی شده است و با تصویب قوانین خصمانه فرصت طلایی برای احیای توافق تحت جو بایدن در سال ۲۰۲۰ را از بین می برد. گفت ثابت شد که سخنرانی او معادل ریختن آب در لانه مورچه بوده است.

جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند
جواد ظریف، مذاکره کننده توافق هسته ای، از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری حمایت می کند

اگرچه ظریف بیشتر از پزشکیان جنگجو است، اما هر دو معتقدند که سازش دقیق با غرب تحقیر نیست، بلکه برای کشورهای مستقل عادی است. او گفت آیا مذاکره و بازگشت دست خالی خوب است؟ آیا شعار دادن و جیب مردم خالی کردن خوب است؟

اما افشین شاهی، استاد سیاست خاورمیانه در دانشگاه کیل، هشدار داد که ظریف شخصیتی بسیار قطبی است.

او با وجود اینکه به ایدئولوژی بنیادین جمهوری اسلامی معتقد است، استراتژی ارتباطی با غرب داشت که هیچ سیاستمدار جمهوری اسلامی از سال ۱۹۷۹ دنبال نکرده بود. بلافاصله پس از توافق هسته ای، او در میان طبقه متوسط ​​ایران بسیار محبوب شد، اما مورد بی اعتمادی تندروها قرار گرفت. به دلیل نزدیکی او به چهره هایی از جمله جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، اما محبوبیت او زمانی از بین رفت که روحانی بیش از هشت سال نتوانست این کار را انجام دهد.

شعارهای اعتراضات جنبش زن، زندگی، آزادی نشان می‌دهد که اختلافات دوتایی قدیمی بین اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران که در کشاندن میلیون‌ها رأی‌دهنده به پای صندوق‌های رای بسیار مؤثر بوده است، دیگر اعمال نمی‌شود. حضور ظریف ممکن است کمی به مشارکت مردم کمک کند و برخی را متقاعد کند که به اصلاح طلبی آخرین فرصت را بدهند، اما اگر تغییر زیادی داشته باشد بسیار تعجب آور خواهد بود.

به ویژه، بی‌تفاوتی جواد ظریف نسبت به زندانیان سیاسی، و حمایت قبلی‌اش از حجاب در ملاء عام، در تضاد با وعده‌های مکرر پزشکیان برای تسهیل اجرای حجاب و ایجاد آزادی اینترنت و آزادی بیان در دانشگاه‌ها است.

همچنین قابل توجه است که حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان، یک زن است. با این وجود، ازدحام جمعیت در راهپیمایی‌های اصلاح‌طلبان، اگرچه رو به افزایش است، اما مردانه و به سختی جوان هستند.

به نظر می رسد ظریف با شیشه آشتی کرده است. کسانی که وقتی اصلاح‌طلب می‌برد یک‌جور به من فحش می‌دهند، وقتی که او پیروز نمی‌شود، یک جور دیگر مرا فحش می‌دهند. در روز رای گیری اگر اصلاح طلب پیروز نشد، من در مقابل وجدان و تاریخم خیالم راحت است که تمام تلاشم را کردم.

اگرچه برخی از اصلاح طلبان کلیدی مانند محمدرضا خاتمی از رأی دهندگان خواسته اند به پای صندوق های رای بروند،  خانواده خاتمی، کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ که تحت ۲۰ سال حبس خانگی قرار دارد، از پزشکیان نیز خواسته اند که از نام خانوادگی وی در تبلیغات استفاده نکند. تجمع روز یکشنبه پزشکیان با شعارها و رنگ‌های اعتراضات جنبش سبز در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ مملو بود.

اصلاح طلبان ادعا می کنند که در چهار پنجم نظرسنجی های منتشر شده اندکی جلوتر هستند و روند صعودی دارند، اما امید آنها برای کسب بیش از ۵۰ درصد از رای دهندگان و دوری از دور دوم، منوط به مشارکت و دو کاندیدای اصلی محافظه کار است. محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی با عدم توافق بر کنار رفتن یکی از آنها. هر دو گروه طرف مقابل را برای انجام این کار تحت فشار قرار می دهند، اما مشکلات ایدئولوژیک اساسی ممکن است مانع از یک معامله شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا